خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش انصاف نیوز:‌ کمتر از ۱۰۰۰ نفر در بازداشت مانده‌اند

بنا بر خبر دریافتی انصاف نیوز، از بازداشتی‌های حوادث آبان ۹۸ در حال حاضر کمتر از ۱۰۰۰ نفر در بازداشت به‌سر می‌برند که متهم به دست داشتن مستقیم در تخریب‌ها و تلفات انسانی هستند.

اعداد متناقض از کشته‌ها
این حوادث در حدود ۲۰۰ شهرستان اتفاق افتاد و در هشت استان کشته‌هایی از مردم و پلیس داشته اما تعداد آنها تاکنون اعلام نشده است. گمانه‌زنی‌ها در اینباره بسیار متفاوت و متناقض است و هنوز هیچ مرجع قانونی و رسمی تعداد آنها را اعلام نکرده است. بی‌بی‌سی می‌گوید که یک سازمان بین المللی – عفو بین الملل – مدعی کشته شدن ۳۰۴ نفر در این حوادث شده است.

رویترز هم ادعا کرده که «حدود ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان در ایران کشته شده‌اند». خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران آمار رویترز از کشته‌شدگان حوادث آبان را تکذیب و گزارش این خبرگزاری را “خبرسازی جعلی و بدون مدرک” خوانده است.
برخی ادعاها از منابع داخلی هم از چیزی بیش از ۲۰۰ کشته حکایت دارد اما هیچ یک از این عددها از سوی انصاف نیوز قابل تایید یا رد نیست.
در این حوادث به بیش از هزار و پانصد عابربانک، بانک دولتی و غیردولتی، چند صد دوربین خیابانی، بالغ بر صد جایگاه سوخت و بیش از هفتاد فروشگاه زنجیره‌ای دولتی و غیردولتی، خسارت وارد شد.

نامه به رییس جمهور
در هفته‌ی اول پس از حوادث یکی از نهادها در نامه‌ای به رییس دولت از وی خواسته است که به‌عنوان رییس جمهور روایت ملی از حادثه‌ی آبان ۹۸ به مردم داده شود.
پس از این حوادث بنا بر دستور رهبری در پاسخ به دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، قرار شده کشته شده‌هایی که دخالتی در حوادث نداشته‌اند مشمول قانون شهادت شوند، به خانواده‌ی بخشی از کشته شدگان که در تجمعات نقش معترض داشته‌اند نیز دیه پرداخت شود.
برخی تحلیل‌گران این موضع را پذیرش امکان خطا در نوع مواجهه تفسیر کرده‌اند؛ اتفاقی مشابه ماجرای کهریزک در سال ۸۸.
به گزارش انصاف نیوز بنا بر بررسی‌های انجام شده از سوی کمیسیون‌های مربوطه در استان‌ها، نیمی از از کشته‌شدگان مشمول قانون شهادت و بخش قابل توجهی مشمول پرداخت دیه شده‌اند و تنها حدود ۱۵ درصد اغتشاشگر تشخیص داده شده‌اند.
چند ده نفر از کشته‌ها مربوط به حوادث حمله به مراکز نظامی و انتظامی بوده‌اند.
علی رغم تکرار موضوع «کشته سازی» در این حوادث، اما تاکنون هیچ مرجع رسمی درباره‌ی جزییات این ادعا توضیح واضحی نداده است.
در این مدت هیات‌هایی از سوی دستگاه‌های حاکمیتی به منازل کشته‌شدگان رفته‌اند که گفته می‌شود این مراجعه بدون در نظر گرفتن چگونگی نقش افراد کشته شده بوده و در این دیدارها به خانواده‌ها کمک‌هایی شده است.
به موازات بررسی ابعاد مختلف حادثه‌ی آبان ۹۸ که تاکنون ادامه دارد، شنیده‌‌های غیر رسمی انصاف نیوز از برخی منابع حاکی از این است که «با تاکید رهبری همه‌ی کشته شدن‌ها با جزییات در حال بررسی است تا در هر موردی که خطایی صورت گرفته بدون اغماض برخورد شود». البته از نتایج این بررسی‌ها اطلاعی در دست نیست.

تصمیم غیرعلنی
در همان روزهایی که حوادث آبان ماه در جریان بود در ابتدا برخی نمایندگان مجلس به ویژه اصولگرایان از استیضاح رییس جمهور سخن گفتند و بر آن اصرار داشتند اما برخی اصولگرایان دو روز پس از آن با تغییر موضع خود گفتند که حمایت غربی‌ها از این اتفاقات به خاطر فشار به رییس جمهور است تا استعفا دهد. چند روز پس از آن نیز عباس عبدی، فعال اصلاح طلب پیشنهاد استعفای او و برگزاری انتخابات زودرس را مطرح کرد.
شنیده‌های انصاف نیوز نشان می‌دهد که این تغییر مواضع با اطلاع از تصمیماتی بوده که در پشت پرده گرفته شده بود اما در قالب نظر برخی نمایندگان و سیاسیون علنی شده است.

اینترنت
در حوادث آبان ماه اینترنت برای چند روز در کل کشور قطع شد. با این تصمیم اعتراض به قطع اینترنت هم به اعتراضات به تصمیم بنزینی و وضعیت معیشتی اضافه شد. اما توجیه قطع کنندگان این است که یک) برخی نهادهای خارج کشور که به دنبال براندازی هستند از جمله موسسه‌ی توانا و تعدادی دیگر، از طریق اینترنت رفتارهای خشونت آمیز را آموزش می‌دهند و دو) تعداد زیادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق با شروع حوادث آنها را به موج‌های تبلیغاتی بزرگی تبدیل می‌کنند.

مخالفت وزارت اطلاعات
بنا بر این گزارش، وزارت اطلاعات به عنوان نهاد تخصصی اطلاعاتی – امنیتی با اجرای طرح بنزین مخالف بوده و حوادث را قابل پیش بینی می‌دانسته است. این وزارتخانه روز قبل از اجرای طرح نیز در نامه‌ای مخالفت خود را اعلام کرده بود. در عین حال، وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی، گروه‌های اپوزسیون و دخالت خارج کشور را ایجاد کننده‌ی حوادث آبان ماه نمی‌دانند.
تحلیل نهادهای مختلف امنیتی این است که بنزین عامل اصلی اعتراضات و تداوم آن نبوده اما جرقه‌ی حوادث با آن زده شده است.

گزارش میدانی از مراسم چهلم پویا بختیاری

گزارشی از جو اسلامشهر در پنجم دی

پنجم دی:‌ فردیس کرج در آرامش است

مشاهدات انصاف نیوز در پنجم دی بین میدان‌های انقلاب و فردوسی

گزارش: حضور نیروهای انتظامی و آرامش در شهر قدس

توییت انصاف | پنجم دی در توییتر


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا