خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد عروس آیت الله منتظری بر واکنش سیدحسن خمینی به فایل صوتی

زهرا ربانی املشی، همسر «احمد منتظری» – پسر آیت الله منتظری – در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «نقدی بر واکنش نوه بزرگوار امام نسبت به فایل صوتی آیت الله منتظری» درباره ی موضع گیری آیت الله سیدحسن خمینی نوشت:

«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا َفَرَّقُوا» «و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید».  منظور از «حبل الله» (ریسمان الهی) چیست؟

در آیه 101 آل عمران می‌خوانیم: «وَکیفَ تَکفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَی عَلَیکمْ آیاتُ اللَّهِ وَفِیکمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِی إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»: «و چگونه کفر می‌ورزید با اینکه آیات خدا بر شما خوانده می‌شود و پیامبر او میان شماست و هر کس به خدا تمسک جوید قطعاً به راه راست هدایت شده است».

در این آیه به نظر می‌رسد که اعتصام به حبل الله را اعتصام به قرآن و رسول الله معنی می‌کند، یعنی واسطه‌ای که بین عبد و رب قراردارد قرآن و رسول است.

مفسران برای حبل الله احتمالات مختلفی ذکر کرده‌اند، مثل: قرآن، اسلام، و خاندان پیامبر و ائمه معصومین. مثلاً در تفسیر الدر المنثور از پیغمبر اکرم (ص) و در کتاب معانی الاخبار از امام سجاد (ع) نقل شده که فرمودند: «حبل الله» قرآن است، و در تفسیر عیاشی از امام باقر (ع) نقل شده که حبل الله رسول و آل رسولند که مردم، مکلف به تمسک به آن هستند.

نتیجه اینکه حبل الله همان قرآن است و یا رسول خدا (ص) و یا ائمه اطهار که بازگشت همه آنها به یک حقیقت است که همان الله می‌باشد، وخداوندتمام افراد جامعه اسلامی را به این وسیله به وحدت فراخوانده است.

در شأن نزول این آیات گفته‌اند که: پس از اسلام و قرآن و ایجاد اتّحاد و اخوّت در میان دو قبیله نیرومند «اوس» و «خزرج» در مدینه، روزی دو تن از تازه‌مسلمانان در کنار هم نشسته بودند و درضمن گفتگوی خود، از افتخارات پرشکوه قبیله خویش پس از اسلام سخن می‌راندند؛ تا آنجا که گفتگوی آن دو در فخرفروشی و تعصّب بالا گرفت و هر کدام فریاد برآوردند و قبیله خویش را فراخواندند؛ تعصّب و گروه گرایی مردان و جوانان آن دو قبیله نیز باعث شد که دست به سلاح بردند و آماده کارزار شدند. ماجرا به اطّلاع پیامبر رسید و حضرت بلافاصله خود را به آنجا رساند و آتش فتنه و تعصّب را خاموش ساخت. درست در این زمان بود که این دو آیه شریفه نازل شد و در آن همگان را با چنگ زدن به حبل متین به اتحاد دعوت کرد و در واقع با تعصب و شخص پرستی و قبیله گرایی که از آداب غلط جاهلیت است آنان را برحذر داشت

و امروز، ما مدعیان اسلام با نگرش به این آیات و تاریخچه آن باید توجه کنیم که:

  • همه به ریسمان الهی چنگ بزنیم و آن را عمود خیمه بدانیم و به اتحاد حول خدا بیندیشیم نه حول شخص و اشخاص.
  • اینکه خداوند حبل متین را علاوه بر قرآن، رسول و آل او می‌داند به این دلیل است که آنان معصومند و مرتکب خطایی نمی‌شوند.
  • انسان غیرمعصوم نمی‌تواند حبل الله باشد و سایر انسان‌ها بدون چون و چرا از او تبعیت کنند.
  • در آیه 135 سوره نساء می‌خوانیم که: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنْفُسِکمْ أَوِ الْوَالِدَینِ وَالْأَقْرَبِینَ إِنْ یکنْ غَنِیا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَی بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَی أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا»: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید پیوسته به عدالت قیام کنید و برای خدا گواهی دهید هر چند به زیان خودتان یا پدر و مادر و خویشاوندان شما باشد اگریکی از دو طرف دعوا توانگر یا نیازمند باشد باز خدا به آن دو سزاوارتر است؛ پس از پی هوس نروید که از حق عدول کنید و اگر به انحراف گرایید یا اعراض نمایید قطعاً خدا به آنچه انجام می‌دهید آگاه است». با اینکه در همه جای قرآن بعد از اطاعت خدا به اطاعت از والدین سفارش می‌کند ولی در این آیه که پای قیام به قسط و عدالت و شهادت به عدالت پیش می‌آید رضایت والدین لازم نیست. یعنی در راه اقامه عدل و داد باید حتی از خوشنودی والدین گذشت.
  • قرآن در عین اینکه حبل متینی چون قرآن و رسول معرفی می‌کند ولی انسان‌ها را در انتخاب راه، کاملاً مختار و آزاد می‌داند و وظیفه پیامبر را انذار و بشارت می‌داند.
  •  

در روزهای اخیر و در سالگشت قضایای مرداد 67، فایل صوتی از آیت الله منتظری پخش شد که مطالب آن نوار در کتاب خاطرات ایشان به چاپ رسیده بود؛ ولی از آنجا که این تهمت وارد شده بود که خاطرات از خود ایشان نیست لذا این نوار می‌توانست سندی باشد بر تأیید کتاب خاطرات و خط بطلانی بر یاوه گویی‌ها.

پخش این نوار با واکنش‌های متفاوت موافق و مخالف مواجه شد. یکی از این واکنش‌های دور از ذهن و دور از شأن، واکنش آقای سید حسن خمینی بود که به نظر اینجانب شامل اشکالات ذیل است:

  • ایشان [سیدحسن خمینی] انگار انقلاب را قائم به شخص امام می‌دانند که تصور می‌کنند که اگر انتقادی از ایشان بشود عمود خیمه‌ی انقلاب فرو می‌ریزد؛ در حالی که امام خمینی در عین اینکه از ویژگی‌ها و سجایای اخلاقی بسیاری برخوردار بودند ولی معصوم نبودند و احتمال خطای ایشان وجود داشت چون همه‌ی ابناء بشر ذاتاً جایز الخطا هستند.
  • ایشان [سیدحسن خمینی] فرموده: “برای یک ملت بیش از هر چیز عناصری که وحدت بخش و هویت ساز است اهمیت دارد”. آیا عامل وحدت مسلمانان باید غیر از تمسک به حبل المتین باشد و آیا هویت اصلی ما که باعث افتخار است غیر از بندگی فقط خدا و پیروی قرآن و اطاعت از پیامبر رحمت و ائمه هدی چیز دیگری است؟
  • ایشان [سیدحسن خمینی] فرموده: “اینکه قاطبه‌ی نیروهای فعال در کشور نسبت به امام محبت و عشق دارند یک سرمایه‌ی ملی است و اگر اینگونه عوامل را تقویت کنیم قدرت ملی نیز بالا می‌رود”. اگر جناب حسن آقا به عنوان نوه و متولی حرمت ایشان صادقانه به اشتباهات ولو سهوی امام اعتراف کنند نه تنها عشق مردم به امام خمینی کمتر نخواهد شد بلکه بیشتر هم خواهد شد. در آن صورت مردم خواهند گفت بیت امام چه شخصیت منصفی تحویل جامعه داده است.
  • ایشان [سیدحسن خمینی] فرموده: “اگر کسی به این نقاط هجمه آورد و آسیب بزند وحدت ملی را می‌شکند”. آیا دلسوزی و بازگویی حقیقت از زبان فقیهی آگاه و عالیقدر هجمه است؟ و آیا این قضاوت تهمت محسوب نمی‌شود؟
  • ایشان [سیدحسن خمینی] افشای واقعیت‌ها و مرور تاریخ را بغض و کینه نامیده، باید پرسید با این همه سفارش قرآن مبنی بر بررسی و عبرت گرفتن از تاریخ چه می‌کنید؟
  • ایشان [سیدحسن خمینی] فرموده: “بازگو کردن سخنانی که دروغ بودنشان معلوم شده و بی اساس است، چه فایده‌ای دارد؟”. آیا شما قضایای سال 67 را انکار می‌کنید؟ آیا می‌دانید که شما برای اینکه یک فقیه را مصون از خطا بدانید به فقیهی دیگر تهمت دروغگویی که از گناهان کبیره است زده‌اید؟
  • ایشان [سیدحسن خمینی] فرموده: “البته یقین دارم که از این کار بهره‌ای نمی‌برند”. با تحقیق مختصری متوجه خواهند شد که نه تنها آیت الله منتظری دنبال دنیا و بهره‌های آن نبودند بلکه فرزندان ایشان هم چنین آرزویی نداشته و ندارند. پخش این نوار صوتی قرار نیست برای پخش کنندگان آن بهره دنیایی داشته باشد بلکه تنها هدف، ذکر واقعیت‌ها بوده است.

از برادر بزرگوارم حسن آقا خمینی انتظار دارم به جای جبهه گیری و تکذیب و همسویی با افرادی چون حسین شریعتمداری، با مرور بر تاریخ جدّ بزرگوارتان، اشتباهات را از دیگر موارد جدا کنند چرا که اگر چنین نشود دیوار اعتماد فرو می‌ریزد و نسل‌های آینده تمام این برهه‌ی تاریخی را تاریک و ناپسند خواهند دید. والسلام.

زهرا ربانی املشی 28 /5/1395

انتهای پیام

مطالب مرتبط درباره ی انتشار نوار:

کامل | پاسخ عضو دفتر امام خمینی به نوار سخنان آیت الله منتظری

واکنش موسوی بجنوردی: اطلاعات آیت الله منتظری غلط بود

اینستاپست محسن رضایی درباره ی نوار آیت الله منتظری

موسوی تبریزی: لیست‌های آیت الله منتظری عفو می‌شدند

واکنش مسیح مهاجری به نوار آیت‌الله منتظری

پاسخ احمد آقا به منتظری: چرا همیشه مدافعان منافقین مورد اعتماد شمایند؟

نقد دیگر «جماران» بر نوار آیت الله منتظرى | «خوابم مى آید!»

نوار صوتی منتظری و اعدام‌های سال ۶۷ از منظری دیگر

سخنی با دست اندرکاران سایت جماران

پرسش های یک اصلاح طلب از عضو دفتر امام خمینی

مرداد ۶۷ و یک پرسش تاریخی

نقد فقهی اظهارات آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷

اولین واکنش تلویحی سیدحسن خمینی به نوار سخنان منتظری

تکمله‌ای بر نقد فقهی اظهارات استاد مرحوم آیت‌الله منتظری

واکنش صادق لاریجانی به انتشار نوار منتظری

واکنش تلویحی مصباح به نوار منتظری درباره ۶۷

آیت الله منتظری و فراکسیون امید!

واکنش مطهری به نوار منتظری: رییسی، پورمحمدی و نیری توضیح دهند

واکنش شریعتمداری به انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری

سه در یک: نوار منتظری، بابک زنجانی و علم الهدی

«اطرافیان منتظری مذاکره با آمریکا را عقب انداختند»

پرسش شاگرد آیت الله منتظری درباره‌ی تحریف «جواز کشتن آمریکایی‌ها»

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متأسّفانه یکی از مشکلات اساسی ما همین نگاه به افراد و رهبران سیاسیه. آقای حسن خمینی هم متأسّفانه درگیر همین مشکل هستن.

  2. اولا چند تا تروریست که از کار خودشون پشیمون هم نبودن اعدام شدن
    ثانیا بحث اینه که چرا الآن که منافقین و عربستان با هم دیدار میکنن و برا نابودی نظام نقشه میکشن چرا این فایل باید پخش بشه
    ثالثا آقای منتظری در مقابل اعدام هایی که توسط مهدی هاشمی غیر قانونی انجام داد جانب مهدی هاشمی را گرفت
    انشالله خدا به همه ما توفیق بده که تقوا پیشه کنیم و عاقبت بخیر بشیم

    1. والله حتی اگر یک نفر بی گناه اعدام شده باشه جا دارد انانکه سنگ اسلام و علی و بهشت و جهنم بر سینه میزنند امروز سر در جیب تفکر برند و بادمجان دور قاب قدرت نچنینند

  3. سركار خانم املشى، شما كه سيد حسن خمينى را با آيه كريمه : كونو قوامين بالقسط … انذار ميدهيد و به او توصيه ميكنيد تا از گفتن حقايق / ولو بر عليه پدربزرگشان / و بر ملا كردن نقاط ضعف نظام و بنيانگذارش ، طفره نرود و چه بسا گفتن اين حقائق به محبوبيت بيشتر امام (ره) بيانجامد چرا اين توصيه را ابتدا در مورد خودتان / بيت آيه الله منتظرى و خود آن مرحوم / عملى نمى فرمائيد ؟ شما كه معتقد نيستيد آيه الله منتظرى معصوم بوده ؟ در مورد انتشار نوار صوتى هم مگر خودتان نفرموديد مطالب مطرح شده در آن قبلاً در كتاب خاطرات آيه الله منتشر شده ؟ يكى از انتقاداتى كه هميشه به روش و منش مرحوم آيه الله منتظرى وارد بود موقعيت نسنجى و زمان ناشناسى وى بود كه الان هم در اين مقطع زمانى كه دشمنان ما مشغول تنفس مصنوعى دادن به پيكر بيجان منافقين اند به آقازاده ايشان وارد است . كاش سركار عالى از همين زاويه و با به كار بستن فرمايش قرآن كريم ، منصفانه به آسيب شناسى رفتار و گفتار آن مرحوم و بيت شريفشان بپردازيد. مطمئن باشيد اين روش به انصاف و تقوا نزديكتر است .

    1. از نظر شما وامثال شما هیچ زمانی برای محرم دانستن مردم مناسب نیست ودر سی وهفت سال زمان مناسب پیش نیامده،

  4. خانم املشی ایا بیت اقای منتظری تا کنون حتی یکبار به اشتباهات و خطاهای بی شمار اقای منتظری اقرار و اعتراف کرده؟!
    ایا پذیرفتید که ایشون هم معصوم نیست و در زمان حیاتش بارها اشتباهات خطرناکی کرد؟
    اول خودتون رو اصلاح کنید بعد معلم اخلاق و حدیث دیگران بشید!
    خوبه که ابتدا خودتون به توصیه خووتون عمل کنید
    متاسفانه خانواده اقای منتظری هم مثل خودشون بسیار خود محور پندار و خود پسند و خود رای هستند
    اینقدر فضل فروشی نکنید
    امثال شما ثابت کردید که برای اثبات باطل خودتون از قران هم سوءاستفاده میکنید

    1. برادران بزرگوار اصول گرا واصلاح طلب
      بیش ازسی سال علیه آقای منتظری بدترین تبلیغات وحمله راانجام داده اید تهمت _توهین_افترا_دروغ_درنمازجمعه درصداوسیما و……تابحال فکرکرده اید چراهرروز آقای منتظری مانندنهال سرمی کشد وتناورتر می شود بله علاوه بر فقیه ومبارزبودن رمز آن اخلاص این مرد است که خداوند متعال اورا مطرح نگه می دارد

  5. بِسْم الله الرحمن الرحيم
    من در تعجب هستم كه چرا احمد منتظري بعد از بيست هشت سال، حالا اين نوار رو بيرون داده، جوري كه تعريف مي كنند كليه إسناد و مدارك رو از منزل مرحوم آقاي منتظري بردن، پس اين نوار و صدا از چه طريقي به ايشون رسيده. من خيلي با اين مساله إعدام ها كاري ندارم چون به نظرم كار لازمي نبوده، بايد توجه به اين مطلب داشت كه منافقين در كنار ارتش صدام مي جنگيدند و خون دهها هزار جوان اين مملكت رو يا مستقيمأ ريختند و يا با همكاري با ارتش صدام اين كار رو انجام دادند، اما سئوال من اين هست كه چرا مرحوم منتظري كه خود من ايشون رو دوست داشتم در برابر اقدامات سيد مهدي هاشمي سكوت مي كرد و در أواخر به حمايت شديد از ايشون مي پرداخت چرا؟!
    من به صداقت و پاكي ايشون يقين دارم اما چرا ايشون جلوي سيد مهدي هاشمي كه برادر دامادشون بود رو نمي گرفتند، چرا در برابر اقدامات سيد مهدی، سكوت مي كردند، چرا در برابر اقدامات سيد مهدي در حج خونين و جريان مك فارلين سكوت كردند؛ با توجه به خصوصيات خاص ايشون كه انساني پاك بودند فقط اين نتيجه رو مي گيرم كه اخبار و اطلاعاتي كه به ايشون مي رسيد فيلتر شده بوده و احمد پسر ايشون و سيد هادي هاشمي دامادشون، ورودي هاي خبري رو به ايشان كنترل مي كردند، چرا حالا بايد اين أشخاص كه غير مستقيم منجر شدند كار مرحوم منتظري به خلع أز رهبري كشيده شود رو راحت قبول كنيم، ميشه فكر كرد كه امروز احمد منتظري بازيچه دست عده اي شده؟
    ما محال است فراموش كنيم كه منافقين خون هزاران هزار جوان پاك و معصوم اين سرزمين رو ريختند، ديروز در دامان صدام و امروز در بغل سعودي ها.
    آقاي احمد منتظري! ما خيانت هاي سيد مهدي هاشمي رو فراموش نمي كنيم، چرا وقتي امام دستور دادند واحد نهضت هاي ازادي بخش سپاه تعطيل شود سيد مهدي هاشمي برادر دامادتون با حمايت مرحوم آيت لله منتظري به صورت مستقل و خارج از دستور امام اين واحد رو تعطيل نكرد؟
    چرا مرحوم پدر بزرگوتوتان اين همه از اعمال سيد مهدي و سيد هادي دفاع خارج از عدل مي كردند؟
    انشار اين نوار از سوي شما خارج از عدل هست، بيائيد برسي كنيم كه حكم ايراد داره يا مصاديقي در اجرا پيش آمده، چون براي اولين با پدر بزرگوار شما حكم فقهي مفسد في الأرض رو مطرح كردند؟
    حركت درست و سازنده، بررسي اين موضوع هست، رعايت عدالت از حفظ آبروي ظاهري مهم تَر هست. العدل اساس الملك.

  6. سركار خانم املشي، همسر جناب احمد منتظري
    انتخاب و تعيین قضات دادگاه عالي با نظر مرحوم آيت لله منتظري صورت مي گرفت، يكي از وظائف ايشون انتخاب قضات بعد از انقلاب بوده، أيا تمام اعمال اين قضات بدون اشتباه بوده، واقعا اينطور بوده؟!
    چرا شما اين انتقادات رو از خودتون شروع نمي كنيد، مرحوم اقاي منتظري معصوم بودند؟!
    اين تكبر و خودخواهي بيت آقاي منتظري سالهاست كه گريبان نظام و ملت رو گرفته است، از اين تكبر و خودمحوري شما كشور چقدر ديگر بايد آسيب ببيند،
    نظريه ی مفسدفي الارض براي اولين بار توسط مرحوم ايت الله منتظري إعلام و آرائه شد، و… همه ی آن چه بوده و هست رو نمي شود گفت.
    ولي اگر شرائط زمان و مكان رو در نظر نگيريم نتايج اشتباه استخراج مي شود، اون مواقع با توجه به جنگ و خيانت منافقين به كشور و ده ها ترور روزانه در كشور و إيجاد بحران شديد و در نتيجه بروز موج خشونت تقريبا اجتناب ناپذير بود.
    اين أصل كلي رو نبايد هيچوقت فراموش كنيم كه در بحران موجديت حاكميت و حفظ يك نظام اون هم در مقابل تروريست ها، قواعد بشري و جاري به طور موقت عدول مي كنند و همه ی تلاشها براي حفظ نظام و جلوگيري از سقوط آن و افتادن كشور به دست تروريست ها مي شود.
    به نظرم بايد شرائط زمان و مكان رو در نظر گرفت.
    سركار خانم املشي! لطفا انتقاد و اصلاح رو از شخص آيت لله منتظري و بيت ايشون شروع كنيد كه ارزنده است.

  7. جرم جدیدی که اتفاق نیفتاده. حرفه و حرف باد هواست.
    ایکاش آنهایی که نظر میگذارند به نوار هم گوش میدادند.
    داشتن منابع متعدد خبری وتحلیلی خوبه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا