خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلواپس «دولت قبل» نباشید

«محمد توکلی» عضویبخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی دولت احمدی نژاد نوشت:

می‌گویند چرا روحانی در هر گفته‌اش از «دولت قبل» می‌گوید. جریان مخالف دولت مستقر چنین رفتاری را نشانه‌ای از نداشتن کارنامه‌ای قابل‌ذکر می‌داند و برخی حامیان دولت نیز تکرار و یادآوری آنچه دولت گذشته بر کشور تحمیل کرد را به‌مرورزمان نوعی ضدتبلیغ برای روحانی می‌دانند. در روزهای انتخابات هم چند باری ابراهیم رییسی به کنایه خواستار برگزاری مناظره‌ای بین رییس‌جمهور و رییس دولت‌های نهم و دهم شد.

علت تکرار و یادآوری عملکرد دولت قبل برای مردم چند دلیل مشخص دارد. دلایلی که باعث می‌شود حتی تا چندین سال دیگر هم نیاز باشد آنچه بین سال‌های 84 تا 92 بر کشور رفت برای مردم بازگو شود.

1ـ اگر بخواهیم باهم صریح باشیم، ما مردم ایران مردم فراموش‌کاری هستیم. همین واقعیت تلخ سبب آن می‌شود که گاه یک اشتباه را چندین و چند بار تکرار کنیم. برای غلبه بر این نسیان جمعی چاره‌ای جز یادآوری مدام گذشته وجود ندارد. اگر مردم فراموش کنند که تا همین چند سال پیش دولتی بر سرکار بود که با عملکرد فاجعه‌بار اقتصادی خود نرخ تورم را به چهل درصد رساند و نرخ رشد اقتصادی که نمایانگر میزان رکود است را در هشت فصل پیاپی منفی کرد دور از انتظار نیست که دوباره به عقب بازگردند و همان‌ها را به قدرت برسانند. اگر فراموش کنیم که در بخش بهداشت و درمان شاهد چنان بحرانی بودیم که حتی رسانه انحصاری صداوسیما که دربست در اختیار دولت وقت بود هم مجبور به انعکاس اعتراضات گسترده مردم شده بود بعید نیست که دوباره کسانی را به دولت برگردانیم که ارز اختصاص‌یافته به دارو را خرج واردات کالاهای لوکس می‌کردند و با این کار اشک وزیر خودشان را هم درمی‌آوردند. اگر بلایی که دولت سابق بر سر محیط‌زیست این کشور آورد را از خاطر بردیم اصلاً نباید تعجب کنیم که دوباره بارأی ما مردم افرادی بر سرکار بیایند که در کارنامه‌شان چیزی جز خشک‌کردن دریاچه‌ها و تالاب‌ها یافت نمی‌شود. روحانی و همراهانش برای غلبه بر این فراموشی جمعی چاره‌ای جز یادآوری کارنامه دولت گذشته ندارند.

2ـ همراهان رییسی چه کسانی‌اند؟ اگر معدودی از همراهان دولت سابق را که در کنار جریان مشایی – احمدی‌نژاد قرار گرفته‌اند را کنار بگذاریم شاهد آن خواهیم بود که تمامی مسوولان دولت سابق در این روزها به گرد «آقای قاضی» جمع شده‌اند. از سعید جلیلی که با بیانیه خوانی‌هایش تحریم‌های اثرگذار بر معیشت روزمره مردم را سوغات می‌آورد تا نیکزاد که با طرح «مسکن مهر» تورمی افسار گسیخته و پروژه‌ای ناتمام را بر کشور تحمیل کرد. از میرکاظمی که دور زدن تحریم نفتی(!) را در دوران وزارتش معنا کرد تا تیم اقتصادی دولت گذشته که بنا بر آمارهای همان دولت کارنامه‌ای سیاه از خود به‌جا گذاشته است. همه و همه در کنار ابراهیم رییسی هستند و آماده‌اند تا با رأی مردم به رییسی، دولت دوازدهم را که همان عقب‌گردی به دولت‌های نهم و دهم است را تشکیل دهند. در چنین شرایطی آیا نباید با یادآوری آنچه از دولت سابق به‌جامانده است جامعه را نسبت به آنچه در صورت رأی آوردن این افراد در دولت دوازدهم هم رخ خواهد داد آگاه کرد؟

3ـ یکی از راه‌های متداول برای سنجش عملکرد دولت‌ها مقایسه کارنامه دولت مستقر با ابتدای شروع به کار آن است. به این معنا که وقتی روحانی و همراهانش به‌عنوان‌مثال می‌گویند تورم امروز اقتصاد ایران حدود هشت درصد است، اگر بخواهیم بدون مقایسه با گذشته سخن بگوییم در واکنش می‌توان گفت چنین نرخ تورمی نسبت به متوسط جهانی تورم بسیار بالایی است پس دولت روحانی در این حوزه ناموفق بوده است. درحالی‌که اگر همین تورم را با ابتدای شروع به کار دولت مقایسه کنیم خواهیم دید که اتفاقاً موفقیت بزرگی هم رخ‌داده است. یا مثال دیگر نرخ رشد اقتصادی است. وقتی بگوییم نرخ رشد اقتصادی در حدود چهار سال اخیر تنها در یک سال عدد مطلوبی را نشان می‌دهد. قاعدتاً در پاسخ‌خواهیم شنید نرخ رشد مناسب تنها برای یک سال به معنای موفقیت نیست. اما هنگامی‌که این شاخص اقتصادی را با وضعیتی که در دولت گذشته داشت مقایسه می‌کنیم متوجه موفقیت دولت در این بخش می‌شویم. در سایر شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف دیگر هم می‌توان آن را با نقطه مطلوب و یا متوسط جهانی مقایسه کرد و با به‌کارگیری استراتژی «نیمه‌خالی لیوان» از نمره مردودی دولت سخن گفت و هم می‌توان با مقایسه با آنچه در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم در اختیار این دولت بود «تمام واقعیت» را به مردم گفت.

ناراحتی همراهان این روزهای رییسی و یاران سابق احمدی‌نژاد از یادآوری دولت قبل کاملاً قابل‌درک است زیرا آنان نمی‌خواهند نه کسی بر فراموشی جمعی ما مردم غلبه کند، نه کسی به خاطرش بیاید که همین افرادی که امروز از این شهر به آن شهر برای تبلیغ رییسی درحرکت‌اند آن شاهکارها را در 84 تا 92 از خود نشان داده‌اند، نه عملکرد دولت در مقایسه با گذشته به مردم عرضه شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر خاطر آقايان باشد، رهبر بکرات در مورد (دشمن و سخن گفتن در مورد دشمن) تذکر داده و گفته که : عده اي ميگويند که چرا هي دشمن دشمن ميکنيد؟ خب، اگر مرتبا نگوئيم، يادمان ميرود که دشمن داريم! — خب، حالا هم به همان دليل بايد وضعيت اسفبار دولت قبل را مرتبا يادآوري کرد.

    4
    4
  2. این حرف درست نیست رئیسی هیچ ربطی به احمدی نژاد نداره اگر اینطوریه
    پس اون فتنه گران سال 88 هم حامی روحانی بودن
    با منظق حرف بزنیم
    احمدی نژاد پایان یافته اس . فقط یکسری دور بر خودش داره که معلوم نیست کین

    10
  3. برای اینها فقط قدرت و ثروت مهمه و برای رسیدن به آن هر کاری می کنند ، رسوائی های چند روز اخیر رو ملاحظه کنید ، حتی احتمال تقلب در انتخابات رو هم دادن ، آدم چجوری اینهارو توجیه کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا