خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش محمود صادقی به بلبشوی کمک به مدرسه: «ورود می‌کنیم!»

«محمود صادقی»، عضو کمیسیون آموزش ­و­ تحقیقات مجلس درباره‌ی بلبشوی بی‌حساب و کتاب «کمک به مدرسه»، گفت: محدودیت‌های اعتباری و اولویت­‌گذاری‌های نامناسبی که وجود دارد، موجب چنین وضعی شده است و مدارس گاهی برای نیازهای اولیه‌شان با مشکل روبه‌رو شده و مدیر تحت فشار قرار دارد، بطوری که برای تامین این نیازها به سراغ خانواده‌ها می‌­رود و این در بعضی مواقع جنبه‌­ی تحمیلی دارد و آن‌ها به بهانه­‌ی این ­که همیاری و داوطلبانه است؛ معمولا رفتار خودشان را توجیه می‌کند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، در هفته‌های گذشته، والدین تعدادی از دانش‌­آموران مقاطع مختلف تحصیلی طی تماس با پایگاه خبری انصاف­‌نیوز، از اخذ مبالغ مختلف بصورت اجباری با عناوینی متفاوت از جمله: کمک به مدرسه یا همیاری خبر دادند و برخی بدلیل نداشتن استطاعت مالی، کودکانشان مورد تحقیر و رفتارهای نامناسبی قرار گرفتند. در یکی از این موارد، مسوولان مدرسه در پی پرداخت نکردن هزینه‌ی ثبت‌نام، دانش‌آموز را سوار بر موتورسیکلت کرده و بدون هماهنگی قبلی با والدین، او را به خانه بازگردانده، در حالی که کسی در آن لحظه در منزل حضور نداشته است!

بارها به وزراتخانه­‌ تذکر دادیم، اما همواره شاهد تکرار آن هستیم

محمود صادقی در این باره افزود: این موضوع سالهاست مطرح شده و آموزش­ و پرورش، هر بار اعلام می‌کند که مدارس مجاز نیستند از کسی به زور، پولی دریافت کنند، این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس هم مطرح شده و بارها به وزراتخانه­‌ی مربوطه تذکر دادیم، اما همواره شاهد تکرار آن هستیم.

کمک به مدرسه تحمیل شود، به کرامت انسانی تعرض شده

صادقی، در پاسخ به این پرسش که «مواردی گزارش شده است که برخوردهای بدی با دانش‌­آموز بدلیل پرداخت نکردن این مبالغ صورت گرفته است، آیا بهداشت روان این کودکان متأثر از این بازخوردها نمی‌شود؟»، گفت: جدا از جنبه‌­ی اقتصادی که خلاف قانون است، اگر این را به خانوده­‌هایی که قدرت پرداخت ندارند،­ تحمیل کنند، نوعی تعرض به کرامت انسانی دانش‌­آموزان است و این صحنه‌ها با ارزش‌های انسانی و اسلامی سازگاری ندارد.

او افزود: از بعد تربیتی، آن حسی که در دانش­‌آموز ایجاد می‌کند به عقده‌­ی روانی تبدیل و موجب تخریب شخصیت فرد می­‌شود و آثار زیان‌باری در نسل آینده­‌ی ما دارد.

آموزش ­و پرورش جزو اولویت‌هایمان در کشور نیست

این نماینده مجلس، خاطرنشان کرد: یک درد کهنه‌ای که وجود دارد، این که آموزش­وپرورش جزو اولویت‌هایمان در کشور نیست و آن را به عنوان هزینه­ می‌بینیم تا درآمد، غافل از این­که هر ریالی که سرمایه­‌گذاری شود؛ عواید بسیاری برای تربیت انسان صالح و کارآمد دارد و در آینده خود را نشان می‌دهد.

در صورت ناتوانی آموزش و پرورش،مجلس ورود می‌یابد

صادقی از آموزش ­و­ پرورش درخواست کرد تا سیستم‌های نظارتی خود را قوی‌تر کند و زمینه‌های سوءاستفاده فراهم نشود و نباید این وجوه به حساب شخصی واریز شود، همانطور که آن را نباید اجباری بگیرند.

او در عین تأکید کرد: اگر مواردی از برخی ناکارآمدی‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی بطور مشخص و مصداقی به اعضای کمیسیون گزارش شود و وزارتخانه توانایی نظارت نداشته باشد، نیاز است که مجلس ورود پیدا کند و آن را مورد بازرسی قرار دهد و رسیدگی می‌کنیم.

راه­‌حل اداری ندارد؛ والدین از مدیر مدرسه شکایت کنند

همچنین «کارن خانلری»، عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره­‌ی اخذ مبالغ اجباری و رفتار نامناسب با دانش‌­آموزان به انصاف­‌نیوز، دریافت کمک به مدرسه بصورت اجباری  را خلاف قانون دانست و اعلام کرد: اما این همیشه وجود داشته و باید برخورد قاطعی انجام بگیرد و این موارد راه­حل اداری ندارد و باید جنبه­‌ی حقوقی و قضایی پیدا کند و والدین باید از مدیر مدرسه شکایت کنند.

او افزود: بطور طبیعی مدرسه تعیین می‌کند که چقدر کمک به مدرسه بگیرند، اما این که دانش‌آموزش را بخاطر پرداخت نکردن آن، پشت موتور م‌ی­گذارند و به خانه می‌فرستند و…، دیگر به کل کشور مربوط است و امری خلاف قانون اتفاق افتاده که باید از سوی قوه­‌ قضاییه و مجلس برخورد قانونی صورت بگیرد.

وزیر! نظارت و بازرسی را افزایش دهد

کارن خانلری گفت: والدین می­‌توانند این موارد را بطور مکتوب به مجلس بفرستند تا از آموزش ­و پرورش بخواهیم با این مسایل برخورد کند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: آقای بطحایی برنامه‌­های خوبی برای آموزش ­و پرورش دارد و توقع داریم که نظارت و بازرسی­ را افزایش دهد و با این تخلفات برخورد کند و مجلس هم در کنار آموزش ­و پرورش با ساز و کارهایی که در اختیار دارد، کمک می­‌کند.

 

بلبشویی بی‌حساب و کتاب به نام «کمک به مدرسه»؛ آقای وزیر لطفا!

کمک به مدرسه نکنیم، رفتارهای بدی با دانش‌آموز می‌شود!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. درود خدمت جناب دکتر صادقی. مصاحبه حضرتعالی رو خوندم از طریق کانال تلگرامی شما. قبل از این یادآوری کنم که یک راه ارتباطی با ادمین کانال داشته باشید تا ارتباط با مردم آسانتر شود. و اصل مطلب اینکه شما در این مصاحبه متاسفانه مثل بقیه مدیران ، یکجانبه به عوامل مدارس تاختید بدون اینکه هیچ حقی برای آنان قائل بشوید!! مث فحاشی به دکتر شریعتی قبل از تمجید از ایشان شما نیز یکسره مدیران و دیگر عوامل مدرسه را ناحق و مقصر جلوه دادید. جناب دکتر ! شما بعنوان نماینده مجلس آیا نمی دانید که دولت هیچ سرانه ای برای چرخاندن چرخ مدرسه در اختیار عوامل و مسؤولان مدرسه قرارنمی دهد ؟؟!! آیا شما مدیریت مدرسه متوسط را تجربه کرده اید؟ متوسط به لحاظ تعداد و جایگاه علمی منطقه ای
    آیا می دانید یک مدرسه با تعداد ۱۰۰ نفر دانش آموز بمدت یک سال چقدر هزینه دارد؟ و آیا می دانید که این مدرسه برای اینکه روی پا بایستد و به فرزندان مردم خدمات آموزشی بدهد به چقدر بودجه نیازمند است ؟؟!! و اینکه این بودجه را چه کسی تأمین می کند ؟ شما نماینده مایی در مجلس ! چقدر برای آموزش و پرورش این کشور بودجه تأمین کردید؟ شما می داتیدکه مقدار بودجه ای که در اختیار وزارتخانه آموزش و پرورش قرار می دهید بزور حقوق معلمان را می توانند بپردازند؟ یا واقعن نمی دانید؟!
    آری جناب نماینده ! با تمام علاقه ای که به حضرتعالی دارم و مباحث شمارو در مجلس و جامعه دنبال میکنم اما از این مصاحبه یکطرفه تاخته شما بشدت ناراحت و دلگیر شدم. شما محل تأمین بودجه اداره کردن مدرسه را نشان ما بدهید و سپس بفرمائید که دریافت شهریه از والدین غیرقانونی هست! اگر نظر شما به مدارس خاص است مشخصن بفرمائید فلان نوع مدارس و همه مدارس را یکجا متهم نکنید اما اگر نظر شما به همه انواع مدارس موجود در کشور هست که جای تاسف هست که نماینده ما از احوالات موکلین بیخبر است و نمی داند مدارس این کشور الان چندین سال است که هیچ گونه تاکید میکنم هیچگونه بودجه ای از طرف مجلس و دولت دریافت نمی کنند و دقیقن مدارس ما همانند مساجد این مملکت اداره شده و عملن مدارس از طرف حاکمان برای اداره کردن رها شدند اما شده مکانی برای خط و نشان کشیدن برای مدیران پایین دست و دون پایه و پز مردم داری دادن !!!

    راهش این نیست برادر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا