خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ به نقد شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

«محمد حسنی» در نقد یادداشت «تریبون مقدس یا تریبون هتاکی؟» [لینک] که نقدی به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بود، یادداشتی را در اختیار انصاف نیوز قرار داده است که در پی می آید:

دیروز مقاله ای در انصاف نیوز کار شد در نقد عملکرد ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه  که با توجه به آن مقاله نکاتی به نظرم رسید.

قبل از ورود به بحث، سه محور اصلی در این نوشته را نام می برم و بعد از آن مقدمه ای می آورم و سپس به محورهای اصلی خواهم پرداخت:

1. تعریف جایگاه شورای سیاسبت گذاری ائمه جمعه و ریاست این شورا
2. شخصیت حقیقی اشخاص حقوقی و نحوه فعالیت آنها
3. نحوه نظارت کیفی بر محتوای خطبه ها

مقدمه:

با خواندن آن مقاله که در نقد ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور بود احساس کردم، اطلاعات و جزییات بسیار محدودی از نحوه عملکرد و اختیارات ریاست این شورا به من داده شد اما در عوض قضاوت بسیار کلان و قاطعی نسبت به عملکرد ایشان انجام شد،

با کنار هم نهادن چند جمله از چند خطبه نتیجه کلی گرفتن – مبنی بر اینکه ایشان به خاطر فعالیت سیاسی اش برای کار خودش وقت نمی گذارد، کار دقیقی نیست و بیشتر به تخریب سیاسی می ماند تا یک نقد منصفانه و عالمانه،

بنا بر این در این رابطه کمی تحقیق کردم و از یکی از دوستانم که از کارمندان آن شورا هست اطلاعاتی کسب کردم که در بخش سوم مقاله آن اطلاعات را خواهم آورد.

1. تعریف نهاد شورای سیاست گذاری ائمه جمعه:

این نهاد شورایی که اعضایش منصوب رهبری هستند صرفا یک نهاد سیاست گذار فرهنگی نیست، بلکه این شورا هم سیاست گذار ست هم مجری ست و هم ناظر بر عملکرد ائمه جمعه؛ هر چند نهادهای بالا دستی مانند بازرسی دفتر رهبری بر عملکرد این شورا ناظر هستند.

و ریاست این شورا در اصل مسوولیتی اجرایی در سطح کشور ست؛ یعنی از ساخت مصلی و دفتر امام جمعه تا نحوه شکل دهی به ستادهای مردمی نماز جمعه، نحوه تعامل سازنده امام جمعه با استانداران و فرماندران و…. همگی در این مسولیت تعریف می شود.

2. شخصیت حقیقی اشخاص حقوقی و نحوه فعالیت آنها:

آیا صرف داشتن یک مسوولیت اجرایی فرهنگی در سطح کشور مانع از فعالیتهای سیاسی آن فرد می شود؟

جواب به این سوال بسیار واضح ست: تا زمانی که این دو فعالیت با هم تداخل نکنند و منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح ندهند هیچ منافاتی بین این دو حوزه از فعالیت نیست؛

به عنوان مثال بالاترین مقامات اجرایی در کشور خودمان و دیگر کشورها در عین مسوولیت خطیر اجرایی و یا پارلمانی خود نسبت به وظائف حزبی خود نیز مسول هستند؛ به عنوان مثال اعضای محترم دولت فعلی از اعضای حزب اعتدال و توسعه هستند مثل محمد باقر نوبخت، اکبر ترکان، یا آقایان نعمت زاده و واعظی،

آیا کاستی های این عزيزان در کار اجرایی شان الزاما به خاطر فعالیت سیاسی آنهاست؟!

ملازمه منطقی بین این دو امر نیست، بلکه خط قرمز اصلی در رعایت این دو حوزه از فعالیت؛ همان عدم تداخل این فعالیتهاست.

3. نحوه نظارت شورای سیاستگذاری بر محتوای خطبه ها:

نویسنده محترم طوری القاء کرده که هیچ نظارتی بر عملکرد ائمه جمعه نیست؛

اینکه بسیاری از مواضع ائمه جمعه به مذاق خیلی از ماها خوش نمی آید امری طبیعی ست اما اینکه بخواهیم روابط بین رهبری و سید محمد خاتمی را هم گل و بلبل نشان دهیم و این وسط ائمه جمعه را آتش بیار معرکه و هیزم کش قائله بخوانیم بسیار مضحک ست،

رهبری نه خاتمی را به ملاقات در بیمارستان پذیرفت و نه جواب نامه سر سلامتی خاتمی را داد،

رهبری در وفات خواهر خاتمی تسلیت را به مادر خاتمی گفت، و در وفات مادر خاتمی تسلیت را به عموم مردم اردکان و خانواده های عزادار؛ حتی یک اسم از ایشان نبرد؛

یا در جایی رفتار گردانندگان قائله 88 را نانجیبانه خواندند،

اینها که نشان از احترام و تکریم نیست، ائمه جمعه هم بر اساس همین رفتارهای رهبری بر محصورین و شخص سید محمد خاتمی می تازند.

یا در مورد عملکرد دیپلماسی دولت و شخص وزیر محترم خارجه، نویسنده؛ یک بار تعریف رهبری از جناب ظریف را خوب می بیند اما ده ها بار انتقادات شدید اللحن رهبری نسبت به نتیجه مذاکرات را نمی بیند. به این گزیده از سخنان رهبری دقت کنید:

این تجربه [برجام] به ما نشان داد که ما در هیچ مساله‌ای نمی توانیم [با آمریکا] مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم.

… اینکه ما مدام می گوییم مذاکره نمی کنیم، [ولی‌] بعضی‌ها می گویند آقا مذاکره که اشکالی ندارد، اشکال مذاکره این است: شما را از راه صحیح خودت منحرف می کند …

این بخشی از سخنان رهبری در تاریخ 11/5/1395 ست؛ ببینید فحوای این کلام یعنی اینکه مذاکره با آمریکا غلط ست؛ رهبری ده ها سخنرانی به این مضمون دارند، خب ائمه جمعه هم در این راستا مذاکره را غلط می پندارند و وزیر محترم خارجه را مستحق غلط کردم گفتن می دانند.

اما نحوه نظارت و ارزیابی خطبه های نماز جمعه:

هر هفته در سراسر کشور نزدیک به نهصد نماز جمعه اقامه می شود که خطبه های ائمه جمعه به سه صورت مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد؛

الف – نظر سنجی از مردم در مورد خطبه و عملکرد امام جمعه سالی یک بار؛ زیر نظر مدیریت ارزیابی.

ب – رصد رسانه های عمومی نسبت به برخی از صحبت های حساسیت بر انگیز از طریق روابط عمومی شورا.

ج – کارشناسی 10 خطبه (به صورت رندم) در سال از هر امام جمعه در دو مقطع سالانه توسط کارشناسان مختلف.

نتیجه همه این راه های نظارتی از طریق معاونت بازرسی به ریاست شورا، امام جمعه مربوطه و کمیته عزل و نصب شورا اعلام می شود.

در پایان باید بگویم قطعا هر نهادی در کشور مبرای از نقد نیست اما اینکه بخواهیم بدون بررسی دقیق و خدای نکرده با اغراض سیاسی، نهادی و اشخاصی را نقد کنیم از مسیر انصاف و اخلاق خارج شده ایم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فرمایش ایشان درباره رابطه رهبری و آقای خاتمی کاملا درسته. نظر منفی ایشان به خاتمی اظهر من الشمس است. کسانی که سعی کنند عکسش را القاء کنند خود رو فریب میدن. در مورد برجام هم حق با نویسنده است. آقایان کم به برجام نتاخته اند. البته دلایل نفرت ظاهری از برجام و در عین حال پذیرفتنش و در ادامه آتش نزدنش برای شخص بنده روشنه. یکی اینکه یکی از طرفهای مذاکره آمریکا بود و چه بسا طرف اصلی. طبیعتا موفقیتی هم در این مذاکرات حاصل بشه زیر سوال خواهند برد تا یک وقت ملت به این نتیجه نرسه که مذاکره با “شیطان بزرگ” میتونه مفید واقع بشه. بر این اساس تا حد امکان هم سعی خواهند کرد برجام اگر هم شیرینیی داره به کام مردم نرسه. صداوسیما هم مسئول پیشبرد بخش تبلیغاتی این سیاست است. بخش عملی اش هم بر عهده دیگران است. دیگرانی که سعی خواهند کرد مانع لمس آثار مثبت برجام توسط مردم شوند. به همین خاطر شخصا تعجب نمیکنم اگر ثمرات برجام را لمس نکنیم. نباید لمس کنیم. اگر لمس کنیم یعنی حق داشتیم خوشبین باشیم، یعنی با آمریکا هم میشه مذاکره کرد و به نتایج مثبت رسید، یعنی اعتدال جوابگو است… امیدوارم متوجه شده باشید که با موفقیت برجام چه مصائبی پیش میاد. یک سیاسیت رسمی 38 ساله میره زیر سوال، بدبینی های عده ای میره زیر سوال، کارامدی جریان تحت حمایتشان میره زیر سوال… این سیاست را به طور خلاصه اینطور میشه تعریف کرد که: برجام گاوی است که باید شیرش را دوشید و به مردم گفت شیر نداشت.

    1. حرف اولتون کاملا درست است و اما بعد
      اون چیزی که مانع رسیدن برکات و خیرات برجام می باشد خوده دولت است. اگر تدبیر بود در این هزارتویی که آمریکا برای ایران سامان داد گرفتار نمی شدیم و این جور از این نقاط مبهم تعهد سواستفاده نمی کردند. تا کی میخوایید مسئولیت دولت را نفی کنید؟ گویی در این مملکت دولت هیچ کاره است و فقط صداسیما و نهاد های دیگر حکومت میکنند. پس چرا وضع مملکت در هر دولت متغیر است؟ با انکار مسئولیت نمی توان بی تدبیری را پوشاند! با با این حرفهای امثال شما هم واقعیت پنهان نمی ماند. دوسته من امروز نیاز به وحدت داریم که نقایص و مشکلات را حل کنیم. نیاز به مسئولیت پذیری داریم. از طرف مقابل هم تند روبی هایی صورت میگیرد نقد های غیر منصفانه هم به دولت میشود که انصافا سزاوار نیست اما با این حرفها از دوطرف و غر و نق زدن ها روز به روز بر دوقطبی افزوده می شود و شکاف بیشتر و عمیق تر.

    2. ضمن تایید فرمایشات این دوست عزیز، سوالی برای من وجود دارد و آن اینکه اگر رهبری با موضوعی یا شخصی مخالف بود و حتی مخالفت خود را اعلام کرد، معنی اش اینه که دیگرانی مثل همین ائمه جمعه، با تمام قوا بر آن موضوع یا شخص بتازند و حتی هتاکی و بدزبانی و توهین کنند!!؟ حالا اگر وظیفه دارند، مطالبی را بیان کنند، چرا اصرار دارند که این بیان با اهانت و فحش و فضیحت همراه باشد!؟ آیا این نوع گویش هم جزو وظایف آنان بوده و اجبار. است!!؟

      1. بله: باید چنین کنند! ؛ وگرنه به سرنوشت آیت الله العظمی جوادی آملی، آیت الله امینی و حجة الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی ائمه جمعه سابق قم و تهران دچار می شوند.

  2. تمام مشکل همون جاییه که مقایسه کردن کار سیاسی و جناحی منصوبین رهبری رو با اعضا دولت. این چه مقایسه خنده داریه. دولت اصلا با یک حزب و جناح سیاسی روی کار میاد ولی مرتبطان مستقیم رهبری بنا به فرمایش و توصیه های اکید مقام معظم رهبری باید از این حضور مستقیم جناحی و خطی برکنار باشند. آن هم جایی مثل نماز جمعه که باید پدری کنه برای همه. اگه مسولین نماز جمعه و امام جمعه رو با دو تا مدیر دولتی مقایسه کنید همین میشه که الان میبینیم !!!!!

  3. ۱- منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح نداده اند؟

    ۲- درباره نوع نگاه نظام سیاسی مستقر به خاتمی ، سیاست خارجی دولت و … بین گل و بلبل نبودن نگاه به این موارد با هتاکی ها از برخی تریبون های نماز جمعه تفاوتی نیست؟

    ۳- عدم برخورد با ائمه جمعه هتاک نشان از ناکارآمدی سامانه نظارت بر عملکرد آنان نیست؟

  4. نويسنده فقط دو تا جمله به درد بخور در باره سيد محمد خاتمى در مقاله اش آورده كه ضمن تشكر از ايشون تعجب ميكنم انصاف نيوز چطور شهامت به خرج داد اين مقاله رو بدون سانسور منتشر كنه ؟ نميدونم شايد هم نويسنده از سردبيران يا صاحبان اين سايت باشه. اين اولاً. اما دوماً: فعاليت سياسى شوراى نظارت بر ائمه جمعه ديگه چه صيغه ايه ؟ طبق كدام قاعده يا قانون شرعى اين حضرات ميتونن فعاليت حزبى يا سياسى داشته باشند ؟ اصلاً قانون را ناديده بگيريم مگر مصالح ملت اجازه ميده آقايون جامعه رو دو شقه كنند ؟ نويسنده از اون ور بام افتاده . مقاله توكلى در كلياتش كاملاً درست بود فقط نبايد از امامان جمعه انتظار ميداشت كه با خاتمى دشمنى نكنند. اما اين آقاى حسنى واقعيات جامعه رو ناديده گرفته و نميبينه كه نمازهاى جمعه چرا اينقدر خلوت و بى اعتبار شده ؟ از طرف ديگه اينكه توكلى از حضرات توقع داشته نسبت به يك شخصيت سياسى ادب و نزاكت رو رعايت كنند اسمش در قاموس حسنى اغراض سياسيه ؟ يعنى ملت – اكثريت – خوششون مياد كه آقايون به خاتمى و ايضاً ساير بزرگان اهانت كنند ؟ اگر اينهمه فيلتر و نظارت و بررسى و …. وجود داره چطور آقايون متوجه نشده اند كه بى حرمتى به بزرگان – هر كس از جمله خاتمى – مخالف شرع و قانون و اخلاقه ؟ آيا بايد اينها رو ما به آقايون بياموزيم ؟!!!!!
    نكته مهم ديگه كه شايد ربطى به اصل مطلب نداشته باشه ادبيات ضعيف نوشتارى جناب نويسنده است ! شكل صحيح كلمه جنابعالى غائله است نه قائله ! ضمن اينكه مرسوم نيست آتش رو براى غائله ببرند ! اينهم يه نكته ، لطفاً ادبياتتون رو تقويت كنيد !

    1. دقت نکردید
      کجای این مقاله گفته شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ميتونه فعالیت حزبی بکنه؟ ؟
      اصل حرف اینه که رییس این شورا به عنوان شخصیت حقیقی خودش که عضو جامعه روحانیت هست ميتونه فعالیت سیاسی بکنه
      و خط قرمز هم عدم تداخل فعالیت سیاسی با فعالیت ریاست او در شوراست .
      مثل بسیاری از شخصیت های حقوقی که فعالیتهای سیاسی دارند.

  5. گویابااینهمه مجموع نهادهای نظارتی ومدیریت های بازرسی و ارزیابی وهمچین کمیته عزل ونصب شورای محترم سیاست گذاری ایمه جمعه کشور صرف پرداخت بودجه ها وهزینه کرد ها؟طی ۳۸سال درمجموع سراسرکشوراین مسولان چندبارحرف ها ونظرات مردم رامدنظرقرارداده اند و به عمل نموده اند یاتابحال باچندتا امام جمعه برخوردی شدی ویاتوبیخ وعزل شده اند

  6. ادب و متانتی که در همین نوشته موج می زنه خودش نمونه ی کوچکی است از اونچه که در نماز جمعه و در سیما و جاهای دیگه می گذره اگه دقت کنید به بهونه ی نقد هم توهین کرده و در واقع صحه گذاشته بر هتاکی و بی ادبی رایج مخصوصا نسبت به افرادی که آقایون خوششون نمیاد !

  7. دقیقا دقیقا لب مطلب را بیان کردند ارکان اصلی گریز از این تریبون ها را شمردند اری اری اری .ترسم نرسید ای اعرابیان…………

  8. وقتی میگن مذاکره با آمریکا جواب نمیده بر فرض
    مثال همین برجام اگه جواب بده باید طوری به مردم القا
    کنن که گفته هاشون درباره اینکه گفنگو با آمریکا جواب نمیده
    درست دربیاد بعد رسانه های اصلاح طلب بنده خداها هی داد میزنن
    که چرا امثال رسایی و کوچک زاده و نماینده مشهد یا کیهان و جوان
    منافع ملی رودر نظر نمیگیرن (آخه منافع اونا در جاهای دیگس)
    بیچااره ایرااان و مردمش ..

  9. ماشین نویس های روبروی دادگستری هارا دیده اید؟ اول دادخواست را هرچه بیشتر وتندترازخواسته خواهان می نویسند وسپس صحت انرا به خواهان القا میکنند سیاست ها دراین دیار در همین حد وحدود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا