خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نجفی، نوبخت و مولاوردی از گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش»

وزارت آموزش و پرورش در دولت اول روحانی تا کنون دو وزیر به خود دیده است؛ اما با وجود اینکه«فخرالدین دانش آشتیانی» وزیرکنونی از حدود 8 ماه پیش برا این کرسی نشسته، یکی از وزرایی است که احتمال تغییر او داده می‌شود. انصاف نیوز در این باره با تعدادی از کارشناسان و فعالان گفتگوهایی انجام داده (لینک مصاحبه‌های قبلی) که دو گفتگو در پی می‌آید:

«نجفی، نوبخت و مولاوردی از گزینه‌های وزارت آموزش‌وپرورش»

یکی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان درباره گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش گفت: گزینه‌هایی که از خارج از آموزش و پرورش مطرح می‌شوند جدی هستند. مانند دکتر نجفی یا آقای نوبخت یا خانم مولاوردی. گزینه‌هایی که از داخل هم مطرح می‌شوند همه جدی و قابل تامل هستند.

«علی محمد مصلحی» در گفتگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی وضعیت ابقای آقای دانش آشتیانی در سمت وزیر آموزش و پرورش گفت: نظر رسمی من این بود که اگر ایشان با یک اصلاحاتی می‌ماندند بهتر بود. اما شنیده‌ها حاکی از این است که ایشان ماندنی نیستند.

وی درباره ویژگی‌های وزیر بعدی هم گفت: من بیشتر ترجیح می‌دهم از داخل وزارتخانه باشد. تجربه‌ی افرادی که از خارج آموزش و پرورش می‌آیند گاه موفق و گاهی هم ناموفق بوده و اگر کسی خارج از آموزش و پرورش بیاید به نوعی انگار که واگذاری به شانس و اقبال است. نیروهای دخل آموزش و پرورش با توجه به اینکه فضا را می‌شناسند ریسک کمتری دارند.

مواردی مثل سند 2030 و پرونده‌هایی که برای آقای دانش مطرح شد هم مزید بر علت شد که از ایشان ناراضی باشند.

وی درباره دلیل اصلی نارضایتی از دانش آشتیانی گفت: انتظارات همه از آقای ایشان بسیار بالا بود. همه حس می‌کردند با حضور ایشان قرار است یک اتفاق بزرگ بیافتند و این نقطه ضعف ایشان شد. چند مورد هم مواردی مثل سند 2030 و پرونده‌هایی که برای ایشان مطرح شد هم مزید بر علت شد که از ایشان ناراضی باشند.

مصلحی درباره‌ی دوران کوتاه وزارت دانش آشتیانی گفت: بیش از عملکرد ایشان فضای عمومی جامعه دلیل نارضایتی از ایشان است. ایشان این شانس را داشتند که تا چند ماه هیچ نقدی بر ایشان نشد. گروه‌های زیادی ایشان را پذیرفته بودند، برعکس دکتر فانی که از اول منتقد داشتند.

وی درباره‌ی جدی بودن گزینه‌‎های مطرح شده هم گفت: همه‌ی گزینه‌ها جدی هستند. چه گزینه‌هایی که از خارج از آموزش و پرورش مطرح می‌شوند مانند دکتر نجفی یا آقای نوبخت یا خانم مولاوردی. گزینه‌هایی که از داخل هم مطرح می‌شوند همه جدی و قابل تامل هستند.

مصلحی درباره‌ی نقش تشکل‌‎ها هم گفت: نمی‌شود گفت تشکل‌ها خیلی نقش دارند اما به اندازه‌ی خودشان نقش دارند. برخی به دنبال تثبیت آقای دانش هستند و بعضی هم به دنبال رفتن ایشان.

«اگر بخواهیم روی مصادیق بحث کنیم همان اتفاقی می‌افتد که برای چند دولت قبل افتاده»

یکی از اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز درباره‌ی گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر مثل دفعه‌های قبل بخواهیم روی مصادیق بحث کنیم همان اتفاقی می‌افتد که برای چند دولت قبل افتاده و همین گزینه‌‎ها آخر بنا به دلایلی انتخاب شدند.

«حسین طالب زاده»، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان هم در باره‌ی نحوه‌ی انتخاب وزیر گفت: به نظر من نوع گزینش وزیر آموزش و پروش اشتباه است. من اعتقاد دارم که دولت مشخص کند انتظاراتش از وزیر آموزش و پرورش چیست. در آن شرایط هر کس می‌تواند بیاید برنامه‌هایش را بدهد. الان اتفاق برعکس می‌افتد. یعنی می‌آیند به افراد می‌گویند شما چه برنامه‌هایی دارید. به همین خاطر افراد برنامه‌های آرمانی می‌نویسند و در آخر هم عملی نمی‌شود.

او ادامه داد: چندین سال است که در آموزش و پرورش مطرح می‌شود که این آقا بیاید آموزش و پرورش نجات پیدا می‌کند، کس دیگری می‌گوید شخص دیگری بیاید آموزش و پرورش نجات پیدا می‌کند؛ ولی می‌بینیم که آموزش و پرورش وضعیت به سامانی ندارد.

این استاد داشگاه درباره‌ی اینکه آیا گزینه باید از داخل وزارتخانه باشد یا خیر هم گفت: من با این شیوه‌ی سوال کردن موافق نیستم. من می‌گویم نحوه‌ی انتخاب وزیر غلط است. تا زمانی که تکلیف دولت با آموزش و پرورش مشخص نباشد؛ شما هر کسی را هم بگذارید چه از داخل چه از خارج به مشکل برمی‌خورد.

طالب زاده ادامه داد: دولت باید بگوید که آموزش و پرورش مطلوب من اینگونه است. همانطوری که این اتفاق برای بخش نفت می‌افتد. دولت می‌گوید کسی که وزیر نفت می‌شود باید این مقدار صادرات را بالا ببرد یا پتروشیمی را به آن جا برساند، پس هرکسی جرات نمی‌کند بیاید در آنجا. اگر در آموزش و پرورش این اتفاق بیفتد می‌شود وارد بحث شد.

طالب زاده در انتها گفت: اگر مثل دفعه‌های قبل بخواهیم روی مصادیق بحث کنیم همان اتفاقی می‌افتد که برای چند دولت قبل افتاده و همین گزینه‌ها آخر بنا به دلایلی انتخاب شدند. قوی‌‎ترین آدم‌های جاهای دیگر هم وقتی به آموزش و پروش می‌آیند به مشکل می‌خورند.

«مخالفان دانش آشتیانی هم توانمند هستند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. توانمندی جناب دکترنجفی برای تصدی وزارت آموزش وپرورش عالی وبسیاربالاست ودیدگاهشون مثبت وقابل تقدیرست چه بسابهتربودایشون ازهمان ابتداابقامی شدند تاهم به اهداف عالی شون می رسیدن وهم این مشکلات وجودنداشت.

    3
    2
    1. مجلس مخالف دولت قبلی به ایشون رای اعتماد نداد. انشاء الله با مجلس معتدل تر فعلی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا