خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پوروشنکو رییس‌جمهوری اوکراین شد

بر اساس نتایج اولیه،‌ پترو پوروشنکو، تاجر میلیاردر اوکراینی موفق شد در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با کسب اکثریت آرا در مرحله نخست به پیروزی برسد.
به گزارش ایسنا ه نقل از رویترز، نتایج اولیه انتخابات نشان دهنده آن است که او حدود 56 درصد آرا را به دست آورده است.
به گزارش هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین نشان دهنده آن است که پوروشنکو موفق شده است 55.9 درصد آرا را از آن خود کند.
یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین، تنها 12.9 درصد آرا را به دست آورده است.
پترو پوروشنکو قبل از انتخابات اعلام کرده‌ بود، در صورت پیروزی فرایند سیاست کنونی دولت را در نزدیکی به اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد. او پس از پیروزی در انتخابات در کی‌یف گفت: ابتدا باید به همه شهروندان اوکراین صلح و آرامش داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پوروشنکو اعلام کرد، به هیچ وجه قصد مذاکره با جدایی‌طلبان شرق اوکراین را ندارد؛ مگر آن که این افراد سلاح خود را به زمین بگذارند.
وی که یکی از ثروتمندترین مردان اوکراین است خواستار پایان یافتن حضور افراد مسلح غیرمجاز در شهرها و روستاهای کشور شد.
مقامات رسمی اوکراین اعلام کردند که 76 / 60 واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.
پوروشنکو هم‌چنین می‌گوید خواهان “پایان دادن به جنگ و آوردن صلح است.”
پوروشنکو که یک میلیاردر و صاحب مجموعه بزرگ شکلات سازی “روشِن” است گفت که اولین قدمش بازدید از ناحیه دانبس است، جایی که جدایی طلبان هوادار روسیه کنترل بسیاری نقاط را در دست گرفته‌اند.
او همچنین گفت که کی‌یف هرگز “اشغال” کریمه توسط روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.
این انتخابات سه ماه پس از سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ در اعتراضات خونین عمومی و درخواست‌ها برای روابط بهتر با اتحادیه اروپا – که یانوکوویچ به خاطر نزدیکی به روسیه در برابر آن مقاومت می‌کرد – انجام می‌شود.
از آن زمان تاکنون روسیه کریمه را که یک جمهوری خودمختار در اوکراین بود به خاک خود ملحق کرده و جدایی طلبان مسلح در استان‌های شرقی لوهانسک و دونتسک از کیف اعلام استقلال کرده‌اند.
دولت موقت اوکراین هم اکنون در شرق کشور مشغول انجام یک عملیات نظامی برای فرونشاندن شورش‌هایی است که باعث مرگ ده‌ها نفر شده است.
جدایی طلبان در روز یکشنبه رای گیری در مناطق شرقی را به شدت مختل کردند. گزارش می‌شود که از دوازده حوزه رای گیری در نواحی شرقی فقط هفت تای آنها در روز یکشنبه فعال بود و در شهر مهم دونتسک هیچ مرکزی برای رای گیری گشوده نشد.
با این حال کمیسیون مرکزی انتخابات گفت که بیش از ۶۰ درصد از ۳۵.۵ میلیون رای دهنده واجد شرایط مشارکت کرده‌اند.
به گزارش بی.بی.سی پوروشنکو در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت: “اولین گام قاطعانه من در جهت پایان جنگ خواهد بود، پایان هرج و مرج، و آوردن صلح به یک اوکراین متحد و آزاد.”
او افزود: “من مطمئنم که اقدامات قاطعانه ما نتایج خیلی سریع خواهد داشت.”
پوروشنکو هم‌چنین قول داد با مردم شرق اوکراین که بسیاری از ساکنان آن روس زبان هستند وارد گفت‌وگو شود.
او گفت: “برای کسانی که سلاح برنمی‌دارند، ما همیشه آماده مذاکره برای تضمین امنیت و حقوق آنها از جمله سخن گفتن به زبانی که می‌خواهند هستیم.”
پوروشنکو گفت او همچنین مایل است با مسکو یک پیمان تازه امنیتی امضا کند.
هرچند او قویا از روابط نزدیک تر با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند، اما همچنین بر نیاز به عادی کردن روابط با روسیه تاکید کرده است.
روسیه سقوط یانوکوویچ را غیرقانونی و دولت موقت اوکراین را نامشروع می‌داند. اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قول داده است نتایج انتخابات اوکراین را به رسمیت بشناسد.
کی‌یف و غرب، روسیه را به دامن زدن به احساسات جدایی طلبانه در شرق اوکراین متهم می‌کنند، اتهامی که مسکو رد کرده است.
ستایش آمریکا و انگلیس
رئیس جمهوری آمریکا انتخابات اوکراین را ستوده و ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس آن را “نشانه قطعی” حمایت اوکراین از اصلاحات خوانده است.
باراک اوباما گفت این یک “گام مهم در تلاش‌های دولت اوکراین در جهت متحد ساختن کشور” بود.
براساس نتایج کسب شده یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق و نزدیک‌ترین رقیب پوروشنکو ۱۲.۹ درصد آرا را به دست آورده است.
پوروشنکو یکشنبه شب گفت از انتخابات پارلمانی در ادامه سال جاری حمایت می‌کند. این میلیاردر ۴۸ ساله، صاحب مجموعه شکلات سازی “روشِن”، یک ایستگاه تلویزیونی و چندین کارخانه است.
روز یکشنبه هم‌چنین انتخابات محلی برگزار شد و ویتالی کلیچکو، قهرمان بوکس سابق جهان با استناد به نظرسنجی‌ها مدعی پیروزی در انتخابات شهرداری کی‌یف شد.
کلیچکو اخیرا از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد و از پوروشنکو اعلام حمایت کرد.
در انتخابات روز یکشنبه هشت نامزد شرکت داشتند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا