خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفارشی هرگز؛ بر اساس شایستگی استخدام می‌کنیم!

حمید انوری، خبرنگار انصاف نیوز: سه‌شنبه 23 آبان­ماه، دکتر «نصیر احمدنور»، سفیر افغانستان در ایران به همراه تعدادی از مقامات سفارت به دفتر انصاف­ نیوز آمد و درباره­‌ی بورسیه­‌ی دانشجویان افغانستانی و اعتراضاتی که برخی نسبت روند اعطای آن، پاسپورت­‌های الکترونیکی و میزان تخفیف‌­های صورت گرفته، تاسیس بنیاد نخبگان، ادعاهایی درباره‌ی استخدام کارمندان سفارشی سفارت و تمدید اقامت به شرط گواهی تجرد برای دختران از سوی سفارت اشاره کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. 

نصیر احمدنور نشست چند هفته پیش خود با مسوولان وزارت علوم را خوب ارزیابی کرد و گفت: برای حل مسایلی که بیشتر به موضوعات آکادمیک، خوابگاه و مربوط به دانشجویان بویژه گروه بیش از 200 نفری اساتید دانشگاه­‌های افغانستان که از طریق بورسیه به دانشگاه‌­های ایران آمده‌­اند، می­‌شد با دکتر صدیقی، معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان و همکارانشان ملاقات داشتیم که وعده‌­ی همکاری دادند، چون این اساتید با کمی تاخیر و در روزهای تعطیل وارد ایران شدند، با بعضی مشکلات مواجه بودند که خوشبختانه بتدریج در حال حل شدن است.

او با ابراز خرسندی از تفاهم‌­نامه­‌ای که در اواخر سال 1391 میان ایران و افغانستان به امضا رسیده بود، گفت: اولین مرحله­‌ی این تفاهم­‌نامه با آمدن بیش از 200 نفر از اساتید دانشگاه‌­های افغانستان اجرا شد و مطابق آن، ­ایران قبول کرده است که سالانه 500 بورسیه در مقاطع مختلف تحصیلی برای افغانستان بدهد که تاکنون عملی نشده بود و اکنون اجرای آن را با آمدن این اساتید می­‌بینیم.

سفیر افغانستان در پاسخ به این پرسش که «چگونه عملی نشده است؟ بنا به شنیده­‌های ما تعداد 500 بورسیه­ به دانشجویان افغانستان تعلق می­‌گیرد و به غیر از آن، طی تفاهم‌­نامه­‌ای که انجام شده است سالانه یکصد بورسیه به اساتید دانشگا­ه­‌های افغانستان اعطا می­شود که امسال حتی بالاتر از ظرفیت، 210 نفر را پذیرش داشتند؟»،گفت: تعداد رقمی که تعیین شده است 500 بورسیه است که در مقاطع مختلف تقسیم می­‌شود، اما در حال حاضر بیش از 200 نفری که آمده‌اند، اغلب در مقطع کارشناسی­ ارشد یا دکترا بورسیه شده‌اند.

نور  با اشاره به این که «همسایگی و همزبانی امتیازی است که دانشجویان افغانستانی که در ایران تحصیل می­‌کنند، دارند»، گفت: آن­ها نیازی ندارند که دوباره زبان را بیاموزند و موجب کاهش هزینه و وقت آن­ها می­‌شود، افرادی که به اینجا فرستاده شدند، بعد از اتمام تحصیل به همان دانشگاهی که آمده‎اند بازمی­‌گردند و رشته مربوطه خود را تدریس می‌­کنند که این، نه تنها در ارتقای سطح علمی دانشگاه‌­ها بلکه در ارتقای سطح روابط و پیوندهای دو کشور بویژه در عرصه­‌های علمی و دانشگاهی مفید خواهد بود.

IMG_4640

در روند اعطای بورسیه­‌ها به متقاضیان افغانستانی شفافیت وجود دارد!

سفیر افغانستان در پاسخ به این پرسش که «بیشتر افغانستانی­‌ها بویژه دانشجویانی که در ایران زندگی می­‌کنند نسبت به چگونگی اعطای بورسیه­‌های کشورهای مختلف از جمله ایران اعتراض دارند و می­‌گویند در اعطای آن شفافیتی وجود ندارد و افراد مختلفی که نفوذ سیاسی و اقتصادی دارند، آن را تصاحب می­‌کنند؟»، گفت: وقتی حداکثر چند صد بورسیه و متقاضی ده‌­ها هزار نفر باشد، طبیعی است که این حرف­ها وجود دارد، هر کسی را که شما انگشت بگذارید که مستحق­‌تر است، اگر او هم ­بود یک مستحق دیگری پیدا می­‌شد و اعتراض می­‌کرد.

او گفت: البته بنده ترجیح می­‌دهم که دانشجویانی که در ایران تحصیل می‌کنند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند، چون آن­ها بهتر می‌توانند از این بورسیه‌­ها استفاده کنند، اما واقعیت این است که در حال حاضر مجموع بورسیه­‌های کشورهای دوست در میان دانشجویان داخل افغانستان توزیع می­‌شوند، به این دلیل که معتقدند آن­ها با شرایط دشوار، زندگی کرده‌­اند و آنها که در بیرون از خاک افغانستان، مهاجر هستند، از فرصت­‌های بهتری چه از نقطه نظر کیفیت تحصیل و چه وضعیت زندگی برخوردار بوده‌اند.

نور خاطرنشان کرد: همه ساله حدود 300 هزار فارغ‌التحصیل و متقاضی کنکور داریم، اما ظرفیت دانشگاه‌­های دولتی حدود 50 هزار نفر بوده که در کنار ظرفیت موسسات آموزشی دیگر حدود یکصد هزار دانشجو می‌­توانند جذب شوند و برای سایر این متقاضیان گنجایش ندارند و به این ترتیب بیشتر افرادی که توان مالی دارند، با هزینه‌ی شخصی به خارج رفته و درس می­‌خوانند و تنها تعدادی از آن­ها با مکانیزمی تعریف شده و شفاف به کشورهای مختلف برای بورسیه معرفی می­‌شوند.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا سفارت برنامه‌ای برای اختصاص بخشی از سهمیه‌ی بورسیه به مهاجران افغانستانی ساکن ایران دارد یا خیر؟»، گفت: در این زمینه نظر مساعد دارم، اما سفارت فقط نظر مشورت­‌دهی می‌دهد و تصمیم‌­گیری بر عهده‌ی کابل است که در آنجا هم یک عنوان واحد تصمیم­‌گیر نیست، کمیسیونی بنام کمیسیون ملی توزیع بورسیه‌­ها داریم که ریاست آن را وزارت تحصیلات عالی بر عهده دارد و چندین وزارتخانه دیگر هم در آن عضو است که در آنجا تصمیم می‌­گیرند.

پاسپورت­‌های الکترونیکی و میزان تخفیف‌­ها

سفیر افغانستان با بیان این که «پاسپورت­‌های ماشین­‌خوان و تذکره مشکلات زیادی بویژه برای دانشجویان به همراه داشت»، گفت: همه­‌ی توان خود را به کار بردیم تا بجای این که دانشجویان و مهاجران به افغانستان بروند، زحمت، هزینه و خطرات سفر را کوتاه کنیم و همین مجموعه را به ایران بیاوریم که با توجه به پیگیری­‌های وزارت امور خارجه و ادارات مربوطه، توانستیم این موضوع را با عالی‌ترین سطح تصمیم­‌گیری مطرح کنیم که مورد پذیرش قرار گرفت.

او افزود: با این پیگیری­‌ها، ایران هم شامل توزیع پاسپورت­‌های ماشین­‌خوان شد و این کار در تهران و مشهد شروع و به سهولت و کاهش هزینه­‌ها منجر شده است، چون مهاجران توان مالی آنچنانی ندارند و به همین دلیل سفارت بطور مکرر پیگیری کرد تا برای صدور پاسپورت تخفیف صورت بگیرد و بر اساس پیشنهادی که فرستادیم، وزارت امور خارجه آن را به ریاست جمهوری منعکس کرد که تخفیفات بی­‌سابقه­‌ای را لحاظ کردند، بطوری که تا کنون جز به مهاجران ساکن ایران به هیچ کشور دیگری داده نشده است.

نور با اشاره به میزان تخفیف­‌های منظور شده، گفت: برای زوجین، افراد زیر 15 سال و معلولان 50 درصد و برای افرادی که بین 15 تا 18 سال قرار دارند، 20 درصد تخفیف اعطا می‎شود، اما از دانشجویان نامی برده نشده بود. بر این اساس دوباره پیشنهاد جداگانه‌­ای که متن آن را خودم تهیه کرده بودم فرستادیم، وزارت امور خارجه به آن ترتیب اثر داد و در زمینه پیشنهادی را به ریاست جمهوری فرستاده‌اند.

او تاکید کرد: در سفر کوتاهی که به کابل داشتم، پیگیری و مطمئن شدم که پیشنهاد رفته است و برای پیگیری بیشتر با آقای دانش، معاونت ریاست جمهوری و آقای محقق، معاونت ریاست اجرایی افغانستان ملاقات داشته و از آن­ها در این زمینه تقاضای همکاری کردم که وعده‌ی همکاری و پیگیری دادند.

IMG_4598

پیشنهاد رایگان شدن گذرنامه‌های الکترونیکی برای دانشجویان به ریاست جمهوری داده شد

نور با بیان این که «پیشنهاد رایگان شدن گذرنامه‌های الکترونیکی برای دانشجویان افغانستانی مقیم ایران داده شده است»، گفت: منتظر هستیم که به آن ترتیب اثر بدهند و خوشبختانه رییس‌جمهور ما شخصیتی دانشمند و دانشگاهی است و به محتوای حرف­هایی که در پیشنهاد مطرح شده، بیشتر درک دارد و امیدوار هستیم که مورد توجه­‌شان قرار بگیرد، اما در حال حاضر پاسپورت دانشجویان رایگان نبوده و این منحصر به ایران نیست.

سفیر افغانستان با اشاره به این که «قیمت 120 دلار پاسپورت افغانستان جزو ارزان­ترین­ پاسپورت­‌ها در سطح دنیاست»، خاطرنشان کرد: این نکته را باید متوجه باشید که موضوع پاسپورت ماشین­‌خوان بدلیل آن است که شهروند افغانی اسنادش معتبر باشد، پاسپورت‎های جدید در مقایسه با پاسپورت قدیمی در اصل قیمت هیچ تفاوتی ندارد و تنها مدت آن برای پنج سال است که قیمت آن را باید یکجا بپردازند.

او افزود: این کارهایی که شده، کار کمی نیست و برای کشوری مانند افغانستان که مشکلات عدید‌ه‌­ای مانند بودجه دارد، مجموع این تخفیف‌­ها به د‌‌ه‌­ها میلیون دلار می‌رسد.

طرح تاسیس بنیاد نخبگان افغانستانی مقیم ایران به کجا رسید؟

نور درباره‌­ی این که «طرح بنیاد نخبگان که قرار بود از سوی وزارت امور خارجه و سفارت تاسیس شود به کجا رسید؟»، گفت: این طرح در سفر حدود سه سال قبل رییس‌جمهور به ایران، مطرح شد و پیگیری­‌های آن ادامه دارد که آیا چنین نهادی زیرمجموعه­‌ی ریاست جمهوری یا وزارت تحصیلات عالی یا یک نهاد مستقل باشد که بررسی، پیگیری­‌ها و کارشناسی­‌های آن جریان دارد.

او ادامه داد: تا زمانی که این طرح به نتیجه برسد، سفارت آماده است هر کسی که جزو نخبگان باشد را فهرست­‌بندی کند و این لیست را در اختیار مسوولان مربوطه قرار دهد.

سفیر افغانستان درباره­‌ی کمک مالی به نخبگانی که در این فهرست قرار می­‌گیرند، توضیحی نداد، اما گفت: فهرست­‌بندی بدلیل شناسایی ظرفیت­‌ها و منابع انسانی ماست که برای برنامه‌­ریزی و توسعه‌ی کشور در آینده مفید است که کشورمان در حال گذار و سرکوب گروه‌های تروریستی است، بعد از آن فرصت­‌های سازندگی و دوران درخشانی در برابر افغانستان است که در آنجا نسل تحصیلکرده و متخصص نقش برجسته خود را خواهند داشت و در آن شرایط طبیعی است که از این سرمایه­‌ها استفاده می­‌کنند که هم به تعالی کشور و هم به سود خود و خانواده­‌هایشان است.

نور درباره‌ی این که «افغانستان چه برنامه­ای برای استفاده از نخبگان افغانستانی مقیم ایران دارد؟»، گفت: این جزو برنامه­‌های میان­‌مدت و بلندمدت توسعه­‌ای افغانستان است و هر کشوری که بخواهد برنامه­‌های توسعه­ را اجرا کند به آمار نخبگان نیاز دارد تا بداند که سرمایه‌ی انسانی‌­اش در چه حد است و این کار تنها سفارت نیست و سفارت یک حلقه رابط است که این مسایل، معلومات و فهرست را منعکس می‌کند و این در سطح دولت در حال بررسی است.

به گفته‌ی او، اگر وجود این نهاد مفید تشخیص داده شود، بی‌تردید شکل می­‌گیرد و در آن صورت نقش سفارت این است که این نخبه‌­ها را شناسایی کند و با مشخصات، رشته‌ی تخصصی، آثار علمی‌­شان را به مرکز انعکاس بدهد.

IMG_4587

برای استخدام کارمندان سفارت به هیچ‌گونه سفارشی ترتیب اثر داده نمی‌­شود

سفیر افغانستان ضمن رد ادعای مطرح شده درباره­ی استخدام کارمندان محلی سفارت بر اساس قومیت و سفارش برخی افراد، گفت: هیچ‎گونه سفارش قومیتی وجود ندارد و اگر باشد به آن ترتیب اثر داده نمی‌­شود؛ بنده به این مسایل قومیتی نه باور دارم و نه خط‌مشی‌ام است، بلکه دید انسانی دارم.

او با بیان این که «اگر فرصت برای استخدام پیدا می­‌شود، محدود و متقاضی زیاد است، خاطرنشان کرد: حداکثر برای حدود 30 نفر امکان شغلی وجود داشت، اما متقاضی صدها نفر بود. شما یک مکانیزم را پیش می­‌گیرید و در نهایت می­‌رسید به این مجموعه 20 تا 30 نفری از بین 300 تا 800 نفر درخواست کننده و طبیعی است که از بین 800 نفر، 30 نفر را گرفتید، 770 نفر دیگر شامل قومیت­‌های مختلف بیرون می‌­مانند و این 30 نفر هم شامل قومیت‌­های مختلف پذیرفته می‌شوند، اما پذیرش آن­ها بر اساس قومیتی‌شان نبوده، بلکه بر اساس استعداد و تخصص و شایستگی­ مورد نیاز سفارت بوده است.

سفارت موافق صدور گواهی تجرد برای تمدید اقامت خانم‌ها نیست

در ادامه از سفیر افغانستان در تهران پرسیده شد: «یکی از دانشجویان دختر که برای تمدید اقامتش به پلیس فاتب مراجعه کرده، از او گواهی تجرد خواسته‌اند و وقتی دلیل آن را می‌پرسد، به او گفته‌اند که این خواست سفارت است!، آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟» که نور پاسخ داد: هرگز این مسایل نیست، سفارت در خدمت مردم است که اسنادی که لازم است را صادر کند، این اسناد را مراجع دیگری نیاز دارند و این موضوع خواست ما نبوده و برعکس خواست ما این است که از دختران تقاضای گواهی تجرد نشود، اگر به خواست ما کسی ترتیب اثر می­‌دهد؛ موضوع همین است.

او گفت: اما وقتی آن­ها مجبور شوند که یک سندی بیاورند، در این که این سند چگونه صادر شود و چه هزینه‌­ای داشته باشد، سفارت نقشی ندارد و بخشنامه‌­هایی است که به کل سفارتخانه­‌های افغانستان ابلاغ شده و سفارت در رابطه با هزینه‌­های خدمات کنسولی تعیین نرخ نمی­‌کند و تمامی از مرکز ابلاغ می‌شود.

IMG_4667

فیلم‌های این مصاحبه:

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا