خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبودیت خالق در چرایی و چگونگی خدمت به خلق تجلی می‌یابد

یک عضو هیأت علمی دانشگاه درباره‌ی رابطه‌ی «زیارت و تعالی عبودیت» گفت: در ادبیات دین مبین اسلام، جلوه‌هایی از عبودیت خالق در چرایی و چگونگی خدمت به خلق تجلی پیدا می‌کند و کسی که در اندیشة عبودیت خالق مهربان است، نمی‌تواند نسبت به خدمت به خلق و گره‌گشایی از امور آنان بی‌تفاوت باشد.

اهمیت اندیشه تلاش برای گره‌گشایی

محمدحسین ساجدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار رضوی در این باره افزود: عمق این باور در اندیشة دینی به اندازی است که از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است که فرمود: مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَم بِاُمورالمُسلیمن فَلَیسَ بِمُسلِم: کسی که صبح کند و در اندیشة تلاش برای گره‌گشایی از امور مسلمین نباشد، مسلمان نیست و در عبارتی دیگری نقل شده است که فرمودند: وَ مَن سَمِعَ رَجُلاً یُنادی یالَلمسلمین فَلَم یُجِبهُ فَلَیسَ بِمُسلِمٍ ” کسی که صدای انسانی را که درخواست کمک می‌کند بشنود ولی به یاری او نشتابد، مسلمان نیست.

وی با اشاره به آیه 128 سوره‌ی توبه در قران کریم، اظهار کرد: این آیه در توصیف رفتار پیامبر رحمت و محبت می فرماید: لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ” به تحقیق رسولی برای شما فرستاده شده که از بین خودتان است؛گرفتاری و رنج شما بر او بسیار سخت است؛ او کسی است که نسبت به هدایت شما دغدغه دارد.

زیارت و معانی وسیع آن

دبیر اندیشکده خانواده‌ی مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، «زیارت» را در لغت به معنی دیدار کردن از روی قصد و اراده و شور و شعور و شوق معنا کرد و افزود: زیارت به معنی جمع شدن و در هم آمیختن امواج معنوی است و به عبارتی دیگر، ارتباط مرید و مراد در یک فضای عرفانی و عاشقانه است. زیارت یعنی وصال معشوق به عاشق، یعنی تحقق حقیقت جذب و هضم مرید و مراد؛ یعنی لبیک دوجانبه زائر و مَزور.

احساس شادابی پس از زیارت

وی گفت: این چنین است که زائران پس از زیارت، احساس نشاط و شادابی دارند و وقتی بر ای اولین بار به فضای معنوی زیارت شونده پا می‌گذارند؛ گویا آنچنان خود را مستغرق امواج معنوی و ارتباط دوسویه می بینند که گذر زمان را متوجه نمی‌شوند.

زیارت هم ارتباطی دو سویه است

ساجدی‌نیا با بیان این که «فضاهای زیارتی معمولا تمیز، خوشبو، معطر و دارای معماری خاص و هارمونی شکر و سپاس است»، عنوان کرد: اگرچه زیارت در ادبیات رایج عمدتاً حول ارتباط مریدی زنده با مرشد و مرادی است که در ظاهر مدفون در مکان مورد نظر است، اما باید بدانیم که ارتباط ، جریانی دوسویه است که بین دو شخص و یا دو شیئی برقرار می شود.

بالاترین نوع زیارت

این استاد دانشگاه، بالاترین نوع زیارت را زیارت عبد با معبود و زیارت مخلوق با خالق دانست و خاطرنشان کرد: رابطة خالق و مخلوق یک رابطة تکوینی و تشریعی است؛ مگر می‌شود مخلوقی با خالق خود ارتباط برقرار کند و وجود و حضور و عظمت او را حس نکند؟ مگر می‌شود فرزندی با مادر و پدر خود دیدار داشته باشد و محبت و عشق پاک و زلال آنان را احساس نکند!! فرزند کوچکی که پدر و مادر خود را برای لحظاتی گم می‌کند، به شدت سراسیمه می شود و چون در آن فضای آشفته به ناگهان با چهرة پدر و مادر مواجه می‌شود، به آغوش آنها پناه می برد و نشان می دهد که همچنان تشنة عشق و محبت آنان است.

عالی‌ترین نوع زیارت

وی گفت: زیارت بیت‌الله ‌الحرام و مسجدالنبی که از عالی‌ترین نوع زیارت است، بدلیل رابطة مبتنی بر جذب و هضم بین زائر با  مَزور است و قریب به اتفاق آنانی که توفیق تشرف به بیت‌الله‌الحرام و زیارت حرم شریف پیامبر خاتم را داشته‌اند؛ از این رابطة معنوی خاطره‌ها دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا