خرید تور تابستان ایران بوم گردی

 وضعیت نامشخص حضور عکاسان زن در بازی ایران کامبوج

/گفت‌وگو با پرتو جغتایی و پریسا پورطاهریان/

بابک مجیدی، انصاف نیوز: با وجود آزاد شدن حضور زنان در بازی ایران با کامبوج در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و استقبال پرشور زنان از خرید بلیط این دیدار، اما حضور زنان عکاس در این مسابقه همچنان مبهم است پرتو جغتایی عکاس ورزشی خبرگزاری موج در مصاحبه با انصاف نیوز می‌گوید به دلیل یک سری دلایل نامشخص که از سوی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال مطرح شده فعلا حضورشان در این مسابقه ممنوع است و در تماس تلفنی که علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال با او داشت قرار بر این است که برای حضور عکاسان زن ورزشی در این مسابقه هماهنگی‌های صورت بگیرد.

پریسا پورطاهریان دیگر عکاس ورزشی است که می‌گوید مجوز حضور عکاسان زن ما در این بازی صادر نشد. متن کامل گفتگو با پرتو جغتایی و پریسا پورطاهریان را در زیر می‌خوانید:

پرتو جغتایی: امیدوار به صدور آیدی کارت برای حضور دربازی ایران کامبوج نیستم

پرتو جغتایی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: «درباره‌ی حضور عکاسان زن ورزشی در مسابقه ایران با کامبوج لحظاتی پیش از طرف روابط عمومی فدراسیون فوتبال تماس گرفتند و گفتند که قرار است هماهنگی‌هایی صورت بگیرد اما من خیلی امیدوار به این موضوع نیستم.»

او همچنین درباره‌ی رفتار وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در دادن آیدی کارت حضور عکاسان زن ورزشی در ورزشگاه گفت: «مدام این دو نهاد ما عکاسان رو پاسکاری می‌کنند و کار را به گردن هم دیگر می‌اندازند. وقتی با روابط عمومی فدراسیون فوتبال صحبت می‌کنیم به ما می‌گویند وزارت ورزش مخالفت می‌کند و وقتی هم با روابط عمومی این وزارت‌خانه صحبت می‌کنیم آن‌ها می‌گویند شما مورد تایید ما هستید و شما را می‌شناسیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد و مشکل نهایی را به گردن فدراسیون می‌اندازند و همینجوری پاسکاری می‌شویم. و در نهایت نمی‌خواهند بگویند کدام نهاد مخالف اصلی این روند هست.

حضور خانم‌های عکاس به ورزشگاه قبلا ممنوع بوده و تنها موردی که ما حضور داشتیم به همان مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا برمی‌گردد که ما از طریق AFC ثبت نام کرده بودیم و این نهاد کارت را صادر کرده بود که حتی موقع ورود به ورزشگاه هم با توجه به اینکه کارت ورود داشتیم جلوی ما رو گرفتند و همکاران مرد که در داخل ورزشگاه بودند ناظران AFC را به درب ورودی آوردند و مجبور شدند که ما را به داخل ورزشگاه راه بدهند. در واقع فشار اصلی از سوی AFC بود که ما توانستیم داخل ورزشگاه بشویم.»

جغتایی در پاسخ به اینکه چرا از AFC اقدام به ثبت نام برای حضور در این مسابقه نکرده است گفت: «شرایط مسابقه فینال لیگ قهرمانان با مسابقه مقدماتی جام جهانی متفاوت است به این دلیل که هم فیفا و ای.اف.سی نظارت دارند اما ای.اف.سی این کار را به فدراسیون واگذار کرده و قالب کارت را برای فدراسیون ارسال می‌کند و بعد فدراسیون با توجه به معرفی‌نامه‌ی خبرنگاران و عکاسان از رسانه‌ها، برای خبرنگارانی که صلاحیت داشتند کارت صادر می‌کند و به همین دلیل وزارت ورزش می گوید این موضوع در اختیار فدراسیون است و قرار است که به طور مستقل تصمیم گیری کند.

فدراسیون بخواهد می‌تواند کارت ما را صادر کند. در آخرین تماسی که علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال با ما داشت گفت تا روز بازی ما جلسه می‌گذاریم تا مشکل شما حل شود تا بتوانید در این بازی حضور داشته باشید، فعلا توانستیم مجوز حضور تعداد محدودی از خبرنگاران را برای این بازی بگیریم اما حضور زنان عکاس همچنان مبهم است و باید تصمیم نهایی گرفته بشود.

او درباره‌ی اینکه چند نفر عکاس زن ورزشی برای این مسابقه ثبت نام کرده‌اند گفت: «تعداد ما زیاد نیست و شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. من به همراه خانم پریسا پورطاهریان خیلی پیگیر این موضوع هستیم و عکاس زن ورزشی دیگری ندیدیم که پیگیر حضورش در این مسابقه باشد. ولی خبرنگاران زن فوتبالی خیلی زیادی هستند که پیگیر حضور در ورزشگاه هستند ولی موفق به انجام این کار نشدند.

بدی ماجرا اینجاست که خبرنگاران خارجی مجوز حضور در ورزشگاه را گرفته‌اند. در بین خبرنگاران خارجی خبرنگاران ایرانی‌ای هستند که برای رسانه‌های خارجی کار می‌کنند و این ما را بیشتر ناراحت کرده است.

پریسا پورطاهریان: مجوز حضور ما در ورزشگاه برای عکاسی صادر نشد

پریسا پورطاهریان در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی صادر نشدن مجوز برای حضور عکاسان زن ورزشی در بازی ایران و کامبوج گفت: «حضور ما فعلا ممنوع است. از دو هفته پیش به همراه همکارم خانم جغتایی از سمت رسانه‌های خودمان معرفی‌نامه برای فدراسیون فوتبال فرستادیم که تا شنبه 13 مهرماه 98 خبری نشد. پیگیری‌هایی که من و همکارم خانم جغتایی از طرف فدراسیون و هم وزارت ورزش هر دو تقصیر را به گردن همدیگر می‌انداختند. که فدراسیون فوتبال می‌گفت ما مجوز از وزارت ورزش نداریم و وقتی هم به وزارت ورزش می‌رفتیم آنها هم می‌گفتند از فدراسیون مجوز نداریم و می‌گفتند که فدراسیون باید خودش آیدی کارت را صادر کند.

با پیگیری‌هایی که تا به امروز داشتیم در نهایت به ما گفتند که مجوز حضور عکاس زن صادر نشده است. وقتی پرسیدم امشکل از وزارت بوده  یا فدراسیون گفتند هیچکدام. وقتی پرسیدم چه نهادی جلوی صدور مجوز را گرفته، گفتند: «دیگه!». این آخرین جوابی بود که به من دادند و گفتند انشالله از بازی‌های آینده.»

او در پاسخ به اینکه آیا از طرف علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون با او تماسی برای احتمال حضور عکاسان زن گرفته شده گفت: «خیر تا به امروز هیچ تماسی با من گرفته نشد.»

پورطاهریان که سابقه‌ی عکاسی مسابقات فوتبال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در امارات را داشت، درباره‌ی تفاوت رفتاری با عکاسان زن در خارج و داخل از ایران گفت: «تفاوت رفتاری خیلی زیادی وجود دارد چرا که وقتی در خارج عکاسی‌ می‌کردیم، عنوان عکاس زن نداشتیم بلکه عکاس بودیم و موضوع زن و مرد خیلی مطرح نبود و خیلی راحت ثبت نام را انجام می‌دادیم و آیدی کارت را می‌گرفتیم و وارد بازی می‌شدیم.

این دقیقا همان روندی است که آقایان می‌گذرانند، ما هم همان را می‌گذرانیم ولی خیلی متوجه نمی‌شوم  که چرا در ایران ما می‌توانیم مسابقات والیبال را عکاسی کنیم اما نمی‌توانیم مسابقات فوتبال را پوشش تصویری بدهیم.

او درباره اینکه آی دی کارت مسابقات والیبال قهرمانی آسیا از کدام نهاد صادر شد گفت از طریق FIVB ثبت نام می‌کردیم و بعد معرفی‌نامه را از طرف رسانه به فدراسیون والیبال می‌فرستادیم و وقتی مورد تایید قرار می‌گرفتیم آیدی کارت ما صادر می‌شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا