خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی عملکرد دولت یازدهم درحوزه سیاست خارجی

«امیر حسین محمودوند» از اعضا ستاد فرهنگیان دکتر روحانی در یادداشتی ارسالی برای انصاف نیوز نوشت:

پرواضح است که موضوع سیاست خارجی بخشی خطیر در زندگی، رفتار و زمامداری تمام دولت – ملت‌ها بشمار می‌ رود. امروزه جوامعی سعادتمند، موفق و بهروز خواهند شد که مقوله سیاست خارجی را به مثابه یک اهرم پیشرفت جدی بگیرند و عمیقا به آن بپردازند. قطع رابطه با جهان نه شدنی است نه امکان‌پذیر است و نمی‌توان کشور را از جهان جدا کرد.

اکنون دنیا نه به سمت دوری و گریز، بلکه در مسیر بهم پیوستگی متقابل حرکت می کند.‌

سیاست خارجی ایران در سال های پس ازانقلاب شکوهمند اسلامی فراز و فرودهای متعددی را پشت سر نهاده است. از همان زمان که مردم ایران در انتخابات 24 خرداد 1392 رویکرد اعتدال و تدبیر را انتخاب کردند یکی از مهمترین عرصه هایی که انتظار می رفت دولت توجه ویژه ای به آن بکند، سیاست خارجی بود؛ عرصه ای که در آن ایران به دلیل مواضع و عملکردهای غیرکارشناسی دولتمردان در سال های پیش از این دولت، دچار تنزل جایگاه شده بود و مشکلاتی همچون انزوای منطقه ای و جهانی و گسترش فشارها و تحریم ها گریبانگیر کشورمان شده بود.

دکتر روحانی با تکیه بر این گفتمان که اساس سیاست خارجی بایستی در راستای تأمین منافع ملی و امنیت ملی ایران باشد و اگر سیاست خارجی قادر باشد تأمین منافع ملی را تضمین و کشور را در راه توسعه و گسترش قرار دهد و به سخن ساده‌تر هزینه‌ها را کاهش و سودها را افزایش دهد، این سیاست خارجی مطلوب خواهد بود کار خود را آغاز کرد.

دکتر روحانی پیام انتخابات 1392 را سیاست خارجی پویا و فعال و تعامل با جهان که البته همراه با احترام، حفظ منافع و حقوق متقابل است اعلام کرد.

دولت دکتر روحانی که تلفیقی از جریان های راست سنتی، تکنوکرات های نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان نزدیک به حجت الاسلام سید محمد خاتمی هستند، در چند سال گذشته با منطق، کیاست و دلسوزی به دنبال ارتقای جایگاه ایران در نظام بین الملل بوده و به اذعان خبرگان علوم سیاسی اقدامات دولت دکتر روحانی در شکستن اجماع جهانی علیه ایران نوعی شاهکار است. سیاست خارجی دولت یازدهم با پیشروی بر مبنای تنش زدایی، اعتمادسازی، دوری از امنیتی شدن، بهبود چهره و پرستیژ ایران، دیپلماسی فعال و روابط با سایر کشورها و سازمان های بین المللی، زمینه را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور در چارچوب اسناد بالادستی مهیا ساخته است.

دیپلمات های حرفه ای تیم سیاست خارجی دولت یازدهم و در رأسشان دکتر ظریف در طول مدت خدمت خود و در خلال مناسبات بین المللی همواره بر اصولی نظیر خودداری از درشت سخن راندن در مقابل ابرقدرت ها و البته برنتابیدن درشتخویی آنان، احترام متقابل، تعامل اثربخش با جهان، تدبیر و اعتدال و ترویج صلح و مخالفت با جنگ تأکید نموده اند و ذره ای از این اصول عدول نکرده اند.

سیاست خارجی دولت یازدهم به دنیا نشان داد که ایران به عنوان کشوری اثرگذار در منطقه با قاطعیت به دنبال صلح و ثبات در منطقه و جهان است و در پی تغییر مرزها و دولت ها نیست. به اعتراف کنشگران و صاحبنظران سیاسی منصف در داخل و خارج کشور دولت یازدهم نمره ی قابل قبول و در خور توجهی در حوزه سیاست خارجی کسب می کند. متأسفانه برخی رسانه ها به بی اخلاقی ها دامن زده اند و مدام در حال تخریب و بلوکه کردن عملکردهای مثبت و توفیقات دولت از جمله در حوزه سیاست خارجی هستند. مثلا توفیقی که اخیرا در اوپک به دست آمد اگر در دولت قبل اتفاق می افتاد این رسانه ها گوش فلک را کر می کردند.‏

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا