خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مساوات: در سینما دچار فقر ژانریک شده‌ایم

/ «چه فیلمی ببینیم؟» هفته با مساوات و شرکاء/

علی خسروجردی، خبرنگار انصاف نیوز: برخی از فیلم‌های پرده‌ه‌ی نقره‌ای مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر و مخاطبین قرار می‌گیرند. علاوه بر تحسین و تایید آن فیلم‌ها توسط اهالی سینما و تئاتر، هنرمندان و منتقدین جامعه‌ی هنری دیدن برخی از آثار سینمایی را به مخاطبین پرده‌ی نقره‌ای پیشنهاد می‌دهند. محمد مساوات نویسنده کارگردان تئاتر و آنتونیا شرکا از میان فیلم‌های در حال اکران، فیلم‌های مورد نظر خود را پیشنهاد می‌دهند.

مساوات: ذائقه‌ی سرخپوست متفاوت است

محمد مساوات نویسنده و کارگردان تئاتر که کارگردانی نمایش‌هایی مثل «آقای بکت سکسکه فراموش نشود»، «این روبان سیاه» و چندین اثر دیگر را در کارنامه‌ی هنری خود دارد، درباره‌ی فیلم‌های مدنظرش به انصاف نیوز گفت: «اینگونه به نظر می‌رسد «سرخپوست» فیلمی است که با ذائقه‌ی سینمای ایران شاید کمی مغایرت داشته باشد. از همین حیث این فیلم می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای دیدن و تفحس باشد، که می‌توان شکل و ژانرهای دیگری از سینما را روی پرده‌ی نقره‌ای دید. بنابراین فکر می‌کنم سرخپوست حائز این کیفیت و ویژگی است که می‌توان آن را از منظرهای مختلف مثل طراحی صحنه، موسیقی و فاکتورهای دیگر بررسی کرد.»

او ادامه داد: «ما در سینمای خودمان با توجه به رویکرد سینمای اجتماعی از این موارد کم داریم.  بعد از ماجرای آقای فرهادی و توفیق و موفقیت ایشان، سینمای اجتماعی رو به فزونی رفت و در گونه‌های دیگر به لحاظ ژانریک فقیر شدیم. بنابراین اینگونه فکر می‌کنم که سرخپوست گزینه‌ی خیلی خوبی برای سینمای ماست و پیشنهاد خوبی است تا به واسطه  آن  حداقل شکل دیگری از سینما را تجربه کرد.»

این کارگردان درباره‌ی فیلم‌ پیشنهادی هنر و تجربه گفت: « به نظرم  فیلم «گلدن تایم» فیلمی متفاوت است. گلدن‌تایم فیلمی است که از لحاظ اقتصادی و دغدغه‌مندی در ساخت متفاوت است یعنی فیلمی کم هزینه و اپیزودیک است. این فیلم فرهنگ دیگری را بازتاب می‌دهد که ما آن را کم داریم. در شکل و شمایل سینمای مستقل و تجربی گلدن تایم جزو نمونه‌های خوب این نوع سینما است.»

این کارگردان در پایان درباره‌ی هزینه‌ی ساخت گلدن تایم گفت: «هزینه‌ی دقیق ساخت را نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم هزینه‌ی این فیلم حدود 100 میلیون بوده است.»

شرکا: سینمای هنر و تجربه اتفاقی مثبت است

آنتونیا شرکاء مترجم و منتقد سینما درباره‌ی فیلم‌های پیشنهادی خودش به انصاف نیوز گفت: «قاطعانه فیلم گلدن‌تایم را پیشنهاد می‌کنم. این فیلم یک گونه‌ی جدید را که پشتش فلسفه‌ای  ماتریسی وجود دارد، در قالب و به‌صورت داستان‌ها و اپیزودهای کوچکی تعریف می‌کند که این قالب هم در خدمت همان ایده است. گلدن تایم وحدت را در پرداخت هر اپیزود رعایت می‌کند. این موضوع بیانگر این است که پشت این فیلمنامه اندیشه‌ای وجود دارد و به نظرم این موضوع بسیار ارزشمند است.»

این منتقد در ادامه گفت: «فیلم سرخپوست را برای سینمای بدنه توصیه می‌کنم. سرخپوست دومین فیلم یک کارگردان جوان است. اگرچه فیلم اول او را خیلی دوست دارم ولی آن فیلم انتظار این فیلم دوم را ایجاد نمی‌کرد. این فیلم بسیار حرفه‌ای ساخته شده است و توانسته است از فضا و حتی مکان خلاقانه استفاده کند. منظورم از فضا مکانی است که فیلم در آن اتفاق افتاده است. شخصیت پردازی، طراحی لباس و صحنه، فیلمنامه، دیالوگ‌ها و همه‌ی فاکتورهای آن بسیار شسته رفته است. فکر می‌کنم به خاطر همین دلایل است که این فیلم می‌تواند مخاطب عام را راضی و نظر منتقدین را نیز جلب بکند.»

شرکاء در پایان گقت: «از اینکه زنجیره‌ی سینمای هنر و تجربه وجود دارد بسیار خوشحال هستم. این سینما خیلی برنامه‌ریزی شده به فعالیت خودش ادامه می‌دهد. در طول چند سال گذشته اتفاق خوبی افتاد، یعنی فیلمسازان جوان‌تر ما این فرصت را پیدا کردند تا چنین تریبونی داشته باشند تا بدون اینکه نگران پخش فیلم‌های خود باشند، مخاطبین خودشان را پیدا کنند و فیلم‌هایشان را نمایش دهند. اگرچه اکران این فیلم‌ها محدود است، ولی به خودی خود اتفاق خوبی بوده و هست و امیدوارم برقرار بماند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا