خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجباری در ازدواج نیست اگر بر نفس‌تان غلبه کنید!

انصاف نیوز: یکم ذی‌القعده روز تولد بانوی باتقوا، کریمه و اهل علم و معرفت حضرت معصومه (س) است که در طول عمر با برکتش به جايگاهي رسيد كه ثواب زيارت ايشان برابر با تملك بهشت شد؛ برخی معتقدند شاید به دلیل این که این بانو خواهر گرامی امام رضا (ع) بوده‌اند، به چنین جایگاهی رسیده‌اند، اما در پاسخ به این شبهه به جملات بسيار تأمل برانگيز امام رئوف خطاب به برادرشان «زيدالنار» می‌توان اشاره کرد که به موقعيتي تنزل پيدا كرد كه آنحضرت، وی را به عنوان برادر خويش نپذيرفتند!

این گفت‌وگو را «حسن‏ بن‏ جهم» روایت می‌کند که می‌تواند روشن كننده‌ی اسرار بسيار عميقي باشد؛ او می‌گوید: خدمت‏ حضرت‏ رضا بودم، «زيد» برادرش‏ نيز آنجا بود، حضرت به او مي‌فرمود: «زيد! از خدا بترس،‏ ما به اين‏ مقام‏ كه‏ رسيده‏ايم‏ از تقوى‏ و پرهيزگارى‏ است،‏ هر كس‏ با تقوى‏ و پرهيزگار نباشد از ما نيست‏ و ما از او بيزاريم.‏ مبادا سبب‏ شوى‏ كه‏ خون‏ شيعيان‏ ما ريخته‏ شود كه‏ ارزش‏ تو از بين‏ مي‌رود. مردم‏ خون‏ و مال‏ شيعيان‏ ما را حلال‏ مي‌دانند و با آنها دشمن هستند بواسطه‏ محبتى‏ كه‏ با ما دارند و اعتقاد بولايت‏ ما خاندان‏ اگر تو به آنها بدى‏ كنى‏ به خود ستم‏ كرده‏اى‏ و موجب‏ از بين‏ رفتن‏ حق‏ خود شده‌‏اى»‏.

در اين موقع، روى به من کرد، فرمود: «پسر جهم! هر كس مخالف دين خدا باشد، من از او بيزارم هر كه مي‌خواهد باشد و از هر قبيله‏اى باشد و هر كس با خدا دشمنى بورزد ما به او علاقه نداريم از هر قبيله‏اى باشد و هر كس باشد. عرض كردم: «آقا چه كسى دشمن خدا مى‏شود»؟ فرمود: «هر كس معصيت خدا را بكند»

امام رضا (ع) شرط رستگاري را اطاعت از خداوند و دوري از معصيت مي‌دانند؛ چنان‌چه در بيان ديگري خطاب به زيد مي‌فرمايند: «تو برادر منى‏ تا وقتى‏ كه‏ مطيع‏ خدا باشى‏ وقتى معصيت كار شدى ديگر برادرى بين ما نيست.»

حضرت فاطمه‌معصومه (س) هرگز ازدواج نکردند و از این رو روز ولادت ایشان، روز «دختر» نامگذاری شده است؛ در این باره «سیدمهدی واعظ موسوی»، کارشناس مذهبی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی علت ازدواج نکردن این بانوی کریمه، گفت: به دلیل ابهت و منش کریمانه و سیرت حسنه‌ی حضرت معصومه(س)، کفو و همتایی برای ایشان و شخصیت علمی و دینی‌شان پیدا نشد و به همین دلیل ازدواج نکردند.

این مشاور خانواده با بیان این که «در اسلام درباره‌ی سنت ازدواج تاکیدات زیادی صورت گرفته است»، اظهار کرد:«النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی» این فرمایش پیغمبر است که ‏ازدواج سنت من است و هر که از ازدواج رویگردان باشد از من نیست، اما همانطور که اگرعلی‌ابن‌ابیطالب نبود، برای فاطمه(س) کفو و همتایی نبود، برای حضرت معصومه(س) نیز بدلیل شخصیت فوق‌العاده مستحکم ایشان، همتایی یافت نشد.

واعظ موسوی به یک موضوع تاریخی در عصر این امامزاده‌ اشاره کرد و افزود: وقتی ایشان از مدینه حرکت می‌کند به حوالی قم می‌رسند، افراد زیادی برای ادای احترام رفته و مفتخر به دیدارشان می‌شوند تا جایی که این بانو در منزل شیعیان قم ساکن می‌شوند و این بیانگر محبوبیت و شخصیت متعالی ایشان است، نه فقط بخاطر انتساب ایشان به امام کاظم(ع) و حضرت رضا(ع)!

این کارشناس مذهبی با اشاره به زیارت‌نامه‌‌ی حضرت‌ معصومه(ع) گفت: این که در این زیارت‌نامه می‌خوانیم: در نزد خداوند آبروی ویژه‌ای دارید از آن آبرو برای ما خرج کنید و در روز قیامت شفیع ما شوید تا خداوند ما را بهشتی کند، حکایت از عظمت شخصیت و جایگاه ویژه آن بانو در پیشگاه خداوند دارد.

واعظ موسوی درباره‌ی ازدواج دختران به هر قیمتی، اظهار کرد: در اسلام ازدواج واجب نیست و مستحب تأکید شده، است، اما اگر مجرد ماندن، ما را به ارتکاب حرام بکشاند و حرمت‌ها شکسته شود، ازدواج واجب می‌شود!

وی تصریح کرد: در صورتی که ‌کفو و همتایی برای خود پیدا نکردید، می‌توانید ازدواج نکنید، مشروط به این که کرامت خود را حفظ کنید و مرتکب فعل حرام نشوید!

این کارشناس خانواده افزود: اگر فردی بترسد که مرتکب حرام شود، باید ازدواج کند و بنا براین ازدواج نکردن حضرت معصومه نشانگر خودکنترلی، تقوا و شخصیت والای آن حضرت است که نفسش را به درستی مهار و هدایت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی دختران کفو خودشان را پیدا نمی‌کنند و تن به ازدواج‌ نمی‌دهند، اما گوهر وجودشان را در روابط نامشروع از دست می‌دهند و به ابتذال روی می‌آورند. البته از آنسو دختران و پسرانی نیز داریم که با فضلیت وعلم و دانش هستند و ازدواج نکرده‌اند و ایرادی هم ندارد، چون توانسته‌اند بر نفسشان غلبه کنند و این درحالیست که اجباری در ازدواج نیست.

واعظ موسوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که «چرا با وجود داشتن الگویی مانند حضرت معصومه، شخصیت ایشان آنطور که شایسته است به جوانان معرفی نشده؟!»، گفت: رسانه‌ها بویژه صدا و سیما و مبلغان دینی و ائمه جماعات و جمعه باید بیشتر در الگوسازی‌ و معرفی سبک زندگی و سیرت و اخلاقیات این بزرگواران کار و فرهنگسازی کنند.

وی افزود: در روایات داریم که در آخر زمان شرایطی پیش می‌آید که ازدواج نکردن حلال می‌شود چون گویا کار به جایی می‌رسد که ازدواج کردن موجب می‌شود انسان دین خود را از دست بدهد و به این ترتیب این مستحب مؤکد به مکروه یا حتی حرام تبدیل می‌شود که خداوند از آن نهی کرده است.

این کارشناس مذهبی پیشنهاد داد که بسته‌های آموزشی را به شکل کامل و تمام عیار معرفی و بیان کنیم که هرکسی متناسب با ویژگی و موقعیت خانودگی فردی و اجتماعی، خود را وفق دهد.

تجربه‌ی بهشت در همین حوالی است!

دوشیزگی حضرت معصومه و نیافتن کفو؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کاش دست از سر خاندان نبوت بر میداشتیم و به شغل دیگری میپرداختیم ، شوهر حضرت سکینه دخت گرامی امام حسین کفو آن حضرت بود ؟!
    این سحن میتواند سخن امام رضا باشد “ما به اين‏ مقام‏ كه‏ رسيده‏ايم‏ از تقوى‏ و پرهيزگارى‏ است،” ؟!

  2. اگر فرمایشات این حاج آقا را ده سال قبل میخواندم هرگز بدنبال ازدواج نمیرفتم اما چه کنم که دیگران مدام درگوشم خواندند که ” النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی “

  3. ازدواج کردن یا ازدواج نکردن خاندان نبوت ؟به جای این بحث ها از اخلاق وسیره و تقوی و زندگی پراز معنویت و انسانیت خاندان نبوت بحث نمایید،تجزیه وتحلیل وتحقیق کنید که جامعه ایران در طول مدت بعداز انقلاب چقدر به جامعه مورد قبول خاندان نبوت نزدیک شده ویا چقدر فاصله دارد،آیا ما بعنوان مسلمان و شیعه در ابعاد سیاسی اقتصادی و فرهنگی واجتمایی روش ومنش خاندان نبوت را الگو قرارداده ایم؟آیا مثل زمان خلافت علی (ع) ویا خود پیامبر(ص) میتوان درحضور رهبر مملکت از اعمال ورفتار وروش حکومت وی انتقاد کرد؟به خاطر جمله پایانی نمی توانید کامنت بنده را درج نمایید،پس بهتر است به اصل موضوع به پردازید ،این بحثها فقی وقت انسانهرا می گیرد نه به خاندان نبوت سودی دارد نه به امت نبوت.

  4. سلام-اگر زنی برایش خواستگار در حد مناسب پیدا نشد ناچارا از دواج نمی کند برخی مردان نیز به دلایل مختلف مانند جسمی و مالی و ویا هوسرانی و..از ازدواج باز می مانند اما واقعیت اینست که غلبه برنفس و سرکوب آن آنهم در تمام عمر خیلی مشکلها ی جانبی در پی دارد از جمله حالت پرسشگر مردم واطرافیان و فضولی ها ودر گیر شدن شخص با آنها که به گوشه گیری می انجامد و عوارض روحی روانی غیر قابل انکار به نظر من به جای این توصیه ها بایستی فرهنگ از دواج را آسان کرد و ساز وکاری ایجاد نمود که هرکسی که مایل به ازدواج هست ولی موفق به آن نشده ویا نمی شود امکان ازدواج را داشته باشد متاسفانه متولیان امر به فکر این کارها که سنت پیامبربزرگ ما حضرت محمد (ص) می باشد نیستند و فقط بر طبل توخالی می کوبند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا