خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست‌جمهوری

نخستین مناظره شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اجتماعی بعد از ظهر روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه میان مصطفی میرسلیم، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا این مناظره سه ساعته که در آن کاندیداها درباره برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل اجتماعی به بحث پرداختند به صورت زنده از شبکه یک سیما و رادیو ایران در حال پخش است.

گفتنی است مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی در تاریخ پانزدهم اردیبهشت‌ و با موضوع اقتصادی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

چه برنامه‌ای برای کنترل حاشیه نشینی دارید؟

میرسلیم :به طرح آمایش سرزمین و توزیع متناسب ثروت بازگردیم

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری؛سید مصطفی میرسلیم به قید قرعه اولین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که چه برنامه‌ای برای کنترل حاشیه نشینی دارید پاسخ دهد.

سید مصطفی میرسلیم در پاسخ به اولین سوال مناظره اجتماعی مبنی بر«طرح وبرنامه چهار ساله برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش آن» اظهار کرد: مهمترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن است. این نیرو باید متناسب با ظرفیت های زیستی تقسیم بندی شود و براساس آن نیروهای انسانی در امور مختلف کشور مشارکت کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما هر استانی متناسب با شرایط زیستی خود استعدادهایی دارد. که اگر به آن توجه شود می تواند به شکوفایی برسد. عدم توجه به این موضوع باعث شده که نیروهای انسانی از روستاها به شهرها و از شهرها به کلان شهرها روی بیاورند همین امر مشکلات متعدد فرهنگی اجتماعی اقتصادی و امنیتی را ایجاد می کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری  افزود: چاره این است که دوباره به طرح آمایش سرزمین و توزیع متناسب ثروت و همچنین به کارگیری صحیح منابع آبی بازگردیم. عدم استفاده صحیح از منابع آبی باعث شده تا بسیاری از روستایی های ما به دلیل بی آبی روی به حاشیه نشینی بیاورند.

وی افزود: این روستایی ها به حاشیه شهرها پناه می برند و چون در آنجا هم نمی توانند زندگی کنند به کلان شهرها می روند  و چون با شرایط آنجا هم کنار نمی آیند با ایجاد مشکلات و عدم استفاده از بهداشت و درمان و آموزش با یاس و ناامیدی به مواد مخدر پناه می برند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکل اصلی حاشیه نشینی به عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمینی باز می گردد اظهار کرد: امروز باید پاسخ دهیم به چه علت در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه در اطراف شهر زابل با پدیده مهاجرت گسترده مواجهیم. به شکلی که شهرها و روستاها  در حال خالی شدن هستند و این در حالی است که آنان باید تربیت کننده نیروی انتظامی ما در مرزها و نگهبان مرزهایمان باشند.

مصطفی میر سلیم 4 دقیقه وقت داشت که به تشریح برنامه‌های خود در حوزه کنترل حاشیه نشینی بپردازد، در پایان سخنان میرسلیم پنج کاندیدای حاضر هر کدام در 2 دقیقه به تحلیل نقطه نظرات میرسلیم درحوزه حاشیه نشینی پرداختند.

 مصطفی هاشمی طبا پس از سخنان میرسلیم در زمینه آمایش سرزمینی اظهار کرد: باید مشکل آمایش سرزمینی ، مسائل روستاییان و کمبود آب و دیگر مسائل زیست محیطی را که در حقیقت میراثی از گذشتگان است با اولویت بندی پیگیری کنیم که اگر چنین نباشد به این منجر می‌شود که مسائل گذشته کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود:  واقعا سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و باید متوجه باشیم که اگر قرار باشد فقط به مسائل زیست محیطی توجه کنیم مشکلات دیگری را در نظر نگرفته ایم. پس باید بر اساس اولویت ها عمل کنیم.

حسن روحانی نیز در خصوص صحبتهای مطرح شده توسط میر سلیم، گفت: حاشیه نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها در ایران، بلکه در اکثر کشورها یا حتی همه کشورهاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشوری را پیدا نمی کنیم که مسئله حاشیه نشینین درآن نباشد و معمولا دور کلان شهرها حاشیه نشینی وجود دارد که ریشه آن به عوامل مختلفی همچون مسئله بیکاری و عدم درآمد کافی برمی‌گردد.

این نامزد انتخاباتی خاطر نشان کرد: فردی که در یک شهر دور یا روستا زندگی می کند و منابع درآمدی کافی ندارد، نهایتا مجبور است برای اشتغال مهاجرت کند و معمولا در شهرهای بزرگ شرایط اشتغال بهتر است که در پی آن فرد برای خواب و استراحت جایی را در حاشیه شهر پیدا می‌کند و پس از آن خانواده و دوستان خود را نیز به آن منطقه می آورد، بنابراین بیکاری موضوعی است که باعث می شود فرد به دلیل نداشتن شغل مناسب در موطن خود، به شهرهای بزرگ مهاجرت کند.

محمد باقر قالیباف نیز در خصوص اظهارات میرسلیم در رابطه با مسئله حاشیه نشینی گفت : امروز حدود یازده میلیون نفر حاشیه نشین در حاشیه شهرها وجود دارد که این به دلیل فرصت های نابرابر اقتصادی و بحران‌های اقتصادی به وجود می آید که در کوتاه مدت و بلند مدت باید برنامه ای برای این مسئله داشته باشیم.

وی گفت:‌ دولت باید برای این مسئله برنامه ای داشته باشد . دولت در گذشته با پرداخت یارانه به این اقشارکمک کرده است، اما گلایه ای که اینها دارند این است که یارانه هم‌پای افزایش تورم افزایش نمی‌یابد و بعد اینکه چرا یارانه بین اقشار به صورت مساوی تقسیم می‌شود؟  از سویی مردم می خواهند پرداخت یارانه موجب تورم نشود. از آقای میرسلیم می‌خواهم بپرسم که برنامه کوتاه مدت و دراز مدت شما برای حل این مسئله چیست؟

اسحاق جهانگیری در خصوص اظهارات میرسلیم در ارتباط با مسائل حاشیه نشینی خاطر نشان کرد: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب هایی است که در تمام کشور ما وجود دارد، باید به این افراد توجه کرد. حاشیه نشین ها ایرانی هستند و باید به معضلاتشان رسیدگی شود، مسائلشان باید دیده شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت یازدهم به این مسئله توجه  و برخوردهای خوبی برای ساماندهی این موضوع انجام شد.

جهانگیری تصریح کرد: شورای بازآفرینی مناطق مسکونی موضوع حاشیه نشین ها را هم در بر گرفت. همچنین برنامه هایی برای سلامت آنها در نظر گرفته شد و مراکز بهداشت اطراف محل زندگیشان برپا شد. از سوی دیگر همه آنها بیمه شدند.

وی افزود: جوانان آنها از تحصیل بازمانده بودند، دولت با برنامه هایی شرایط آنها را در نظر گرفت و حتی گروهی ازآنها که معلولیت داشتند را در این برنامه ها مورد توجه قرار داد.

ابراهیم رئیسی نیز درواکنش به دیدگاه  میرسلیم درباره حاشیه نشینی اظهار کرد: در مورد حاشیه نشینی مسئله آمار اهمیت دارد. آمار یازده میلیون حاشیه نشین مربوط به سال 922 است شاید امروز به شانزده میلیون نفر رسیده باشد. پس باید آمار دقیق در این زمینه مشخص شود.

وی افزود: ما بحث علمی می‌کنیم که دلایل حاشیه نشینی چیست ؟ ممکن است مسائلی مثل کم آّبادی روستاها از علت های آن باشد. اما پرسش دیگر این است که با عزیزان حاشیه نشین باید چه کنیم؟ به نظر من اولین گام در این مسئله نوسازی و بهسازی مسکن آن‌ها است و نظام شهری باید ماموریت پیدا کند که با سامان دهی مسکن آن ها بپردازد که طبعا با مشکلی مواجه شده اند که زندگی حاشیه نشینی را انتخاب نموده اند .

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید به موضوع آموزش ، بهداشت و تثبیت مالکیت آن نیز توجه شود همانطور که ما در حاشیه شهر خراسان با این مشکل مواجه بودیم و حاشیه نشینان می گفتند ما نمی دانیم مسکنی که درآن می نشینیم برای خودمان است یا نه. که اقدام اول  ما برای حاشیه نشینان خراسان رضوی همان بود. پس هر چه امکانات در آن مناطق وجود ندارد باید از طریق دعوت سرمایه گذاران و صنایع به آن مناطق انجام شود تا آن مناطق سامان پیدا کند.

مصطفی میر سلیم در جمع بندی نقطه نظرات خود در مورد حاشیه نشینی، گفت: در رابطه با این مسئله اقدامات تکمیلی باید صورت بگیرد؛ چراکه دولت در طول 44 سال گذشته با وجود بودجه‌های هنگفت برای رسیدگی به این موضوع اقدامات کافی انجام نداده است.

وی به راه‌حل هایی برای معضل حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: رسیدگی به افزایش سطح کشاورزی و تامین امکانات اولیه رفاهی از جمله این راه حل‌هاست. درعین حال ما شاهد بی عدالتی در بسیاری از شهرها هستیم و در برخی شهرها جاذبه های کاذب ایجاد شده که باعث مهاجرت از روستا به شهرها است.

میرسلیم با تاکید بر اینکه افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند انسان های شریفی هستند، خاطر نشان کرد: از لحاظ تامین امکانات آموزش و پرورش باید برای این افراد  اهتمام بورزیم اما متاسفانه 10.2 میلیون جمعیت در کشور کاملا بی سواد هستند و باید برای اموزش و پرورش آنها اقدام جدی شود.

این نامزد انتخابات ی همچنین گفت: از لحاظ بهداشت و درمان نیز مشکلات فراوانی برای این افراد و جود دارد و باید سلامت جسمی، روانی و اجتماعی از همه مهمتر سلامت اعتقادی آنها فراهم شود.

میرسلیم با بیان اینکه تشویق به مهاجرت نباید صورت گیرد تصریح کرد: با تامین امکانات برای کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند می توانیم به وضعیت جوانان و بیکاری این افراد رسیدگی کنیم .

چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتی دارید؟

رییسی: فاصله طبقاتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، سید ابراهیم رییسی به قید قرعه دومین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتی دارید؟ پاسخ دهد.

سید ابراهیم رییسی در پاسخ به پرسش مذکور اظهار کرد: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نیست. آنچه نگران کننده است این است که ضریب جینی نشان می‌دهد در سالهای هدفمندی یارانه ها این فاصله طبق مرکز آمار کمتر شده است اما در سالهای اخیر بیشتر شده است یعنی از ۳۶ درصد به  ۴۳ درصد رسیده و افزایش داشته است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این فاصله طبقاتی باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، ادامه داد:  امروز توجه به طبقات پایین اولویت ماست و راهکار برون رفت ما از مشکلات ایجاب می کند که افزایش یارانه‌ها را برای طبقات پایین دو یا سه برابر در نظر داشته باشیم و همچنین به توانمند سازی تحت پوشش سازمانهای حمایتی حتما توجه داشته باشیم و برنامه‌ای داشته باشیم که حداقل یک میلیون نفر از پوشش این سازمان‌ها توانمند شده و خارج شوند.

رئیسی ادامه داد: ما حتما باید تسهیلاتی قائل شویم که درآمد طبقات پایین افزایش یابد و اختلاف طبقاتی کاهش یابد و همچنین نسبت به حوزه مالیات هم باید برنامه داشته باشیم و نسبت به مالیات گرفتن از حشقوق بگیرانی با درآمد زیر 3 میلیون تومان تجدید نظر کنیم و در عین حال از افرادی که فرار مالیاتی دارند و مشهور به یقه سفیدها هستند نیز جلوگیری کنیم چراکه زیبنده نظام ما نیست که از اقشار مختلف مالیات گرفته شوند اما عده‌ای قانون را دور بزند.

وی افزود: اگر گام‌هایی در جهت کاهش فاصله طبقاتی انجام شود زیبنده نظام ماست و قطعا این اقدامات باید در خصوص توانمند سازی اقشار ضعیف و فقیر جامعه و ایجاد اشتغال برای بیکاران باشد که اگر این اقدامات را انجام ندهیم شاهد برخی آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

رییسی 4 دقیقه وقت داشت که به تشریح برنامه‌های خود در حوزه رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتی بپردازد. در پایان سخنان او پنج کاندیدای حاضر هر کدام در 2 دقیقه به تحلیل نقطه نظرات رییسی در این حوزه پرداختند.

میرسلیم در فرصت ارائه نقد و نظرش در ارتباط با صحبت‌های رئیسی با طرح چند سوال اظهار کرد: سوال من این است که آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم  توسعه انجام گرفته است، در جهت کاهش مشکلات اجتماعی بوده و به جای مطلوبی رسیده است یا خیر؟

وی ادامه داد: چگونگی روند تبعیض در جامعه را چطور می بینید؟ چکار می‌شود کرد که با چاره جویی تبعیض برداشته شود و بر عدالت اجتماعی بی افزاییم؟

میرسلیم خاطر نشان کرد: شما فکر می‌کنید که نوع سبک زندگی ما در حال حاضر به شکل مطلوبی است که بتواند برآورنده نیاز ما به عدالت اجتماعی باشد؟ اگر نه، چگونه می‌شود این سبک زندگی را در همین جهت تغییر داد؟

حسن روحانی با اشاره به مسئله عدالت اجتماعی، گفت: این مسئله و کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهمیت فراوانی دارد و امروز باید تلاش کنیم تعادلی بین شرق و غرب کشور به وجود آید.

وی ادامه داد: غرب کشور شرایط بهتری دارد اما شرق کشور به علت کم آبی دچار وضعیت نامناسب تری است که این موضوع قابل توجه و مربوط به امنیت کشور است که دولت یازدهم در این راستا توجه ویژه ای به شرق کشور داشته و برای اولین بار گاز به زاهدان رسید و بندر چابهار نیز توسعه زیادی پیدا کرده است.

این نامزد انتخاباتی با تاکید بر رسیدگی اقشار متضعف کشور، تصریح کرد: گفته شده که یارانه اقشار کم درآمد باید افزایش پیدا کند که لازم است در این راستا بگویم مستمری اعضای کمیته امداد نسبت به ابتدای دولت یازدهم سه برابر افزایش پیدا کرده. در عین حال برای همه خانواده هایی که دو معلول داشتند خانه ساخته شده و ساخت خانه برای دارندگان یک معلول در خانواده نیز در حال انجام است.

روحانی تاکید کرد که رانت‌ها باید از بین رفته و با فساد اجتماعی مبارزه شود.

محمدباقر قالیباف در فرصت نقد و نظرش در ارتباط با صحبت های رئیسی اظهار کرد: همانطور که اشاره شد عدالت اجتماعی از اهداف مهم و اصلی نظام و انقلاب ما بوده است. همه ما شاهدیم که بحران مشکلات اقتصادی وجود دارد و با این بحران ها نمی شود عدالت اجتماعی تحقق یابد.

وی ادامه داد: وقتی روز اول در تهران شروع به کار کردیم یکی از اهدافمان کم کردن فاصله شمال به جنوب بوده است زیرا هدف انقلاب هم همین بوده است. با برنامه هایی این اتفاق افتاد.

قالیباف با بیان اینکه همه می دانند نابرابری ها چه بحران هایی ایجاد می کند گفت: واقعیت این است که امروز شکاف طبقاتی در جامعه بیشتر شده، فرصت های اجتماعی نابرابر است و بهره ای که برخی می برند عده ی خیلی زیادی از مردم از آن محرومند.

وی از رئیسی پرسید: در حالیکه برنامه پنجم تمام شده و در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم به نظر شما چقدر برنامه پنجم توانسته است در این حوزه موفق باشد؟

جهانگیری نیز با بیان اینکه عدالت اجتماعی یکی از موضوعات مهم انقلاب است، اظهار کرد: عدالت اجتماعی در حوزه های مختلفی معنا پیدا می‌کند. عدالت آموزشی یعنی در هر فضایی در سراسر کشور بتوانند از آموزش بهره ببرند. عدالت سیاسی یعنی اینکه همه بدون برخورد با مشکلی بتوانند در سیاست حضور داشته باشند. عدالت قضایی یعنی اینکه همه بتوانند در دستگاه قضایی مشکلاتشان را برطرف کنند.

وی ادامه داد: عدالت منطقه ای و جغرافیایی نیز یکی از مهمترین موضوعات عدالت است. همه مردم حاشیه نشین و مرزنشین باید احساس کنند که عدالت بر آنها حاکم است.

جهانگیری ادامه داد: عدالت توزیعی مبحث دیگری است به این شکل که برخی از افراد از طریق تماس با برخی مسئولین به سرمایه های بزرگی دسترسی پیدا می‌کنند. اینکه فردی موفق می‌شود هشت میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند در نهایت موجب ناامیدی مردم می‌شود.

وی در خصوص اظهارات رئیسی در خصوص افزایش ضریب جینی گفت: در ارتباط با یارانه‌ها و این چیزی که در مورد ضریب جینی گفته می‌شود و می گویند قدرت خرید برخی دهک ها در سالهای گذشته کاهش یافته است و اینکه می گویند ما به سه دهک افزایش بودجه خواهیم داد، این در نهایت موجب ضعیف شدن این دهک ها در آینده خواهد شد.

رئیسی در پاسخ به اظهارات سایر کاندیداها درباره موضوعاتی که وی در زمینه عدالت اجتماعی مطرح کرد گفت: آنچه ما شاهدش هستیم این است که برنامه پنجم اجرا شده اما جوانان تحصیل کرده ما بیکار هستند و واحدهای تولیدی و کارخانه هایی نیز تعطیل شده است. ما شاهد مشکلات اقتصادی هستیم که بر کسی پوشیده نیست و زندگی محرومان در برخی از روستاهای کشور که خودم به آن‌ها سرکشی کرده‌ام با ۴۵ هزار تومان یارانه و مقداری کمک از بهزیستی و کمیته امداد می گذرد. آیا با این میزان در آمد می توان زندگی کرد؟

وی افزود: حتما باید این شرایط تغییر کند و تا ما در وضعیت افراد تغییری ایجاد نکنیم فاصله طبقاتی همچنان زیاد خواهد بود. ما همچنین باید نسبت به رانت‌ها که به قول وزیر رفاه ۵۰ درصد از مردم نیز از آن استفاده نکرده اند و ۵۰ درصد دیگر وام گرفته اند اما از آن میان تنها پنج درصد وام های کلان گرفته اند هم رسیدگی بکنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه چرا باید عده ای پول های کلان در دستشان باشد و کارگاه های تولیدی در کشور مشکل نقدینگی داشته باشند؟ اظهار کرد: آنچه در کشور اتفاق افتاده عبارت از فاصله طبقاتی بیشتر است و من فکر نمی کنم هیچ کدام از کاندیداهای انتخاباتی و مردم منکر این حقیقت باشند اما سوال این است که چه کنیم تا این میزان از فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند.

رئیسی ادامه داد: برای پاسخ به این پرسش دو راه کار وجود دارد. عده‌ای می‌گویند ما به سرمایه گذاران و افراد خاصی امکانات بدهیم و فقرا را هم به حساب نیاوریم تا محرومان از قبل سرمایه داران به نان و نوایی برسند اما دیدگاه دیگر نیز می‌گوید از سرمایه گذاری‌ها حمایت کنیم و در عین حال فقرا را هم در نظر داشته باشیم و حق آن‌ها را به آنان پرداخت کنیم. بنابراین برنامه ریزی‌های ما باید به شکلی باشد که فاصله طبقاتی کمتر و کمتر شود و این اتفاق باید در عمل و در میدان بیفتد تا جلوی بسیاری از رانت خواری‌ها را بگیرد.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین با تاکید بر اینکه برنامه ریزی دولت باید به سمتی برود که فاصله طبقاتی را از وضعیت فعلی خارج کند، اظهار کرد: این فاصله طبقاتی هیچ سنخیتی با نظام ما ندارد و دولت باید با دادن تسهیلات به محرومان کارها را پیگیری کند و نیز به این نکته توجه داشته باشد که ما حق مردم را به آن‌ها می دهیم نه چیز دیگری.

چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن خصوصا برای زوج‌های جوان دارید؟

هاشمی طبا : دولت خیلی کارهای زیادی انجام داده است

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری مصطفی هاشمی طبا به قید قرعه سومین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن خصوصا برای زوج‌های جوان دارید پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا ، مصطفی هاشمی طبا  در پاسخ  به سومین سوال مناظره اجتماعی مبنی بر این که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن خصوصا برای زوج‌های جوان دارید، اظهار کرد: حرکت در کشور باید برای حل علت هایی باشد که باعث بروز مشکلات برای اقشار مختلف جامعه است و همه حرف هایی که زده شده تاکنون این بوده که دولت آن کار را بکند و یا این کار را نکند، در حالیکه دولت کارهای زیادی  انجام داده است.

وی ادامه داد: بدون اینکه نتوانیم درآمد ملی را افزایش دهیم امکان حل این مشکلات وجود ندارد و طبیعتا حل مشکل مسکن نیز از طریق پرداخت وام صورت می گیرد که در بخشی از شهرک های اطراف تهران یا شهرهای دیگر این مسکن ها به این منظور ساخته شده است .

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: موضوع این است که از مسکن مهمتر مسئله کار و اشتغال است.

هاشمی طبا یادآور شد: افراد و به خصوص جوانان با اشتغال می توانند سایر مسائل و مشکلات را نیز حل کنند و با حجم وامی که در بانکها مصوب شده حداقل در اطراف شهرهای بزرگ امکان خریداری خانه وجود دارد و این خانه ها با قیمت حدودا متری 1.5 میلیون تومان وجود دارد و به نظر من اگر مسئله بیکاری حل شود و تحصیلکردگان به کار مبادرت داشته باشند مسئله مسکن نیز قابل حل است، چراکه به هرحال حجم هرچیز در کشور محدود است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  4 دقیقه وقت داشت که به تشریح برنامه‌های خود در حوزه حل مشکل مسکن  بپردازد، در پایان سخنان هاشمی طبا پنج کاندیدای حاضر هر کدام در 2 دقیقه به تحلیل نقطه نظرات هاشمی طبا  پرداختند.

حسن روحانی در فرصت بیان نقطه نظراتش در ارتباط با اظهارات هاشمی طبا با اشاره به وضعیت مسئله مسکن در کشور اظهار کرد: برنامه های مختلفی در دولت های گذشته برای مسکن انجام شده است ، دولت گذشته نیز سرمایه گذاری ای به عنوان مسکن مهر در این بخش انجام داده بود.

وی ادامه داد: با تمام مشکلاتی که این طرح داشت ،دولت یازدهم خود را موظف دید تا این طرح را تکمیل کند و به زودی این طرح به اتمام می‌رسد.

حسن روحانی خاطر نشان کرد: ما باید به مردم کمک کنیم تا خودشان مسکن خودشان را انتخاب کنند و یا برای تهیه و خرید مسکن مورد نیازشان اقدام کنند . از همین رو وام لازم در اختیار مسکن اولی‌ها قرار می گیرد.

وی همچنین گفت:‌ مسئله بعدی این است که در زمینه مسکن باید به بافت های فرسوده هم توجه کنیم. درزمانی که بافت های مسکونی به خانه های نو برای چندین خانوار تبدیل می‌شود این طرح می‌تواند تحول خوبی ایجاد کند.

روحانی همچنین گفت:‌برنامه های خوبی برای جوان ها به ویژه زوج‌های جوان در نظر گرفته شده است، می دانید در حال حاضر دو وام ده میلیونی به زوج ها برای تهیه اسباب زندگی ارائه می‌شود.

محمد باقر قالیباف نیز در خصوص بحث مسکن اظهار کرد: در حوزه مسائل اجتماعی برمی گردیم به این قضیه که تنها چهار درصد افراد در جامعه ما از همه چیز برخوردارند که در مسکن نیز همین صادق است. ما بیش از سه میلیون مسکن در کشور داریم که خالی است. اینها متعلق به چه کسانی است؟ اینها متعلق به همان 4 درصد است که یک ویلا در شمال و یک ویلا در شمال شهر و … دارند.

وی افزود:‌ برنامه ای بوده است که دولت بافت های فرسوده را احیا کند. الان هشت سال از این قضیه می گذرد، اما پیشرفت آن تنها هشت درصد است و در شهر تهران نیز شهرداری اقدام به احیای بافت‌های فرسوده در حد توان خود کرده است.

وی ادامه داد: ما امروز همچنین نباید بگذاریم که دوباره وام‌های کلان به افراد خاص داده شود. وام‌های کلان که در این مدت پرداخت شده است، باید مشخص شود که به چه کسانی پرداخت شده است. آن هم در حالی که بسیاری از زوجین هنوز به دنبال گرفتن وام ازداوج خود هستند.

اسحاق جهانگیری در واکنش به اظهارات هاشمی طبا گفت: یکی از مهمترین نیازهای جامعه ما و اقتصاد کشور ما موضوع مسکن است، اما با صدور پروانه های بی حساب و کتاب در شهرها امروزبا  بیش از 250 هزار میلیارد ارزش خانه های مسکونی خالی در شهرها مواجه هستیم که ما با بررسی هایی که در این زمینه انجام دادیم ایجاد مسکن اجتماعی را جز اولویت‌هایمان قرار دادیم که نیازمند پوشش سازمانهای حمایتی اجتماعی است.

وی افزود: همچنین مسکن روستایی را هم درنظر گرفتیم که سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی  بهسازی شود که طی این مدت آن مسکن هایی که موفق شده‌اند بهسازی کنند در سوانحی مانند سیل وزلزله خوشبختانه کمتر دچار آسیب شده اند.

کاندیدی انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه علاوه بر بانک مسکن برای دادن وام به متقاضیان مسکن به سایر بانکها نیز این اجازه داده شده است گفت: ما علاوه بر بانک مسکن به بقیه بانکها هم اجازه دادیم که به موضوع وام مسکن ورود پیداکنند و همچنین با تشکیل گروه های توسعه گری که ایجاد کرده ایم به دنبال بهسازی و بازیابی بافتهای فرسوده نیز هستیم.

ابراهیم رئیسی با بیان اینکه در ضرورت توانمند سازی مردم برای ایجاد مسکن شکی نیست، اظهار کرد: نکته اول این است که زوج های جوان مسکن می خواهند. آن‌ها الان می خواهند ازدواج کنند. حتما باید در شرایط فعلی مشکل مسکن شان را حل کنیم.

وی ادامه داد: یازده میلیون جوان آماده ازدواج داریم نمی شود دولت آن‌ها را نادیده بگیرد و در این زمینه کمکاری کند. با تمام مشکلاتی که وجود داشت بالاخره مسکن مهر ا یجاد شده و تا حالا 6 درصد آن پیش رفته است باید زودتر آن را تکمیل و به دست مردم داد.

رئیسی همچنین گفت:‌ بحث ها در مورد بافت فرسوده هم درست است اما اولویت در نظر گرفتن زوج های جوان است با ایجاد یک میلیون مسکن در هر سال باز هم در ایجاد مسکن عقب هستیم.

به گزارش ایسنا، مصطفی میرسلیم با اشاره به موضوع مسکن به خصوص مسکن برای جوانان کشور گفت: سرمایه گذارانی هستند که پول خود را برای مسکن های تجملی صرف می‌کنند که این موضوع باید حل شود و این سرمایه گذاری ها در جای مناسبی انجام گیرد.

وی با طرح این پرسش که شما مسکن ارزان را چگونه می بینید؟ ادامه داد: چرا به قیمت زمین اشاره می کنید در حالیکه به جای قائل بودن به زمین گران دولت باید زمین را به صورت رایگان به خصوص به جوانان ارائه کند.

مصطفی هاشمی طبا در جمعبندی نقطه نظرات خود در حوزه  مسکن اظهارکرد: در همه دغدغه‌های کشور و در همه حوزه ها فلش به سمت دولت می رود، باید پذیرفت دولت از یک محدوده‌ای بیشتر نمی تواند فراتر برود، نه این دولت، بلکه دولت‌های قبل نیز در گسترش شبکه آب ،‌برق ، گاز و سوخت رسانی فعالیت خوبی داشته اند.

وی افزود:  اما همه ما با دستاویز قرار دادن کلماتی خود را جزو اپوزیسیون نظام قرار داده‌ایم .باید بپذیریم مسئله اول حفظ کشور است. ما علی رغم اینکه شهدای زیادی داده‌ایم اما مرزهای کشور را حفظ کرده‌ایم. در حالی که ما در داخل کشور مشکلات زیادی داریم که متاسفانه باعث خواهد شد در ده سال آینده ده میلیون حاشیه نشین داشته باشیم.

مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه علتی می‌دانید و برنامه شما برای قشر جوان چیست؟

حسن روحانی: اولین مشکل عدم وجود اشتغال است

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، سید ابراهیم رییسی به قید قرعه چهارمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می‌دانید و چه راهکاری برای حل آن در نظر دارید پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در پاسخ به این سوال که «مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه علتی می‌دانید و برنامه شما برای قشر جوان چیست؟» اظهار کرد: امروز مشکلاتی در زمینه ازدواج جوانان وجود دارد. اولین مشکل عدم وجود اشتغال است. به طورکلی برای حل این مشکل و مشکلات شببیه به آن باید در جامعه امید به آینده ایجاد شود.

وی ادامه داد: اولین اقدامی که در جامعه باید ایجاد شود تا مشکلات اجتماعی ما حل شود من جمله مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان، ایجاد امید نسبت به آینده است.

روحانی با بیان اینکه تا زمانی که جامعه نسبت به آینده‌اش نگران باشد و هر مشکلی این آینده را تحت الشعاع قرار دهد مسلما فضای خوبی برای جوانان به وجود نمی‌آید گفت:‌ تا زمانی که جامعه نسبت به آینده خود نگران باشد و هر روز یک تهدید و حصر جدیدی را شاهد باشیم نشاطی باقی نمی ماند و وقتی هر روز یک محدودیت غیر از آنچه که قانون گفته برای جوانان به وجود بیاید مسلما در آینده زندگی آن‌ها تاثیر می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه باید امیدواری جامعه را حفظ کنیم، اظهار کرد: ما در طول ده سال ۸۳ تا سال ۹۳ شاهد جمعیت شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفری بودیم که آماده ورود به بازار کار بوده اند اما از میان آنان تنها ۶۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند و این در حالی بود که در آن دوران درآمد ارزی خوبی داشتیم و می توانستیم همه کسانی که در دهه شصت متولد شده بودند را به ازدواج و اشتغال برسانیم اما آنان را رها کردیم و دیدیم که آنان با چه مشکلاتی مواجه شدیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز امید در جامعه افزایش پیدا کرده و مردم نسبت به آینده وزندگی خود امیدوار هستند گفت:‌ یکی از موارد مهم در زمینه اشتغال که اساس آن است بهبود شرایط کسب و کار است که در سال‌های اخیر این وضعیت بهتر شده و رتبه ما در سطح جهانی از ۱۵۲ کشور به ۱۲۰ کشور ارتقاء یافته است و همچنین اعتمادی در جامعه به وجود آمده تا سرمایه گذاری‌هایی انجام شود.

روحانی تاکید کرد: در جامعه امروز ما مردم به فضای مجازی دست پیدا کرده‌اند که اگر دولت یازدهم بود این دسترسی‌ها ایجاد نمی‌شد یا محدود می‌شد و امروز از طریق همین وضعیت است که دوستان ما از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند.

محمدباقر قالیباف در رابطه با مشکل ازدواج جوانان و درنقد اظهارات حسن روحانی گفت: مشکل جدی امروز ما در ازدواج، اشتغال است. شما در آغاز دوره ریاست جمهوری خود به مردم قول ۴۴ میلیون شغل را دادید.

با گفتن این جمله از سوی قالیباف، روحانی واکنش نشان داد و اظهار کرد:  یک سایت گمنامی حرفی می زند و سایت معروفی نقل می‌کند و روزنامه دیگری آن را منتشر می‌کند. من هیچ وقت در هیچ دوره‌ای قول ۴ میلیون شغل نداده‌ام. این دروغ محض است.

قالیباف ادامه داد: ما از سایت خود شما این را دیدیم و شما که حرف از آزادی می‌زنید بگذارید ما حرفمان را بزنیم.

وی افزود: حتما امید و نشاط مهم است. حقوق شهروندی و پیشرفت مهم و لازمه زندگی است اما امروز افسردگی در جامعه با توجه به آمار خود دولت چقدر شده است؟

این نامزد انتخاباتی خاطر نشان کرد: نشاط را مردم با زندگی خوش می‌خواهند. شما می‌گویید که کسب و کار در جامعه رونق پیدا کرده اما مردم عزیز، واقعا شما این طور می بینید و در ذهن شما اینگونه است که آمار بیکاری کمتر شده یا افزایش پیدا کرده است؟ البته آقای روحانی امروز اجازه صحبت نمی‌دهد اما اگر مشکلات حل شده یعنی نشاط نیز وجود دارد.

قالیباف همچنین گفت: سرمایه در داخل و خارج وجود دارد و مسئله سرمایه نیست بلکه مسئله سوء مدیریت و عدم تحمل است.

در این قسمت مجری برنامه توضیح داد که نمایشگرهای موجود به صدای ا فراد حساس هستند و از نظر زمانی مشکلی برای کاندیداها وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری نیز در این باره گفت: یکی از مهمترین نیازهای جوانان کشور مسئله ازدواج در کنار اشتغال و تحصیل است که دولت باید بستر همه اینها را برای جوانان فراهم کند. احترام جوانان باید حفظ شود و همچنین به بهانه‌های واهی به آنان بی احترامی نشود. یکی از مهمترین کارهایی که برای ازدواج جوانان انجام گرفته است افزایش وام ازدواج از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان است.

جهانگیری با بیان اینکه در اشتغال بهترین گزینه توسعه صنعت گردشگری است که مشاغل بسیاری را ایجاد می‌کند، خطاب به آقای قالیباف گفت:‌ چه کسانی باعث حمله به سفارت عربستان شدند و چه کسانی باعث شدند این حوزه دچار رکود شود تا مردم از بسیاری  از مشاغل این حوزه محروم شوند؟ ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم و منافع مردم را در خطر بیاندازیم. کسانی که با سفارت حمله کردند امروز در ستادهای کدام کاندیدا کار می‌کنند؟ چه کسانی به آن‌ها پول دادند و از آن‌ها حمایت کردند؟

ابراهیم رئیسی نیز گفت: نشاط و امید حتما باید وجود داشته باشد. وقتی جوانی دختر مورد علاقه اش را می بیند باید بتواند با او ازدواج کند. این موضوع را فرای بحث های سیاسی مطرح می‌کنم. وقتی ۵۰۰۰ هزار نفر پشت درها برای دریافت وام منتظر هستند نشاط و امید  ایجاد نمی‌شود. باید برای جوانان تسهیلات بانکی را قابل دسترس‌تر و سهل‌تر کنیم.

وی ادامه داد: ازدواج، مسکن و اشتغال به هم وابسته هستند. قانون برنامه توسعه افزایش آمار مسکن را به دولت تکلیف کرده است. اگر می‌خواهیم دختران و پسرانمان نشاط داشته باشند باید شرایط ازدواج را برای آنها سهل کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به مشکل ازدواج جوانان اظهار کرد: اساسا ما باید توجه داشته باشیم که مشکل ازدواج جوانان مسائل متعددی را می‌آفریند که از جمله مشکلات اجتماعی، اخلاقی، جنسی و برخی از مشکلاتی که در اینجا قابل ذکر نیستند.

وی افزود: امروز نیاز به تشکیل خانواده در جامعه سست شده است و حتی ازدواج‌ها نیز منجر به این شده است که به سرعت به طلاق بیانجامد. چطور می‌شود افزایش طلاق‌ها را در طول این سال‌ها توجیه کرد. خانواده برای ما اصالت زیادی دارد و سنگ بنای جامعه خانواده است پس چگونه می‌شود که با این وضعیت مواجه هستیم. ما امروزه باید برای این مشکلات برنامه مدونی ارائه دهیم.

هاشمی طبا نیز در فرصت نقد و نظرش در ارتباط با اظهارات روحانی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که ادعاهایی که می گوید دولت می‌تواند کاری بکند یا نکند امروز به درد نمی‌خورد. من فکر نمی کنم دخالت در امر ازدواج توسط دولت الان انجام شدنی باشد. سبک زندگی و مسائل فرهنگی در کشور ما در اولویت است.

وی ادامه داد: الان جای کارشناسانی که به طوردقیق مسائل فرهنگی را دنبال می‌کنند خالی است. بحث مسائل فرهنگی در این میان و در موضوع جوانان یکی از مهمترین موضوعات است.

حسن روحانی در جمع بندی پایانی صحبت های خود در رابطه با این سوال، ابتدا گفت: ما اینجا برای رای جمع کردن نیامده ایم، هدف مناظره این است که برنامه های آینده مان را توضیح دهیم و مردم می خواهند از میان نامزدها یک نفر را انتخاب کنند که ما باید در این راستا به مردم کمک کنیم.

وی افزود: اینکه از حرف، کلامی و یا سایتی درست و نادرست برای لطمه زدن به رقیب استفاده کنیم کار صحیحی نیست و کسانی که در این راه آمده اند هدفشان خدمت به مردم و کشورشان است.

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: نسبت هایی که به هم می‌دهیم باید صحیح باشد و نادرست نباشد. من اگر نخواستم آقای قالیباف به صحبت‌های خود ادامه ندهد چون نخواستم گناه اضافه شود و این اشتباه ادامه پیدا نکند.

روحانی خاطر نشان کرد: در راستای ازدواج جوانان نمی توانیم عدد و رقم دهیم و بگوییم یک میلیون شغل یا مسکن ایجاد می‌کنم مگر اینکه برنامه‌ای داشته باشیم مردم نیز باید بدانند درآمد اصلی دولت از نفت و مالیات است.

وی تصریح کرد: مالیات را می‌توان وسعت داد که دولت در این راستا توجه را بیشتر کره و حتی در مرزها سامانه ای طراحی کرده که هر کالایی وارد می شود تا پایان مراحل، دریافت مالیات از آن مشخص است.

روحانی ادامه داد: ما می خواهیم روز به روز اتکای به نفت در دولت کم شود. این دولت به جای ۳۵ درصد اتکای به نفت امروزه اتکای به نفت را به زیر ۳۰ درصد آورده است. پس اتکا به نفت در این دولت کاهش یافته است.

وی افزود: ما طبق برنامه حدود ۴۰ میلیارد دلار را به صندوق ریخته‌ایم که در دولت بعد نیز برنامه داریم این مبلغ ۶۰ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به وعده ایجاد ۴ میلیونی شغل توسط یکی از کاندیداها ادامه داد: این وعده‌ها باید یک حساب و کتابی داشته باشد. اینکه می‌گوییم ما ۴ میلیون شغل ایجاد می‌کنیم ما باید بدانیم منابع این از کجا تامین خواهد شد و گرنه ما می‌گوییم چرا چهار میلیون، اصلا ده میلیون شغل ایجاد می‌کنیم؟  ۲۰۰ میلیارد دلار در نفت و گاز سرمایه گذاری داریم. البته این نسبت که نیاز ما خیلی کم است. ما به رشد هشت درصدی نیاز داریم که محتاج به سرمایه گذاری خارجی هم است.

وی افزود: ما باید امکانات دولت را نیز مدنظر قرار دهیم و با توجه به آن عمل کنیم. مهمترین مسئله فعلی امید دادن به جوانان از طریق ایجاد فضای نشاط و شادی در جامعه است که الحمدلله در این سال‌ها این فضای امید بیشتر شده  و بیشتر هم خواهد شد.

برنامه شما برای کاهش بروکراسی و افرایش کارامدی دستگاه‌های اجرایی چیست؟

جهانگیری: بیشترین میزان نارضایتی مردم از شهرداری است

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری،اسحاق جهانگیری به قید قرعه پنجمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که برنامه شما برای کاهش بروکراسی و افرایش کارامدی دستگاه‌های اجرایی چیست پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در پنجمین سوال مطرح شده در مناظره تلوزیونی کاندیداها به این سوال که  برنامه شما برای کاهش بروکراسی و افرایش کارامدی دستگاه‌های اجرایی چیست، پاسخ داد و گفت: متاسفم که باید بگویم ما پایش‌هایی را در سطح ملی و استانی انجام داده‌ایم که در آن بیشترین عدم رضایت‌مندی مردم به ترتیب از شهرداری و دستگاه قضایی بوده است.

وی اظهار کرد: اساس سرمایه اجتماعی مشارکت مردم است و پیش‌نیاز هر توسعه‌ای سرمایه اجتماعی است که اگر کاهش پیدا کند منجر به مساله و آسیب‌های اجتماعی می‌شود، بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که نگاه دولت نسبت به مسائل اجتماعی چگونه باشد.

وی افزود: در این دولت نگاه، فهم و رویکرد دولت نسبت به مسائل اجتماعی از حالت امنیتی، خشن و قضایی به نگاه علمی و اخلاقی تغییر پیدا کرد. ما نباید با فریب و دروغ با مردم سخن بگوییم و باید بدانیم که باطل سحر و دروغ شفافیت است.

جهانگیری با اشاره به موضوع عدم رضایتمندی ارباب‌رجوع از وضعیت کارآمدی دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که ما انجام داده‌ایم پایش‌های مهمی بوده که در سطح ملی و استانی انجام شده و متاسفانه باید بگویم که در این پایش‌ها بیشترین عدم رضایت‌مندی مردم به ترتیب از شهرداری و دستگاه‌های قضایی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: شفافیت باید خیلی جدی وجود داشته باشد و مردم به حقوق خود آگاهی داشته باشند و یکی از اقدامات در زمینه آی‌تی و آی‌سی‌تی که در حال اجرا است این است که سامانه‌های الکترونیکی شکل داده شوند که مهمترین هدف از استقرار دولت الکترونیک این است که رضایت‌مندی ارباب‌رجوع تامین شده و در خدمات‌رسانی‌ها تسهیل داده شود تا نظارت نیز بر تمامی دستگاه‌ها وجود داشته باشد و دیگر مجوزهای غیرضروری در هیچ دستگاهی داده نشود.

جهانگیری  4 دقیقه وقت داشت که به تشریح برنامه‌های خود در حوزه حل مشکل بروکراسی در دستگاه‌های اجرایی  بپردازد، در پایان سخنان جهانگیری پنج کاندیدای حاضر هر کدام در 2 دقیقه به تحلیل نقطه نظرات جهانگیری  پرداختند.

در ادامه ابراهیم رییسی رئیسی با بیان اینکه  نظام اداری با حقوق مردم سرو کار دارد، اظهار کرد: به عنوان کسی که ده سال در سازمان بازرسی کل کشور مدیریت داشتم، یادم است که در آن زمان تمام آسیب های اداری کشور را به استحضار مدیران و کارشناسان ارشد کشور رساندیم.هنوز هم می بینیم که همان آسیب‌ها در کشور وجود دارد و از آن رنج می بریم.

وی با اشاره به دولت الکترونیک ادامه داد: پانزده درصد از کار دولت الکترونیک پیش رفته است اگر آمار من اشتباه است خواهش می‌کنم که آقای جهانگیری آن را تصحیح کند. اگر دولت الکترونیک کامل شود به روند شفاف سازی در کشور کمک می‌کند.

رئیسی همچنین گفت:‌ سیستم اداری کشور ما جز با شفافیت و نقدپذیری درست نمی شود. اگر مناقصه ها و مزایده ها شفاف شود و اطلاعات اداری در  اختیار مردم و اصحاب رسانه قرار گیرد بیشترین کمک را به شفاف سازی می‌کند.

روحانی در خصوص اظهارات جهانگیری گفت: یکی از مسائل بسیار مهم مسئله واگذار کردن امور غیرحاکمیتی به مردم است. ما باید در اداره کشور به مردم اعتماد کنیم و بخش خصوصی ما در این حوزه فعال شود و سرمایه اجتماعی بین مردم و دولت برقرار شود و دولت به مردم و مردم به دولت اعتماد داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از رسانه‌ها باعث تضعیف این سرمایه اجتماعی در جامعه شده اند. یکی از کارهایی که برخی از این رسانه‌ها انجام می‌دهند ایجاد فاصله بین مردم و نظام است که باعث از بین بردن اعتماد و سرمایه اجتماعی نظام می‌شود.

وی گفت:‌مسئله دیگر شفاف شدن اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات است که در این دولت به وجود آمده است که تا به حال دو مرحله آن افتتاح شده و شروع به کار کرده و وزارت خانه و دستگاه های خصوصی می‌توانند به این سیستم دسترسی داشته باشند و هر وزارت خانه نیز موظف است اطلاعات و برنامه های خود را در این سیستم قرار دهد.

چه راهکار و برنامه‌ریزی برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی دارید؟

قالیباف: اولین حق مردم هوا است

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، محمد باقر قالیباف به قید قرعه ششمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به سوالی درباره مشکلات محیط زیست و راهکار حل آنها پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در پاسخ به این پرسش که چه راهکار و برنامه‌ریزی برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی دارد، گفت: بحث مربوط به بحران محیط‌زیست از مشکلات جدی امروز کشور است و حتی این مشکل بر مشکلات جدی اقتصادی تاثیرات زیادی گذاشته است.

وی با اشاره به مشکل ریزگردها در کشور اظهار کرد: در روندی که تاکنون پیش رفته از سه یا چهار استان دچار ریزگرد  اکنون به 20 استان رسیده‌ایم و بحث را این می‌دانند که موضوع به آن سوی مرزها برمی‌گردد اما سهم اصلی بی‌توجهی مربوط به داخل است و تاکنون شاهد آن در اهواز بودیم که اکنون به جای ریزگرد به آن ریزمرگ گفته می‌شود که یکی از دلایل آن این است که درختکاری را رها کردیم و می‌بینیم که مشکلات اینچنینی پیش آمده است.

این نامزد انتخاباتی با تاکید بر اینکه در این راستا می‌توان اشتغال جوانان را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: از حقوق شهروندی حرف می‌زنیم، اولین حق مردم هوا است اما با بی‌تدبیری هوا را از آنها گرفته‌ایم و بعد از آنها عذرخواهی هم می‌کنیم.

قالیباف همچنین اظهار کرد: ما در این رابطه در اوایل کار این دولت طرح دادیم و با آقای جهانگیری هم جلسه گذاشتیم اما فقط خودمان آن را اجرا کردیم و دیدیم که ماشین‌های 30 سال از کار گذشته که بیرون شهر بوده برای کار به داخل شهر آورده شدند.

وی تاکید کرد: مشکلات محیط‌زیستی نصف مشکلات اجتماعی و اقتصادی نیز است اما این دولت می‌آید و می‌گوید نمی‌شود، پول نداریم و یا نمی‌توانیم.

اسحاق جهانگیری در واکنش به صحبت‌های قالیباف، گفت: در تهران علی‌رغم اینکه با مشکلات عدیده‌ای در زمینه زیست‌محیطی مواجه بوده‌ایم کارهای بسیاری انجام داده‌ایم همچنین در زمینه مساله دریاچه ارومیه کار بسیار مهمی انجام گرفت. همچنین در زمینه استاندارد خودروها و بنزین حاصل از پتروشیمی‌ها که به دلیل بالا بودن بنزن به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شد.

وی افزود: برای خودروها همچنین کیفیت استاندارد بسیار بالایی وضع شد. در زمینه ریزگردها نیز که 70 درصد آن منشأ خارجی دارد که در مرز عراق، عربستان و اردن است که ما در گفت‌وگوهای بین‌المللی پیگیر حل این مساله هستیم. در بحث کارون، هورالعظیم در این چهار سال فکر می‌کنم کارهای مهمی شده است.

جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف چطور بعد از 12 سال نتوانسته است مساله تفکیک زباله‌های شهری را حل کند. ایشان فقط شهردار سازه است که می‌بینید در منطقه 22 تهران چقدر برج‌های عظیمی در دوره ایشان رشد کرده است که نفس تهران را گرفته یا پل صدر که با پول آن بسیاری از مسائل زیست‌محیطی تهران می‌توانست از طریق تعویض ناوگان اتوبوس شهری تهران حل شود.

وی با انتقاد از صحبت‌های قالیباف در این مناظره گفت: شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن که حتی در حوزه ارگان‌های زیرنظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یکجوری حرف می‌زنید که انگار مسوول کل عالمید. ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم. ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم آیا ما مدیریت 60 سال پیش را داریم؟ آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم.

ابراهیم رئیسی در واکنش به سخنان قالیباف درباره مسئله محیط زیست اظهار کرد: ما در مسئله محیط زیست باید متوجه باشیم که هر کجا که می خواهیم کارخانه بزنیم باید ابتدا ببینیم مشکلات محیط زیستی آن منطقه حل شده است یا نه. من از روزی که به آستان قدس رفتم دستور دادم که اجازه ندهیم هیچ کدام از درخت‌های مناطق جنگلی خراسان قطع شود.

وی افزود:  همچنین درباره مسئله ریزگردها در خوزستان این پرسش مطرح است که آیا امکان پیش بینی آن وجود نداشت؟ آیا امکان پیشگیری از آن وجود نداشت؟ و آیا برخورد مناسبی با آن انجام شد؟ من بحثم به دولت‌ها باز نمی‌گردد. من می‌گویم که ما با تهدید وضعیت محیط زیستی خودمان مواجه هستیم و نباید اجازه دهیم عزیزی که در خوزستان زندگی می‌کند زندگی برایش سخت شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌شود از طریق بهسازی و تامین حفاظت از محیط زیست شغل هایی بسیاری را ایجاد کرد گفت: من نمی‌گویم مشکل ما در کشور کمبود آب یا کافی نبودن نزولات آسمانی نیست اما مدیریت آب است که مسئله ماست نه کمبود آب. پس اگر ما مدیریت دقیقی بکنیم خواهیم دید که آیا مشکل کمبود آب کاهش می‌یابد یا خیر؟

مصطفی میرسلیم نیز در واکنش به سخنان قالیباف درباره محیط زیست با طرح پرسش‌هایی از وی در زمینه مدیریت شهری اظهار کرد: آیا فکر می‌کنید شرایط شهر تهران اجازه این تراکم جمعیتی را می‌دهد؟ چنین تراکم جمعیتی چه مشکلاتی برای محیط زیست ممکن است به وجود بیاورد؟ ما مشکلی دیگری هم داریم که آن استفاده بی رویه از آب های سطحی و زیرزمینی در شهر است که به آن اشاره ای نشد. آیا فکر می‌کنید که برای ایجاد اشتغال در مناطق جنگلی اهالی همان مناطق به این موضوع راضی هستند یا خیر؟

مصطفی هاشمی‌طبا در خصوص اظهارات مطرح شده درباره مشکلات زیست محیطی، با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت:‌ اولویت‌ها باید در داخل کشور رعایت شود. اولین و مهمترین کار در کشور مسئله احیای محیط زیست، حفظ ایران همراه با مسئله کشاورزی است که اینها به یکدیگر پیوند دارند.

وی افزود: سوال من از آقای قالیباف این است که در اجرای برنامه ششم توسعه اصراری بر موازی عمل کردن همه موارد این برنامه دارند یا واقعا حیات ایران و زیستگاه آن را در اولویت قرار می‌دهند و مهمترین برنامه خود تلقی خواهند کرد.

حسن روحانی نیز در رابطه با اظهارات مطرح شده اظهار کرد: خوشحالم که موضوع محیط زیست مطرح شد. آقای قالیباف گفت که هوا را نباید از مردم بگیریم اما سوال این است که در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟ شما که از چهار درصد و 96 درصد حرف می‌زنید بگویید که چه کسی مجوز ساخت برج های بزرگ را به این چهار درصد داده است؟

وی تاکید کرد:  البته من معتقد به این چهار درصد و 96 درصد نیستم اما چه کسی اجازه ساخت برج 33 طبقه را به کسی که 3/8 درصد پول مردم را خورده، داده است؟ مجوز برج‌های بیست طبقه در کوچه‌های ده متری را طبق کدام قانون می‌دهید؟

روحانی تصریح کرد: شما درخت‌های بیست و سی ساله را قطع می‌کنید و درخت یکساله به جای آن می‌کارید. من پرونده‌های شکایت متعددی در این رابطه دارم.

این نامزد انتخاباتی خاطر نشان کرد: مهمترین کار دولت در این رابطه مسئله آبیاری کشاورزی بوده که 30 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شامل آّبیاری قطره‌ای شده‌اند. لازم است گفته شود که این اقدامات را چطور انجام دادیم و چطور انجام می‌دهیم.

در ادامه قالیباف خطاب به روحانی گفت: اینکه می‌گویم شما دولت 4 درصدی هستید به همین دلیل است. امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می‌کند. این دوستان شما بودند که زباله را از روی زمین جمع می‌کردند و نمی‌دانستند که مکانیزه شده است. شما امروز پول حمل‌ونقل را نه تنها به تهران بلکه به هیچ شهری نداده‌اید. ببینید زمان شما مترو کجا بود و امروز چقدر است.

وی ادامه داد: محیط زیست برای ما مهم بوده است. ما در این دولت 20 هزار هکتار جنگل‌کاری کرده‌ایم و امروز به 39 هزار هکتار رسیده است. اگر بحث بلندمرتبه‌سازی را مطرح می‌کنید که باز به همان قانون 4 درصدی باز می‌گردد. وزارت راه شما قانون تصویب می‌کند و مردم از ما طلب می‌کنند. ما فقط قانون را اجرا می‌کنیم. امروز دشت تهران با جمعیت زیادی روبه‌رو است که آن هم به خاطر مهاجرت و مشکلات اقتصادی است.

قالیباف گفت: شما گفتید 100 روزه تحول اقتصادی ایجاد می‌کنید. بعد گفتید کسانی که این حرف را زدند عقل ندارند. من می‌گویم اضافه بر آن صداقت هم ندارید. از شفافیت حرف می‌زنید اما به هر پرونده‌ای که مهر محرمانه بزنید دیگر مردم از آن خبر نخواهند داشت. از پتروشیمی صحبت کردید، آقای جهانگیری دوستان شما بدون آنکه به زیردستی‌هایشان محصولات را بدهند به خارج صادر می‌کنند. این 4 درصد همان دلالان زالوصفت هستند. فردی که الان در زندان است و الان از آن نام می‌برید را شما به عنوان فعال اقتصادی تقدیر کردید. چه کسی به او لوح تقدیر داد؟

وی افزود: کار دولت گذشته به من چه ربطی دارد که البته کارهای خوبی انجام داده است. مهمترین کارش این بود که به روستاها سفر می‌کرد. شما سفرتان هم 4 درصدی است. به مرکز استانی سفر می‌کنید و در یکی دو جلسه حاضر می‌شوید و باز می‌گردید.

قالیباف خطاب به جهانگیری نیز گفت: شما آمده‌اید کمک حال روحانی باشید تا در اعداد و ارقام و آمارها یاری‌اش کنید. اشکالی ندارد وقت مردم هم گرفته می‌شود. امروز همه می‌دانند که مشکلات از ضعف مدیریتی شما است.

وی در پایان تصریح کرد: مردم عزیز یکی از کارهایی که در برنامه من وجود دارد این است که تمام اختیارات و تصدی‌گری را به استان‌ها بدهم و فقط بحث مدیریتی باقی بماند.

بخش دوم مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری

به گزارش ایسنا، پس از پایان صحبت‌های قالیباف وقت بخش اول مناظره به پایان رسید و با تصمیم‌گیری جمعی قرار بر آن شد که ادامه مناظره پس از نیم ساعت استراحت انجام گیرد. مجری برنامه در این باره گفت:  این در حوزه اختیارات ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات است و اگر اعلام کردند، این وقت را می‌دهیم.

پیش از پایان بخش اول روحانی خطاب به مجری برنامه گفت: آیا در آیین‌نامه شما ذکر شده است که اگر کسی به کسی تهمت زد و دروغ گفت وقت دفاع را به شخص مقابل بدهید؟ چراکه چند مورد دروغ گفته شد اگر فرصت هست من می‌توانم به آنها جواب بدهم.

به گزارش ایسنا، نخستین بخش از اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم که از ساعت ۱۶ آغاز  شد و تا حدود ساعت ۱۹ طول کشید. دومین بخش از این مناظره پس از ۱۵ دقیقه فرصت استراحت و پذیرایی از کاندیداها آغاز شد.

در این بخش هر یک از ۶ کاندیداهای ریاست‌جمهوری (اسحاق جهانگیری، سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا) به سوالات مجری برنامه درباره مسائل اجتماعی پاسخ دادند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا