خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هاشمی طبا: تاسیس سازمان ملی جوانان سیاسی بود

«مصطفی هاشمی‌ طبا»، رییس سابق سازمان تربیت بدنی و کمیته‌ی ملی المپیک، درباره‌ی احیای سازمان ملی جوانان گفت: تأسیس این سازمان از ابتدا کاری سیاسی بود و سازمان ملی جوانان کارآمدیی به معنای اینکه بخواهد کاری برای جوانان کند، ندارد؛ هیچ‌کاری نمی‌تواند بکند.

مصطفی هاشمی طبا در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز، با بیان اینکه حداقل فایده‌ی احیای سازمان ملی جوانان پیدا کردن یک متولی و مسوول است که کار و وظایف آن مختص جوانان می‌شود، گفت: سازمان جوانان قادر به حل مسایلی که مربوط به جوانان هست، نیست؛ بلکه بیشتر یک سازمان بررسی کننده و پیشنهاد دهنده به وزارت‌خانه‌ها زیر نظر شورای عالی جوانان است که رییس جمهور، ریاست آن را بر عهده دارد.

او در خصوص ناکارآمدی سازمان جوانان در ادوار گذشته گفت: بعد از تشکیل مجدد هم همین است؛ کارآمدی به معنای اینکه بخواهد کاری برای جوانان کند، ندارد؛ هیچ‌کاری نمی‌تواند بکند؛ بلکه بیشتر نقش تجزیه‌وتحلیل، پیگیری و ارائه‌ی راه حل‌های نسبی به شورای عالی جوانان را باید برعهده داشته باشد؛ آن‌وقت هر وزارت‌خانه، هر سازمان مربوط وظایف خودش را انجام می‌دهد.

وی افزود: اگر فکر می‌کنیدکه سازمان جوانان یک سازمانی است که برود و مسایل جوانان را خودش حل کند، چنین چیزی نه در دنیا هست و نه می‌تواند چنین کاری کند. چنین سازمانی در هیچ یک از کشورهای دنیا وجود ندارد چون مسایل مربوط به جوانان، تنها یک موضوع نیست، مسایل متعددی است که هر کدام به یک وزارت‌خانه بستگی دارد.

او با اشاره به کشورهای موفق دنیا در زمینه‌ی ورزش‌ و جوانان گفت: در آلمان متولی جوانان و ورزش کشور، تشکیلاتی غیر دولتی است و دولت فقط به آن کمک می‌کند؛ در ژاپن نیز فدراسیون‌ها و نهادهای مرتبط با ورزش و جوانان آن، مستقل هستند و در آنجا آموزش‌وپرورش مساله‌ی ورزش را دنبال می‌کند؛ یعنی زمانی که بچه‌ها در مدرسه هستند روی آنها کار ورزشی انجام می‌شود و بعد در باشگاه‌ها کار می‌کنند؛ فدارسیون‌ها تنها مسابقه‌ها را برگزار می‌کنند.

او گفت: تشکیل این سازمان از اول هم یک مقدار سیاسی بود و برای این بود که بگویند ما می‌خواهیم به جوانان توجه کنیم و در حقیقت همان شورای عالی جوانان است.

هاشمی طبا با واکنش به این موضوع که اگر همه‌ی وزارت‌خانه‌ها بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند نیاز به سازمان هماهنگ کننده‌ی نظارتی و مشاور ندارند، گفت: در حقیقت این سازمان، سازمانی است که به بررسی و ارائه‌ی راهکار می‌پردازد. چنین سازمانی به وجود آمد که مسایل جوانان را بررسی کند.

او در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم کارایی سازمان را ارزیابی کنیم، درست است که نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد؛ اما اگر مرکزی مسایل جوانان را تجزیه و تحلیل کند و به جاهای مختلف ارجاع بدهد، بد نیست چون سازمان کوچکی است و رقم بزرگی را در اختیار ندارد.

وی درباره‌ی تاثیر تاسیس سازمان جوانان بر حجم و اندازه‌ی دولت گفت: این سازمان آنقدر عریض و طویل و بزرگ نیست که باعث بزرگ شدن دولت شود؛ به طور مثال در مواردی که در جدول 17 بودجه‌ی امسال داریم، که اصلاً فایده‌ای ندارند و بودجه‌ی آن از سازمان جوانان بیشتر است؛ اگر بنا به اولویت‌بندی باشد خیلی از موارد جدول 17 را می‌توان حذف کرد و به سازمان جوانان رسیدگی کرد.

هاشمی طبا افزود: آن‌قدر تورم کارمند در سازمان‌های دیگر داریم که اگر دولت یک تکانی به خود بدهد می‌تواند 10 درصد از هرکدام را کم کند.

وی در آخر در پاسخ به اینکه نظرش در مورد انحلال وزارت ورزش چیست، گفت: به دلیل اینکه نتوانستیم باشگاه واقعی درست کنیم و مکانیزم آن را در کشور نداریم که بخواهیم باشگاه ایجاد کنیم؛ وزارت ورزش در نقاط کشور کمک‌هایی می‌کند و به آن نیاز داریم و با انحلال آن مخالفم.

فایزه هاشمی: ایجاد سازمان جوانان موازی کاری است

کرباسچی: به سازمان ملی جوانان نیازی نیست

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بنده با ايچاد و يا انحلال يك سازمان كاري ندارم ولي سازمان زماني ميتواند موفق باشد كه در راس آن فرد مجرب ، كاردان و متخصص گمارده شود نه اينكه فردي كه اصلا در طول عمرش ورزش را لمس نكرده چون زماني فلان كار بوده در راس سازمان ورزش و جوانان ابقا ميكنند متاسفانه تمام سازمانها اينطوري بوده پس انتظار پيشرفت و تحول نداشته باشيم .

  2. منتظر یک فامیل پیرمرد سنتی وخسته و بی انگیزه با بودجه چند میلیاردی برای راس این سازمان هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا