خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترور مُدرن در تهران

«رضا صادقیان» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره ی دو ترور امروز در تهران نوشت:

سه‌ گونه ترور و عملیات تروریستی در جهان شناخته و تقسیم بندی شده است. یک: ترور فردی، دوم: ترور کور، سوم: ترور هدفمند.

ترور فردی: ترور فردی سابقه بسیار قدیمی در طول تاریخ دارد، ترور جان اف‌کندی، هاشمی رفسنجانی در ابتدای استقرار نظام جدید، ترور شهید مطهری به دست گروه فرقان، انفجار اتومبیل رفیق حریری و سفیر روسیه در ترکیه و یا شخصیت‌های سیاسی و ملی زیر مجموعه‌ی ترورهای فردی و مشخص قرار می‌گیرند. در واقع تروریست‌ها هدف خود را دقیقا مشخص می‌کنند و در زمان مشخص شده تنها یک فرد را مورد هدف قرار می‌دهند، درصد خطای این ترورها بسیار کم است. تروریست معمولا موفق می‌شوند هدف مورد از میان بردارند. ضربه و صدمه‌ای به کسی دیگر وارد نمی‌آید. در دنیای امروز و به دلیل بالا رفتن امنیت از شخصیت‌های تاثیرگذار کمتر شاهد اینگونه ترورها هستیم. ساخت دستگاه‌های جدید ضد تروریستی، آموزش‌های نوین به محافظان و… حتی در کشوری مانند افغانستان و عراق که بالاترین آمار کشته‌شدگان عملیات‌های تروریستی را دارد، این نوع ترور انگشت شمار است.

ترور کور: عملیات‌های انتحاری به عنوان ترورهای کور شناخته می‌شوند. اساسا هدفی به غیر از به کام مرگ فرستادن انسان‌ها پرشمار ندارند. گروه‌های حامی تروریسم از این وسیله برای تبلیغ کنش‌های سازمان یافته و رساندن پیام خود به گوش سیاسیون استفاده می‌کنند. دستشان از شخصیت‌های سیاسی به دور است، ولی با انجام حرکت تروریستی و کشتن غیرنظامی‌ها خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند. حادثه‌ی تروریستی چند روز گذشته در کابل و عراق نمونه‌هایی از این عملیات‌ها است. حرکتی که سبب کشته شدن شهروندان عادی می‌شود و معمولا در نقاط پرتردد شهرها انجام می‌شود. بالا رفتن تلفات مردم عراق طی دو سال اخیر حکایت استفاده تروریست از این شیوه‌ی ترور است، روشی که بالاترین ترس و وحشت را در دل شهروندان ایجاد می‌کند.

ترور هدفمند: عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) در دسته‌ی ترورهای هدفمند تعریف می‌شوند. آسیبی به جان سیاست‌مداری وارد نشد و شاهد به شهادت رسیدن شهروندان پرشمار نبودیم. در این مورد هدف ضربه زدن به یک نهاد قانون‌گذاری و همزمان وارد کردن آسیب به نماد یک ایدئولوژی بودیم. به عبارتی تروریست‌ها و کسانی که در پی سامان دادن به این عملیات بودند، هدف خود را نه شخصیت‌ها بلکه بخش‌هایی از یک ساختار سیاسی انتخاب کرده‌اند. این نوع حمله‌ها به دلیل محدود نماندن در حذف یک شخص، با هوشمندی بیشتری صورت می‌گیرند، در مقایسه با دو روش دیگر جدیدتر و به عبارتی مدرن‌تر به حساب می‌آیند، برنامه‌ریزی دقیق‌تری طلب می‌کند، حامل پیام سیاسی است، با کمترین نیرو و سلاح انجام می‌شود و مهمتر آنکه بُرد خبری گسترده‌تری دارد.

امید آنکه این حمله نه تنها زمینه جدل‌های سیاسی و نقدهای بی معنی به دولت وقت را مسدود کند، بلکه زمینه‌ی اتحاد جریان‌های سیاسی را در داخل کشور بیش از گذشته فراهم آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ممنون از متنتون فقط یک سئوال دارم

    فرموده اید : داعش خطرناک تر است یا اختلاف خود ما

    آیا در نگارش خبر تحلیل حاضر منطق و رویکرد شما نیز براساس حفظ وحدت بوده است؟ به جرات میتوانم بگویم خیر
    شاهد آنکه در دسته بندی اول ترور جان اف کندی آورده می شود و ترور نافرجام مرحوم هاشمی نیز اشاره می گردد ولی هیچ اشاره ای به ترور رهبری که منجر به جانباز شدن ایشان گردید نمی گردد. یا حتی به انفجارهای دفاتر نخست وزیری و حزب جمهوری اسلامی

    امیدوارم رویکرد جنابعالی در نگارش متون تحلیلتان خارج از انصاف نگردد

    ارادتمند
    علیجانیان

  2. سلام. بدون شک ترور مقام رهبری هم در دسته ترورهای شخصی قرار دارد. منظورم بیشتر دسته بندی این ترورها است. ترور ۷۲ تن نیز یکی از همان ترورهای فردی بوده است. شهیدان رجایی و باهنر نیز به همین ترتیب بودن. ابتدای انقلاب اسلامی و بنیان نهادن نظم جدید شاهد این ترورهای غم انگیز بودیم. در شرایط فعلی ولی وضعیت تفاوت دارد، انشالله با همبستگی بیشتر و تیزهوشی نیروهایی امنیتی دیگر شاهد این اتفاق های ناگوار در کشور نباشیم.

  3. متأسفم که شما ترقه بازی را ترور هدف‌مند می دانید . ترقه بازی یک تفریح است و سرگرمی بدون هدف . حال ممکن است رهگذری هم آسیب ببیند و حتی جان عده ای بازیچه اینیست بازی شود . اما نفس کار بازی است نه هدف‌مند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا