خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«فاطمیون» با 12 هزار شهید و جانباز، ایرانی‌ترین افغانستانی‌ها

سرویس سیاسی انصاف نیوز: پنج‌شنبه نهم آذرماه، دو تن از رزمندگان افغانستانی که در آزادسازی «بوکمال» – آخرین شهر تحت سلطه‌ی داعش در سوریه – حضور داشتند، به دفتر «انصاف نیوز» آمدند و درباره‌ی مسائل مهمی از جمله سرنوشت نامشخص لشگر فاطمیون سخن گفتند؛ سابقه‌ی حضور افغانستانی‌ها زیر نظر سپاه پاسداران به ده‌ها سال پیش می‌رسد، اما بعد از جنگ، مأموریشان پایان می‌یابد. نکته‌ی حائز اهمیت و در عین حال قابل تأمل این که این رزمندگان در افغانستان به دلیل حضور در سوریه و دفاع از حرم اهل‌بیت (س) به 18 سال زندان و چند ده میلیون تومان جریمه محکوم می‌شوند و این درحالیست که برخی از آن‌ها در ایران از سوی تکفیری‌ها تهدید به مرگ هم شده‌اند، «فاطمیون» نه تنها نگرانی جانی دارند، بلکه امنیت روانی هم به دلیل زخم زبان‌هایی که از طرف بخشی از افغانستانی‌ها و ایرانیان می‌شنوند، هم ندارند.

در شرایط حساسی که طی چند سال گذشته با شکل‌گیری گروه‌های تکفیری در سوریه و قدرتمند شدن هر روزه‌ی آنها که تهدیدی علیه ایران و منطقه بود؛ کشورها و گروه‌هایی که از زمان ایجاد جمهوری اسلامی بیشترین حمایت و کمک‌ها را دریافت کرده‌اند،­ میدان را به نفع گروه‌های نوظهوری مانند النصره و داعش خالی کردند، اما در کمال تعجب، این مهاجران افغانستانی مقیم ایران بودند که در کنار ایران ایستادند و با تشکیل لشگر فاطمیون که تعداد آن‌ها امروز به 28 هزار نفر می‌رسد؛ چند صد کیلومتر دورتر یعنی در سوریه به دفاع از مرزهای استراتژیک ایران و حرم اهل بیت (ع) پرداخته‌اند و این همراهی، اولین‌بار نیست؛ آن‌ها در هشت سال دفاع مقدس نیز ایران و ایرانی‌ها را همراهی کردند و بیش از سه هزار شهید برای دفاع از این مرز و بوم دادند.

این درحالیست که طبق قانون، این مهاجران حتی برای رفتن به زیارت امام رضا (ع) باید از اداره‌ی اتباع شهر خود نامه‌ی تردد بگیرند، چون اجازه‌ی تردد بین شهرها را ندارند، هر ساله کودکانشان برای رفتن به مدرسه با برخی مشکلات و چالش‌ها مواجه هستند، اما بعضی عقیده دارند شاید فداکاری‌های بی‌چشم‌داشت «فاطمیون» تلنگری باشد برای مردم و مسوولان تا به آنها به چشم برادران و خواهرانمان نگاه کنند که در هر شرایطی تنهایمان نمی‌گذارند!

IMG_4749

پایان سیطره‌ی داعش با پس‌گیری بوکمال؛ جنگ همچنان ادامه دارد

«مالک» و «شاهد» [نام مستعار یا «نام جهادی»]، هر دو جوان و متولد ایران هستند، پدرانشان از رزمندگان دوران دفاع مقدس بودند و به ترتیب دو سال و شش ماه در آن حضور داشتند. هر دو بنا به اعتقادات مذهبی، بیش از سه سال است در لشگر فاطمیون که از مهاجران افغانستانی ساکن ایران تشکیل شده، بارها در سوریه مجروح شدند و به تازگی بعد از منهدم کردن ماشین انتحاری، اصابت ترکش و موج انفجار سبب مجروحیت دوباره‌ی آن‌ها شد و چند روزی در یکی از بیمارستان‌های تهران تحت درمان بودند.

آن‌ها سال 93، برای اعزام به سوریه ثبت‌نام کردند، 25 روز آموزش دیدند و وقتی به سوریه اعزام شدند 51 روز به‌وسیله‌ی تعدادی از فرماندهان ایرانی و افغانستانی، آموزش‌های ویژه دیدند تا به عنوان نیروهای ویژه فعالیت کنند.

مالک در گفت‌وگو با خبرنگاران انصاف نیوز با بیان این که «مناطق بزرگی از جمله رقه، دیرالزور، المیادین، بوکمال و… که داعش در آن تجهیزات و پشتیبانی قوی داشتند را آزاد کردیم و شهرها را پس گرفتیم»، می‌گوید: به این ترتیب هسته‌ی اصلی داعش بهم ریخته و پراکنده شد، اما جنگ کامل تمام نشده و آن‌ها کارشان به مسدود کردن راه‌ها یا ناامن کردن خط تدارکات رسیده است و به‌صورت چریکی فعالیت خود را ادامه می‌دهند، در بعضی روستاها و بیابان‌ها هنوز پادگان دارند که در حال شناسایی هستیم. تعدادی از آن‌ها به سمت پایگاه صحرایی آمریکا که در نزدیکی مرز اردن قرار دارند، رفتند تا برای سایر کشورها آماده کنند.

IMG_4747

بعد از جنگ سرانجام فاطمیون چه می‌شود؟

«شاهد» در پاسخ به این پرسش که «حالا سوریه آزاد شده و داعش در آن حضور ندارد؛ فاطمیون چه وضعیتی خواهند داشت، آیا پیش‌بینی شده است؟»، می‌گوید: سپاه محمد رسول‌الله که در زمان طالبان یا تیپ ابوذر که در دوران دفاع مقدس تشکیل شد، همگی زیرمجموعه‌ی سپاه بودند، تا یک جایی بالا آمدند، اما در آخر از هم پاشیدند؛ هنوز معلوم نیست چه می‌شود.

چگونگی رفتار با اسیرهای داعش

او در پاسخ به این پرسش که «رفتار شما با کسانی از داعش که به اسارت می‌گیرید، چگونه است؟»، تصریح می‌کند: بنا به دلایل اعتقادی که داریم حتی اسیرها را سیلی هم نمی‌زنیم. چشم و دست‌هایشان را می‌بندیم، آب و سیگار می‌دهیم و در نهایت به مقر اصلی می‌بریم تا از سوی سپاه یا حزب‌الله تخلیه‌ی اطلاعاتی شوند.

«شاهد» با اشاره به رفتار گروه‌های تکفیری با اسیرها، می‌گوید: روی دیوار یکی از محله‌هایی که برای بازپس‌گیری رفتیم نوشته شده بود: «دشمن بزرگ شیعه- دشمن کوچک آمریکا». آن‌ها شیعیان را کافر می‌دادند و به‌خاطر همین بعد از تخلیه‌ی اطلاعاتی، آنان را به بدترین شکل ممکن می‌کشند.

او ادامه می‌دهد: سه سال پیش، یک اسیر 24 ساله‌ی داعشی گرفته بودیم و احساس می‌کردیم که شاید گول خورده باشد؛ چند روحانی که به عربی مسلط بودند، با او صحبت کردند تا از مواضع افراطی خود برگردد، اما بعد از سه روز گفت: «بکشیدم یا همه‌ی شما را می‌کشم!»

IMG_4735

راه مقابله با افکار داعشی، کار فرهنگی و رسانه‌ای است

این مدافع حرم درباره‌ی این که «به عنوان کسانی که از نزدیک با این افراد برخورد داشتید، راه مقابله با افکار داعشی چیست؟»، توضیح می‌دهد: داعش وقتی شروع کرد یک گروه کوچک 70 هزار نفری بود، اما تلویزیون و رسانه دارد و هر هفته، اطلاعیه پخش می‌کند، مستند می‌سازد، آن‌ها آموزش می‌بینند که چطوری صحبت کنند یا چه کاری انجام دهند و کارشان خیلی قوی‌تر و جزیی‌تر از ماست. در موضوع فرهنگی ضعیف هستیم؛ برای نمونه بعد از تشکیل فاطمیون، تازه یکسری‌ها فهمیدند افغانستان شیعه دارد و در جنگ تحمیلی هم حضور داشته‌اند؛ با این که پدرم شش ماه در دفاع‌مقدس حضور داشت، اما تا مدتی پیش نمی‌دانستم.

او می‌گوید: وقتی مردم چیزی را ندانند برایشان سخت است، داعش هم همین است؛ آن‌ها فکر می‌کنند که ما 12 خدا داریم و خاک را می‌پرستیم! [اشاره به 12 امامی که شیعیان دارند و از مهر برای سجده در نماز استفاده می‌کنند] و بنابراین کار رسانه‌ای بیشتر جواب می‌دهد، از لحاظ فرهنگی و اعتقادی روی آن‌ها بیشتر کار می‌شود و به همان اعتقاد غلطی که دارند، پایبندند!

«مالک»، رزمنده‌ی دیگر نیز می‌گوید: یک عده از آن‌ها به‌واقع گول خوردند، یک عده مانند باتلاقی که در آن هستند، گیر افتاده‌اند و نمی‌توانند خارج شوند، بعضی از آن‌ها زندانیانی بودند که به دلیل جهاد از زندان آزاد شدند، بعضی به دلیل پول و برخی به خاطر تبلیغات پر زرق‌وبرق آمدند.

IMG_4746

دلیل اصلی پیشروی کم نیروها، کمبود امکانات است

خبرنگار انصاف نیوز: «صحبت‌هایی وجود دارد که به فاطمیون نسبت به دیگر نیروهایی که در سوریه حضور دارند، تجهیزات کمتری می‌رسد از جمله مهمات، خوراک و پوشاک! آیا این را تأیید می‌کنید؟». «شاهد» در این‌باره می‌گوید: در مقایسه با حزب‌الله، حیدریون، حشدالشعبی و زینبیون، تجهیزات کمتری داریم و حتی بعضی مواقع پیش آمده که سلاح‌ها گیر کند و مهمات عمل نکرده، یکی از جعبه‌های مهمات که برایمان آمد مال سال 63 بود!

او، دلیل آن را یکسری کم و کاستی‌هایی که بعد از شهادت «ابوحامد» – بنیانگذار فاطمیون – اتفاق افتاد، می‌داند و با اشاره به رفتن تعدادی از نیروهای کارکشته از فاطمیون، تصریح می‌کند: اگر تاکنون حزب‌الله پیشرفتی کرده به‌خاطر آموزش، تجهیزات و سلاح‌های ویژه‌ای است که در اختیار دارد، در حالی که بچه‌های ما نصف آنها را هم ندارد.

«مالک» نیز در این زمینه خاطرنشان می‌کند: با ایمانمان می‌جنگیم، اما یکسری مسایل با ایمان و یکسری با تجهیزات حل می‌شود و دلیل اصلی پیشروی کم نیروها، امکانات است. در زمستانی که در حلب بودیم، غیر از لباس فرم و پوتین؛ گرمکنی نداشتم، اما همگی به شور و شوق دفاع از اهل بیت (س) آمده‌ایم.

متولد و رزمنده‌ی ایران، اما بدون تابعیت!

هنگامی که یکی از خبرنگارن اجتماعی انصاف نیوز می‌پرسد: «با توجه به این که گفته می‌شود به مدافعان حرم تابعیت ایرانی داده می‌شود، چه مزایای دیگری به خانواده‌های آن‌ها تعلق می‌گیرد؟»، «شاهد» ضمن تکذیب آن، می‌گوید: پسر دایی‌ام سه سال پیش در سوریه شهید شد، اما خانواده‌اش تابعیتی نگرفته‌اند، قرار شد به خانواده‌ی شهدا یکسری مدارک بدهند مانند همین مدارکی که برادران ایرانی دارند، اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است و تنها یک پروانه‌ی اقامت دادند که هر چند وقت یک‌بار باید تمدید شود.

«مالک» در پاسخ به این پرسش که «به خانواده‌های کسانی که در جنگ تحمیلی حضور داشتند چطور؟»، می‌گوید: پدرم دوسال در دفاع مقدس شرکت داشته و جزو جانبازان هم هست، اما چیزی به‌نام مزایا نداریم.

IMG_4750

12 هزار شهید و جانباز افغانستانی مدافع حرم

14 مهر امسال، «ابراهیم توسلی» – برادرزاده‌ی بنیانگذار فاطمیون – در گفت‌وگو با انصاف نیوز، تعداد این نیروها را حدود 28 هزار نفر عنوان کرد، همچنین سید «زهیر مجاهد»، مسوول فرهنگی فاطمیون در برنامه‌ی «57» که از شبکه‌ی پنج صداوسیما پخش شد، تعداد جانبازان را هشت هزار نفر اعلام کرد.

هنگامی که از «شاهد»، این سؤال پرسیده شد که «تعداد شهدای فاطمیون در سوریه چند نفر است؟»، اظهار کرد: می‌گویند تا چهار هزار نفر هستند، اما بیشتر از این تعداد است!

نوجوانان خود را بالای 18 معرفی می‌کردند و به سوریه می‌آمدند

او درباره‌ی این که «آیا این که نوجوانان افغانستانی کمتر از 18 سال به سوریه رفتند را تأیید می‌کنید؟»، می‌گوید: برادرم وقتی از خانه بیرون رفت به مادرم گفت؛ می‌روم دندانم را درست کنم و بر می‌گردم، اما بعد از یک هفته از پادگان تماس گرفت که دارم به سوریه می‌روم. من هم به بعد از یکماه تماس گفتم که سوریه هستم، بیشتر بچه‌ها اینطوری می‌روند.

«مالک» نیز در این‌باره می‌گوید: در هشت سال دفاع مقدس هم زیر سن قانونی بودند، اما هدف؛ مقدس بود و این‌ها رضایت‌نامه و شناسنامه‌ها را دستکاری می‌کردند تا بتوانند اعزام شوند. شهید «حسن‌عادلی» از اعضای فاطمیون 15 سال سن داشت، اما به همه گفته بود 18 سال دارد، او قد کوچکی داشت و خیلی فرز و سریع بود.

«شاهد» هم ادامه می‌دهد: «جیش‌الحر»، یکی از قوی‌ترین گروه‌های النصره، اطلاعیه‌ای منتشر کرده بود که ارتش سوریه «جن» استخدام کرده است. سر و تهش را که زدند، دیدند بچه‌های ما قد کوتاهی دارند و فرز هستند؛ وقتی روبه‌روی آن‌ها می‌جنگیدند، سریع جابه‌جا می‌شدند، و چون لباس سیاه هم پوشیده بودند فکر می‌کردند این‌ها «جن» هستند.

IMG_4757

حبس و جزای نقدی فاطمیون در افغانستان، تهدید آنها در ایران

این دو مدافع حرم در پاسخ به پرسش که «آیا درست است که فرماندهان فاطمیون در ایران تهدید به مرگ شدند؟»، ضمن بی‌اطلاعی از جزییات این موارد، اظهار می‌کنند: بله! برخی از فرماندهان و مسوولان جذب داوطلبان، تهدید شدند. [طبق قوانین افغانستان اتباع آن فقط برای حفظ منافع ملی آن کشور می‌توانند در جنگ حضور داشته باشند و حق شرکت در جنگ کشور دیگری را ندارند؛ در غیر این صورت با مجازات‌هایی روبه‌رو می‌شوند.] «شاهد» در این‌باره گفت: رزمندگان فاطمیون که در جنگ سوریه حضور داشتند، در افغانستان به 18 سال زندان و حدود 30 میلیون تومان جزای نقدی محکوم می‌شوند.

«مالک» ادامه می‌دهد: شاید الان به دلیل حضور در ایران؛ جای امنی داشته باشم، اما اگر اطلاعات ما افشا شود، خانواده و بستگانی که در افغانستان داریم با خطراتی روبه‌رو می‌شوند، چون افرادی هستند که علیه نظام فعالیت می‌کنند و یکی از دلایلی که در ابتدا نمی‌خواستیم مصاحبه کنیم همین مورد بوده است.

آیا «فاطمیون» سرآغاز تحول در نوع نگاه مسوولان است؟!

بنا بر گزارش رسانه‌های مختلف، در ماه‌های گذشته حملات زیادی به مراکز مذهبی شیعیان افغانستان به‌ویژه قوم «هزاره‌ها» از سوی داعش انجام شده است. اسفندماه سال گذشته «عمرخراسانی»، فرمانده داعش در افغانستان بعد از حمله‌ی انتحاری که در کابل به تظاهرات کنندگان شد، به خبرگزاری رویترز گفت تا زمانی که هزاره‌ها از رفتن به سوریه دست برندارند به این حملات را ادامه می‌دهیم و انتقام خواهیم گرفت.

یکی دیگر از مواردی که همواره مطرح بوده و دارای ابهامات زیادی است؛ موضوع اعطای تابعیت به رزمندگان و خانواده‌های شهدای غیرایرانی بوده که برای امنیت کشور جنگیده‌اند، اما گویا این مورد تاکنون عملی نشده است. خبرگزاری تسنیم، 16 اسفندماه سال گذشته به نقل از «عابدین عابدی‌مقدم»، مدیرکل بنیاد شهید استان خراسان‌رضوی نوشت: «شورای عالی امنیت ملی با پیشنهاد «احمد علم‌الهدی»، نماینده‌ی رهبری در این استان، مبنی بر اعطای تابعیت به خانواده‌ی درجه یک اتباع‌خارجی مدافع حرم موافقت کرده است».

او افزود: در استان‌ها، کارگروهی برای احراز هویت و اعطای تابعیت به این افراد تشکیل می‌شود. فهرست خانواده‌ی آن‌ها را به اداره‌ی اتباع خارجی وزارت امور خارجه ارسال کرده و این اداره کل نیز فهرست را به ثبت احوال داده، اما هنوز ثبت احوال اقدام به صدور مدارک ایرانی برای این افراد نکرده است. این در حالی بود که ساعاتی پس از انتشار آن، دبیرخانه‌ی شورایعالی امنیت ملی سخنان مدیرکل بنیاد شهید استان خراسان‌رضوی را غیردقیق خواند و آن را تأیید نکرد!

گزارش تصویری| حضور دو تن از رزمندگان فاطمیون در انصاف نیوز

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در مورد برادران مهاجر افعان، ما هنوز نمی توانیم به اتباع خودمان در کشور سرویس های لازم را بدهیم! بسیاری از مدارس ما هنوز در کانسک و وضعیت های ناپایدار می باشد. بعد از این همه وقت تازه در بندر چاه بهار در حال سرمایه گذاری هستیم و کلی کارهای عقب مانده ی دیگر!
    بحران در آب و محیط زیست و خاک و آلودگی هوا در شهرهاو تالاب ها وهمسایه هایی که همراهی لازم را با ما نمیکنند و علیه ی امنیت ملی ما هستند!
    حالا حساب کنید انبوهی از اتباع خارجی را قول مساعد بدهیم. اینها برای کشور تعهد ایجاد می کند و یک حیات خلوتی برای کارهای دیگر ایجاد می کند! این ها تصمیمات کارشناسی نیست!

    12
    18
    1. من ی جوان ایرانیم ده بار خواستم برم سوریه نزاشتن،داریم از فقر وبیکاری می‌میریم ،به خدا همه جوره دوست دارم بمیرم نه بیکار باشم ویا درآمد کم داشته باشم،دوست دارم بمیرم حداقلی به خانواده ام برسند و سهمیه کنکور وبدون آزمون برند سر کار وحق ی درس خونی را ضایع کنند تو ایران علم فروشی،اگه هم زنده برگردم می‌دونم حقوقی دارم و میرم سر کار،اگه جانباز بشم حقوق میگیرم،5000000ملیون افغانی را وارد ایران کردند تا پنج ملیون ایرانی بیکار بشه تو این تحریم وتوروم وبیکاری،چقدر به ما جوانان ایران ظلم میکنید،

      5
      21
      1. با این تفکرات به دروازه غار هم نمی رسی مگه کسانیکه به جنگ رفتند با وعده سهمیه و حقوق رفتند ان زمان فکر فقط دفاع از وطن و ناموس بود تواگر واقعا عرضه داشته باشی کار کردن یک نوع جهاد است متاسفم ببین حسرت چه چیزهایی را می خوری شاید آرزوی آقازاده شدن داشتی به نان ونوایی بهتری می رسیدی

        12
        1
  2. درسطح استان های کشور حدودا ۶.۵ هزار نفر ازهموطنان ایرانی اصیل‌ بدون تابیعت وفاقدین شناسنامه هویت وجود دارد؟لذا بامشکلات عدیده ای مواجه اند؟ ازامتیازانی نظیر بهداشت سهمیه سوخت نفت‌،یارانه،سهام عدالت محرومند؟لذابهتر است‌دولت و وزارت خانه کشور ،وزارت خارجه اول به مشکلات ملت خودش رسیدگی نماید؟بعدملیت دیگرکشور هابپردازد!!

    8
    19
    1. این بچه های فاطمیون هم باید بجای جنگ در سوریه برن از ناموس و وطن خودشون توی مناطق شیعه نشین افغانستان دفاع کنند هرچند خاک بهیچ عنوان ارزش خون دادن ندارد ، بعدا بیان برای ایران بجنگند ، اول ملت خودشون واجبتره، حالا هرچی میخواد بشه، باید بزارن خود ایرانیها از کشورشون دفاع کنن که میتونن ، این طرز تفکر شما همچین جوابی هم داره.

      9
      21
    2. دقیقا اون مسئولینی که میگید هم مثل شما فکر میکنن. فقط نوک دماغشونو میبینن. اونام مثل شما نمیفهمن که اگر این شهدای بزرگوار و رزمنده های غریبشون نبودن الان خواهر و مادر من و شما باید از دست داعش به کجا پناه میبردن. اگر ما مردم یکم بصیرت داشتیم وضعمون این نبود.

      22
      2
  3. خدا توفیق بده که ما نوکری این شهدا و خانواده هاشونو بکنیم. وظیفه ماست که هرجور امکاناتی داریم در اختیارشون بذاریم. این شهدا و جانبازان غیر ایرانی مدافع حرم و خانواده هاشون خیلی غریبن. به جز تمام این مشکلاتی که دارن متاسفانه مردم ما هم بهشون کم لطفی میکنن. خدا بهشون توفیقات روزافزون بده و به ما هم توفیق خدمتگذاری بهشون رو عطا کنه

    17
    2
  4. اگر سپاه فاطمیون مهاجران افغان بروند کشور افغانستان از گروه های تروریستی طالبان و القاعده و داعش دیگر اثری وجود نخواهد داشت که کشور آمریکا که طالبان و القاعده و داعش را به وجود آورده است اجازه استفاده از سپاه ورزیده فاطمیون مهاجران افغان را به حکومت کشور افغانستان نخواهد داد.

    3
    5
  5. من ی جوان ایرانیم ده بار خواستم برم سوریه نزاشتن،داریم از فقر وبیکاری می‌میریم ،به خدا همه جوره دوست دارم بمیرم نه بیکار باشم ویا درآمد کم داشته باشم،دوست دارم بمیرم حداقلی به خانواده ام برسند و سهمیه کنکور وبدون آزمون برند سر کار وحق ی درس خونی را ضایع کنند تو ایران علم فروشی،اگه هم زنده برگردم می‌دونم حقوقی دارم و میرم سر کار،اگه جانباز بشم حقوق میگیرم،5000000ملیون افغانی را وارد ایران کردند تا پنج ملیون ایرانی بیکار بشه تو این تحریم وتوروم وبیکاری،چقدر به ما جوانان ایران ظلم میکنید،

    1
    10
  6. عقل حکم میکند که تابعیت تجزیه طلبان سلب و به رزمندگان افغانستان و پاکستان اعطاء شود. ولی آنان که عقل دارند قدرت ندارند و آنها که قدرت دارند دوستان را پشیمان و دشمنان را می‌پرورانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا