خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رهبری در سالگرد امام: درباره دهه‌ شصت جای شهید و جلاد عوض نشود

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در اجتماع عظیم مردم در بیست و هشتمین سالگرد رحلت امام بزرگوار و همیشه زنده‌ی ملت، خمینی کبیر، تأکید کردند: برخورداری از «روحیه، ذهن و عمل انقلابی» درس بزرگ امام راحل عظیم‌الشأن است و ملت ایران در پرتو اهداف و آرمان‌های همچنان پرجاذبه‌ی امام و هوشیاری در مقابل شیطان بزرگ، راه تحقق اهداف انقلاب را در معنای حقیقی عقلانیت یعنی انقلابیگری ادامه می‌دهد.

به گزارش «خامنه‌ای دات آی آر»، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت سالگرد رحلت دردناک امام بزرگوار، به مطالب و حقایقی که در طول سال‌های گذشته درخصوص امام و انقلاب بیان شده، اشاره کردند و گفتند: درباره‌ی امام ناگفته‌هایی وجود دارد که باید به‌تدریج به ذهنیت جامعه منتقل شود اما مطالبی هم که در طول سال‌های گذشته بیان شده‌اند، باید تکرار و مرور شوند تا راه و مبانی امام از گزند تحریف در امان بمانند و برخی افراد مجال تحریف امام را پیدا نکنند.

ایشان، مخاطب اصلی سخنان امروز خود را جوانان بیان و خاطرنشان کردند: از آنجا که جوانان، دوران حماسه‌های بزرگ، پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دوران حرکت‌های بزرگ در مقابل تجزیه‌طلبان را ندیده‌اند، مخاطب اصلی توضیحات امروز من درخصوص امام، جوانان هستند، ضمن آنکه ذهن نسل جوان، بیش از دیگران در معرض حملات تحریف‌کنندگان قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی که تحقق اراده‌ی الهی به‌وسیله‌ی امام خمینی و با کمک مردم بود، یک جابه‌جایی سیاسی صرف و کنار رفتن یک گروه از قدرت و روی کار آمدن گروه دیگر نبود، بلکه انقلاب اسلامی یک تحول عمیق و عظیم در عرصه‌ی سیاست کشور و در متن جامعه‌ی ایرانی بود.

آیت‌الله خامنه‌ای به تحول عمیقی که در عرصه‌ی سیاست کشور به‌وجود آمد، اشاره کردند و افزودند: انقلاب اسلامی، یک دیکتاتوریِ بسته و ارثی و وابسته به بیگانگان و دنباله‌رو آن‌ها را به یک حکومت مردم‌پایه و متکی به مردم و مستقل و سربلند و دارای هویت تبدیل کرد.

ایشان درخصوص تحول عمیقی که انقلاب اسلامی در متن جامعه ایجاد کرد، گفتند: جامعه‌ی ایران با آن سابقه‌ی فرهنگی و با آن عظمت و دانشمندان بزرگ و معارف عظیم بشری، به یک جامعه‌ی بی‌هویت و دنباله‌رو غرب تبدیل شده بود اما انقلاب اسلامی، جامعه‌ی ایرانی را به یک جامعه‌ی باهویت و دارای استقلال و اصالت و خلاقیت و صاحبِ حرف نو تبدیل کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امام بزرگوار چنین تحول عظیمی را به‌واسطه‌ی پیروزی انقلاب ایجاد کردند، افزودند: امام خمینی در خلال سخنان خود، هدف‌های حداکثری انقلاب اسلامی را بیان می‌کردند که حتی برخی افراد سیاسی پخته و مبارز نیز تحقق آن‌ها را بعید می‌دانستند اما امام توانست همه‌ی این هدف‌های حداکثری را محقق کند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اهداف نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت که در مقایسه با اهداف امام، هدف‌هایی حداقلی به‌شمار می‌آیند، خاطرنشان کردند: این نهضت‌ها نتوانستند به‌طور کامل به هدف‌های حداقلی خود برسند اما امام علاوه بر اینکه به اهداف حداکثری انقلاب اسلامی دست یافت، توانست این انقلاب را حفظ و ماندگار کند.

ایشان با طرح این سؤال که «امام چگونه توانست این حرکت عظیم را به پیروزی برساند و اهداف حداکثری آن را حفظ کند»، گفتند: راز موفقیت امام خمینی و هنر بزرگ آن امام، این بود که توانست آحاد مردم به‌ویژه جوانان را به صحنه بیاورد و آنان را در صحنه نگه دارد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در هر کشوری که آحاد مردم وارد صحنه شوند و بایستند و مقاومت کنند، اهداف آن‌ها محقق خواهد شد.

آیت‌الله خامنه‌ای سپس این سؤال را مطرح کردند که «امام چگونه چنین توانایی را به‌دست آورد که مردم و به‌ویژه جوانان را وارد میدان نماید و آنان را در میدان حفظ کند؟»

ایشان در پاسخ به این سؤال، به جذابیت‌های شخصیتی و جذابیت‌های شعارها و مبانی و اصول امام اشاره کردند و گفتند: امام خمینی از نظر شخصیتی، «بسیار مستحکم»، «دارای قدرت ایستادگی در سختی‌ها»، «دارای صراحت و صداقت» و «دارای ایمان و توکل به خدا در رفتار و گفتار» بود و این جذابیت‌های شخصیتی موجب شد که جوان، «امام و راه او، و نهضت و انقلاب» را انتخاب کند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به جذابیت‌های اصول امام اشاره کردند و افزودند: یکی از اصولی که امام بزرگوار ارائه کرد، «اسلام ناب محمدی (صلی‌الله‌علیه‌وآله)» بود؛ اسلامی که نه اسیر تحجر است و نه اسیر التقاط.

آیت‌الله خامنه‌ای، «استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی» را از دیگر مبانی جذاب امام برشمردند و خاطرنشان کردند: یکی دیگر از مبانی امام، بیرون آمدن از چنبره‌ی سلطه‌ی آمریکا بود که برای جوانِ ایرانی، جذاب بود.

ایشان تأکید کردند: بیرون آمدن از چنبره‌ی سلطه‌ی آمریکا، اکنون نیز برای جوانان کشورهایی مانند عربستان سعودی که دولت‌های آن‌ها سال‌های طولانی در خدمت منافع آمریکا هستند، جذابیت دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای به «مردم‌سالاری»، «حقِ انتخاب و حاکمیت مردم» و همچنین «ایجاد خودباوری در ملت» به‌عنوان دیگر مبانی امام اشاره کردند و گفتند: جذابیت‌های شخصیتی و مبانی امام خمینی، عامل اصلی پیوستن جوانان به نهضت و انقلاب اسلامی بود که در نهایت موجب پیروزی انقلاب و بروز یک زلزله‌ی سیاسی در دنیا شد.

ایشان به شکل‌گیری تقسیم‌بندی «طرفداران و دشمنان انقلاب اسلامی» در دنیا اشاره کردند و افزودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا و شوروی و جریان‌های قدرت همچون صهیونیست‌ها و کمپانی‌های بزرگ، به دشمنان انقلاب اسلامی تبدیل شدند، زیرا احساس خطر کردند اما در مقابل، بسیاری از ملت‌های مسلمان حتی برخی ملت‌های غیرمسلمان، علاقه‌مند و طرفدار انقلاب شدند که تا به امروز نیز این جریان ادامه دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سردرگمی قدرت‌ها در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کردند: آن‌ها بعد از مدتی که خود را باز یافتند، دشمنی‌ها را آغاز کردند و در طول ۳۸ سال گذشته طراحی‌های مختلفی انجام دادند اما در همه‌ی این دشمنی‌ها از ملت ایران شکست خوردند و بعد از این هم به همین‌گونه خواهد بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در این بخش از سخنان خود به شرایط «دهه‌ی شصت» که دهه‌ی اول پیروزی انقلاب اسلامی و دهه‌ی حیات پربرکت امام بود، اشاره کردند و گفتند: دهه‌ی شصت یک دهه‌ی مظلوم و درعین‌حال بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که متأسفانه ناشناخته مانده و اخیراً هم به‌وسیله‌ی برخی بلندگوها و صاحبان آن‌ها مورد تهاجم قرار گرفته است.

ایشان دهه‌ی شصت را دهه‌ی آزمون‌های بزرگ و دهه‌ی خشن‌ترین اقدامات تروریستی در کشور خواندند و افزودند: تروریست‌های مورد حمایت قدرت‌ها در دهه‌ی شصت، هزاران نفر از آحاد مردم و مسئولین را به شهادت رساندند که در میان آن‌ها از کاسب معمولی تا جوان و فعال سیاسی و شخصیت‌های بزرگ دیده می‌شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای، دهه‌ی شصت را دهه‌ی هشت سال جنگ تحمیلی و دهه‌ی سخت‌ترین تحریم‌ها خواندند و تأکید کردند: البته دهه‌ی شصت، دهه‌ی افتخارات بزرگ و دهه‌ی مبارزه با تجزیه‌طلبی است که ملت ایران به‌ویژه جوانان با ایستادگی محکم خود در این دهه، توانستند بر همه‌ی توطئه‌ها و دشمنی‌ها پیروز شوند.

ایشان، اهل فکر را به تأمل در حقایق و واقعیت‌های دهه‌ی شصت فراخواندند و گفتند: مراقب باشیم تا در دهه‌ی شصت، جای شهید و جلاد عوض نشود، زیرا ملت ایران در دهه‌ی شصت مظلوم واقع شد و به‌دلیل اینکه تروریست‌ها و منافقین و پشتیبانان آن‌ها به امام و ملت ایران ظلم و خباثت کردند، ملت در موضع دفاع قرار گرفت و در نهایت هم پیروز شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به رحلت امام و دوران بعد از رحلت اشاره کردند و گفتند: بعد از امام، عده‌ای امیدوار شدند که شاید بتوانند راه امام را تغییر دهند اما به لطف خدا نتوانستند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بعد از رحلت امام بزرگوار عده‌ای در خارج و عواملشان در داخل امیدوار شدند که راه امام را به عقب برگردانند و منتظر پیر شدن و از کار افتادن انقلاب بودند، افزودند: آن‌ها می‌خواستند بساط قبل از انقلاب را دوباره پهن کنند اما نتوانستند زیرا مبانی و اصول امام خمینی برای ملت ایران همچنان پرجاذبه، پرطراوت و شوق‌آفرین است.

ایشان تأکید کردند: با وجود اینکه جسم امام در میان ما نیست اما نام او همچنان گره‌گشا و «راه و روح و یاد او» زنده است و اصول کهنه‌نشدنی و شعارهای او همچنان پرجاذبه و هدایتگر ملت و کشور است که این واقعیت درخشان، نشانه‌ی «قدرت بسیج‌کنندگی انقلاب اسلامی» است.

رهبر انقلاب با اشاره به عقب‌ماندگی موجود در تحقق برخی شعارهای امام راحل عظیم‌الشأن ازجمله عدالت اجتماعی و برخی شعارهای مبنایی و اصولی امام، افزودند: با همت بیشتر، اهداف و آرمان‌های آن امام به عرش سفرکرده را دنبال خواهیم کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای قدرت بسیج‌کنندگی انقلاب را نعمتی بسیار بزرگ خواندند و با اشاره به نیاز واقعی امروز و آینده‌ی کشور به این قدرت عظیم، افزودند: هیچ پیشرانی به عظمت و قدرت انقلاب و شعارهای پرجاذبه‌ی امام وجود ندارد و مسئولان و فعالان سیاسی به هیچ دلیلی نباید از این قدرت تعیین‌کننده غفلت کنند.

ایشان با اشاره به ادامه‌ی توطئه‌های پیچیده‌ی دشمنان خاطرنشان کردند: به فضل الهی، انقلاب و آرمان‌های پرجاذبه‌ی امام همچنان قادر است جوانان و انسان‌های با عزم و اراده را به میدان بیاورد، به حرکت وادارد و به پیش ببرد و این، مهم‌ترین عامل شکست توطئه‌های دشمنان است.

رهبر انقلاب با بیان مصداقی از اوج وقاحت دشمنان خاطرنشان کردند: رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس یک نظام قبیله‌ای، عقب‌افتاده و منحطِ محض، رقص شمشیر می‌کند و بی‌ادبانه به انتخابات آزاد و چهل میلیون رأی ملت ایران، ایراد می‌گیرد.

ایشان با اشاره به مغازله‌ی رئیس‌جمهور آمریکا با قاتلین مردم بی‌گناه و بی‌پناه یمن افزودند: دشمنان ما با بی‌حیایی تمام در کنار عاملین کشتار مردم یمن دم از حقوق بشر می‌زنند و ملت نجیب ایران را به اسم حقوق بشر تحریم می‌کنند؛ آیا وقاحت از این بیشتر می‌شود؟

آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: در مقابل این دشمنان گستاخ، ایران به قدرت بسیج‌کنندگی انقلاب نیاز جدی دارد و باید همه‌ی مسئولان و دلسوزان انقلاب، ارزش‌ها و آرمان‌ها را به معنای واقعی کلمه ارج بنهند و به‌خاطر اهداف کوتاه‌مدت و تحولات سیاسی زودگذر و روزمره، اصول و ارزش‌ها را به فراموشی نسپارند.

رهبر انقلاب، پیشرفت در عرصه‌های علم و اقتصاد و سیاست و فرهنگ را نیازمند اعتماد به نفس و جرئت برآمده از انقلاب دانستند و افزودند: امروز، اگر تجربه‌ای مانند حوادث دهه‌ی شصت رخ دهد، قطعاً و بدون تردید میلیون‌ها جوان مصمم و دلاور در کمال قدرت و عزت نفس وارد میدان می‌شوند و کشور را حفظ و نگهداری می‌کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی که «عقلانیت» را به‌عنوان نقطه‌ی مقابل شعارهای انقلاب مطرح می‌کنند، افزودند: عقلانیت واقعی در «انقلابیگری» است و نگاه انقلابی است که می‌تواند حقایق و واقعیت‌ها را نشان دهد.

ایشان در بیان مصداقی از این مسئله‌ی مهم یادآوری کردند: امام بزرگوار سی و چند سال پیش در پرتو نگاه انقلابی و در واقع عقلانی، آمریکا را «شیطان بزرگ» و «غیر قابل اعتماد» معرفی کرد و اکنون بعد از سه دهه، رؤسای برخی کشورهای اروپایی به این واقعیت اذعان می‌کنند و آمریکا را غیر قابل اعتماد می‌نامند که این مسئله، عقلانیتِ ناشی از انقلابیگری امام را نشان می‌دهد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته ملت ایران نیز در همه تجربه‌های خود درک کرده است که آمریکایی‌ها، حقیقتاً غیرقابل اعتمادند.

آیت‌الله خامنه‌ای در بیان دیگری از معنای حقیقی عقلانیت خاطرنشان کردند: عقلانیت یعنی شناخت اصالتها، تکیه به مردم و نیروهای داخلی و توکل به خدا، نه اینکه انسان بعد از رها شدن از چنبره سلطه آمریکا، مجدداً خود را به شیطان بزرگ نزدیک کند.

رهبر انقلاب اسلامی، «برخورداری از روحیه و ذهن و عمل انقلابی» را بزرگترین درس امام خواندند و افزودند: هرگز نباید این درس راهگشا و سعادت بخش را فراموش کرد.

ایشان با نقد کسانی که امام را به چشم یک «میراث فرهنگی» می نگرند، افزودند: امامِ ملت ایران، میراث فرهنگی نیست بلکه رهبر و امامِ زنده و حاضر است و با سخن و فکر و آرمان خود، همچنان این ملت را هدایت می کند.

آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که به اسم «عقلانیت» می گویند «چالش با قدرتها» هزینه دارد، افزودند: بله «چالش» هزینه دارد اما «سازش» هم هزینه‌های گزاف دارد.

رهبر انقلاب اسلامی، اقدام سعودی‌ها را در هزینه کردن صدها میلیارد دلار از پول ملتشان برای تحقق امیال و اهداف آمریکا، هزینه سازش با شیطان بزرگ خواندند و افزودند: اگر انسان با اعتماد به نفس و «منطق و عقلانیت انقلابی» در یک چالش وارد شود، هزینه اش به مراتب کمتر از هزینه سازش است.

ایشان خطاب به ملت افزودند: ان‌شاءالله بعدها در این زمینه صحبتهای بیشتری خواهم کرد اما در هر حال حقیقت این است که قدرتهای توطئه گر و تجاوزپیشه به هیچ چیز قانع نیستند و همانطور که در تعاملات چند سال اخیر دیدیم، هر عقب نشینی در مقابل دشمنان، آنها را به مطالبات جدید وا می دارد و این سلسله «عقب نشینی و مطالبه تازه» هیچ پایانی ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی پس از تبیین رابطه دقیق و ذاتی عقلانیت و انقلابی گری افزودند: انقلابی‌گری یعنی مسئولان کشور هدفشان راضی کردن قدرتها نباشد و بدون انفعال و تسلیم در مقابل زورگویان، فریب آنها را نخورند و با دوری از ضعف نفس در مقابل شیطان بزرگ، همت و هدف خود را در بکارگیری نیروها و عناصر داخلی، حل مشکلات و راضی کردن مردم متمرکز کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این بخش از سخنانشان بار دیگر نیاز کشور را به «روحیه، ممشا، اصول و مبانی انقلاب و امام» مورد تأکید قرار دادند و افزودند: «انقلابی گری» را به عنوان «افراطی گری» نفی نکنید، زیرا انقلابی گری نیاز واقعی کشور و جامعه است.

رهبر انقلاب اسلامی بخش بعدی سخنان خود را به بیان چند نکته درباره مسائل داخلی اختصاص دادند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و حضور گسترده مردم در انتخابات، گفتند: از یکایک کسانی که به صحنه آمدند و بیش از ۴۱ میلیون رأی به صندوقها ریختند، از صمیم قلب تشکر می‌کنم.

ایشان، حضور گسترده مردم در انتخابات را نشانه «اعتماد عمومی به نظام» و موجب افزایش اعتبار کشور دانستند و افزودند: اکثریت هفتاد و چند درصدی مردم با حضور در انتخابات به نظام جمهوری اسلامی آری گفتند و آن را تأیید کردند و این رأی، در واقع رأی به نظام اسلامی بود.

آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی افراد از روی کج‌فهمی یا با انگیزه‌های دیگر، این واقعیت را انکار می‌کنند و می‌گویند رأی مردم، ربطی به تأیید نظام اسلامی ندارد، در حالی‌که حتی افرادی که ممکن است در دل از نظام گله داشته باشند، با رأی دادن در چارچوب نظام، نشان می‌دهند که این چارچوب را قبول، و به آن اعتماد دارند و آن را کارآمد می‌دانند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شورای نگهبان صحت انتخابات را خوشبختانه اعلام کرد، البته اعلام شد که تخلفاتی در انتخابات انجام گرفته و گزارش این موارد به ما نیز رسید.

ایشان با اشاره به اینکه تخلفات در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نداشته است، گفتند: تخلف در انتخابات مناسب نظام جمهوری اسلامی نیست و مسئولان باید این موارد را با جدیت دنبال کنند و متخلفین را مشخص کنند تا در انتخاباتی که ملت ایران در آینده در پیش دارد، چنین تخلفاتی برافتد، زیرا اگر چشم بر تخلف ببندیم و از آن صرف‌نظر و اغماض کنیم، تخلفات تکرار می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از مسئولان امر اجرا و نظارت در انتخابات، از برخی بداخلاقی‌های انجام‌شده در تبلیغات انتخاباتی انتقاد و خاطرنشان کردند: در تبلیغات و مناظرات حرفهایی زده شد و بداخلاقی‌هایی انجام گرفت و دستگاههای گوناگون کشور مورد اتهام قرار گرفتند که کارهای خوبی نبود.

ایشان افزودند: گذشته، گذشته است و باید به آنچه در انتخابات انجام شد، به چشم اغماض نگاه شود و آن کارها تکرار نشود و ادامه پیدا نکند.

رهبر انقلاب اسلامی، همه ملت را به حلم توصیه کردند و افزودند: چه آن گروهی که نامزد مورد نظرشان رأی آورده و چه آن گروهی که رأی نیاورده‌اند، باید از خود ظرفیت و حلم نشان دهند و از بی‌ظرفیتی و بی‌جنبگی پرهیز کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: خوشبختانه امسال آن کسانی که در انتخابات موفق نشدند، از خود ظرفیت نشان دادند، بر خلاف سال ۸۸ که عده‌ای آن مشکلات را برای کشور بوجود آوردند.

«اهمیت ویژه دادن به تولید و اشتغال» مسئله ای بود که رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان به دولت توصیه کردند و افزودند: رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی از امکانات گسترده‌ای در کشور برخوردار است که باید با استفاده از این امکانات، ظرفیتها را بالفعل کنند و در عمل به وعده‌های داده شده به مردم، هیچ درنگی انجام نشود.

ایشان خاطرنشان کردند: در دولت دوازدهم باید مسئولانی کاری، فعال و توانا انتخاب شوند، زیرا ناکارآمدی در بخشهای اقتصادی و غیراقتصادی به حساب ناکارآمدی نظام گذاشته خواهد شد، در حالی‌که این، بی‌انصافی است و نظام، کارآمد است.

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه باید کشور در مقابل تحریمهای آمریکا، مقاوم‌سازی  شود، افزودند: آمریکایی‌ها با وقاحت هر روز ساز جدیدی علیه ملت ایران کوک می‌کنند که مسئولان باید در مقابل آنها کشور را از همه جهات سیاسی و اقتصادی مقاوم کنند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در مسائل جهانی باید از مسئولان کشور، صدای واحد و قوی شنیده شود.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه، به چند موضوع منطقه ای اشاره کردند و گفتند: متأسفانه در ماه مبارک رمضان، برادران روزه دار ما در برخی کشورها همچون یمن، سوریه، بحرین و لیبی دچار مشکلات عظیمی هستند.

ایشان با اشاره به بمباران و فشار شبانه‌روزی دولت سعودی علیه ملت یمن، گفتند: دولت سعودی بداند که اگر ده، بیست سال دیگر نیز همین روش جنایت‌آمیز را ادامه دهد، بر مردم بی‌پناه و بی‌گناه یمن پیروز نخواهد شد و تنها جرم و گناه خود را سنگین‌تر و انتقام الهی را نسبت به خود سخت‌تر خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور دولت سعودی در بحرین را حضوری غیرمنطقی خواندند و خاطرنشان کردند: مسائل بحرین مربوط به مردم بحرین است و مردم بحرین باید خودشان با حکومتشان صحبت کنند و به نتیجه برسند.

ایشان، حضور و دخالت دولت بیگانه و وارد کردن نیروی نظامی با هدف غلبه بر اراده ملت بحرین را از لحاظ منطقی غلط و در عمل، ناکارآمد دانستند و گفتند: این‌گونه کارها موجب روسیاهی دولت سعودی است و حتی در صورتی که با رشوه چند صد میلیاردی، آمریکا را با خود همراه کنند، باز هم به نتیجه نخواهند رسید.

آیت‌الله خامنه‌ای، حضور کشورهای بیگانه در سوریه بر خلاف اراده دولت و ملت آن کشور را اقدامی خلاف خواندند و تأکید کردند: مسائل سوریه باید با گفتگو حل شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش دشمن در ایجاد جنگهای نیابتی در دنیای اسلام و درگیر کردن مردم با یکدیگر، گفتند: راه‌حل این قضایا گفتگو و مذاکره است و نباید از بیرون کشورها سلاح تزریق شود و دیگران در امور ملتها دخالت کنند.

ایشان با اشاره به اینکه داعش از محل شکل گیری خود در عراق و سوریه در حال رانده‌شدن است، افزودند: تروریستها اکنون قصد رفتن به سمت کشورهای دیگر همچون افغانستان، پاکستان و حتی فیلیپین و برخی کشورهای اروپایی را دارند و این آتش که غربی‌ها به دست خودشان برافروختند، اکنون دامن خودشان را گرفته است.

آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی سخنانشان تأکید کردند: ملت ایران به توفیق الهی توانسته است در همه این قضایا با منطق، عقلانیت و عزم و اراده راسخ به پیش برود و بعد از این نیز به اذن و هدایت الهی همه تحولات سیاسی کشور به تحقق آرمانها و پیروزی ملت منجر خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: به توفیق پروردگار و به تجربه ۳۸ سال گذشته، فردای این ملت از امروز آن، به مراتب بهتر خواهد بود.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا