خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال تشکیل شورای میانه‌روها با حضور خاتمی، ناطق، روحانی، لاریجانی و سیدحسن

محمد توکلی، انصاف نیوز: علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم درباره‌ی تشکیل شورایی از چهره‌های میانه‌رو گفت: اگر چنین شورایی تشکیل شود و امکان حضور در انتخابات را داشته باشند قطعا به سود نظام تمام خواهد شد اما به شرط اینکه افراد عاقلی در میان کسانی که سیاستگذاری‌های کلان را تدوین و اجرا می‌کنند وجود داشته باشند که این امکان را برای فعالیت آنان فراهم آورند. در حال حاضر سیاستگذاران فعلی کشور به این موارد فکر نمی‌کنند.

آقای مطهری در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی پیش‌بینی‌اش از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۲ گفت: برای پیش‌بینی چگونگی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۴۰۲ الان خیلی زود است اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که مسئولان نظام روش خود را تغییر دهند.

او در ادامه افزود: در انتخابات‌های آینده هم به احتمال فراوان بر همان روش انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ جلو خواهند رفت. لذا فعلا امیدی به تغییر روش و ایجاد امکانی برای ورود افراد معتدل به انتخابات وجود ندارد.

مطهری درباره‌ی احتمال نقش‌آفرینی حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: چندان در جریان کار آقای روحانی و آقای لاریجانی نیستم اما درباره‌ی اینکه این آقایان در آینده مجدداً وارد قدرت سیاسی می‌شوند و یا خیر در حال حاضر به شکل قطعی نمی‌توان سخن گفت.

این فعال سیاسی درباره‌ی پیشنهاد تشکیل شورای میانه‌روها با ترکیب سیدمحمد خاتمی، حسن روحانی، علی لاریجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و سیدحسن خمینی گفت: اصلا به این افراد اجازه نخواهند داد که فعالیتی به این شکل یا به صورت یک جبهه‌ی سیاسی داشته باشند.

او در پاسخ به این سوال که «چه کسانی اجازه‌ی تشکیل چنین شورایی را نمی‌دهند؟»، گفت: از طریق شورای نگهبان و جاهای دیگری اجازه نخواهند داد که این افراد بخواهند یک جبهه‌ی سیاسی را تشکیل دهند ‌و بخواهند به این شکل فعالیت کنند. تصمیم‌گیران نظام به این افراد برای ورود به انتخابات میدان نخواهند داد.

نماینده‌ی مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که «آیا علاوه بر موانع بیرونی بر سر راه فعالیت چهره‌های ارشد جریان اصلاحات و میانه‌رو، اختلاف نظرهای این افراد نیز مانعی بر سر راه تشکیل این شورا محسوب می‌شود؟»، گفت: اگر بین این افراد اختلاف نظری هم باشد خیلی زیاد نیست، نکته‌ی مهم این است که طرف مقابل به اینها اجازه‌ی فعالیت نخواهد داد نه اختلافات احتمالی بین این افراد در برخی موضوعات.

مطهری با تاکید بر اینکه «تشکیل شورای میانه‌روها و فعالیت این افراد قطعاً به نفع نظام است»، گفت: اگر چنین افرادی امکان حضور در انتخابات را داشته باشند قطعا به سود نظام تمام خواهد شد اما به شرط اینکه افراد عاقلی در میان کسانی که سیاستگذاری‌های کلان را تدوین و اجرا می‌کنند وجود داشته باشد که این امکان را برای فعالیت آنان فراهم آورند. در حال حاضر سیاستگذاران فعلی کشور به این موارد فکر نمی‌کنند.

مطهری با اشاره به عفو اخیر زندانیان که با دستور رهبری و پیشنهاد رئیس قوه قضاییه صورت گرفته است، گفت: فرمان عفو اخیر رهبری تدبیر بسیار خوبی بود و‌ نمی‌توان نام آن را «عقب‌نشینی نظام» گذاشت. بعضی افراد بازداشت‌شده که مورد عفو قرار گرفته‌اند  از همان ابتدا بی جهت بازداشت شده بودند و برخی از آنها نیز صرفاً در اعتراضات شعارهایی داده بودند که اینها قاعدتاً باید آزاد می‌شدند.


چند روز قبل غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز پیرامون تشکیل شورای میانه‌روها با حضور آقایان خاتمی، روحانی، لاریجانی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی در گفت‌وگویی با انصاف نیوز گفت: برای تشکیل چنین شورایی در حد همین معتدلین هم موانعی وجود دارد که بیرونی نیست. ممکن است معتقد باشند که احتمالا به چنین کاری ترتیب اثر نمی‌دهند یا نکات دیگری هست که اطلاعی از آن ندارم. ممکن است احتیاط‌هایی هم کنند ولی جوابی که من از آقای خاتمی شنیدم این بود که گفت این پیشنهاد شدنی نیست. 

محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی و فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در این ارتباط گفت: این اتفاق را هم شدنی نمی‌دانم، هم مفید نمی‌دانم. یعنی معتقدم که باید جریان اعتدال و جریان اصولگرایی و جریان اصلاحات مرزهای خودشان را با یکدیگر داشته باشند. این مرزها اتفاقا مرزهای پر رنگی هستند. درست است که جریان اعتدال در بعضی جاها به اصولگراها نزدیک می‌شود و در موضوعاتی هم به اصلاح‌طلبان نزدیک است ولی بالاخره یک مشی مستقلی دارد. به نظر من آنچه که الان باید محور کار مشترک گروه‌ها قرار بگیرد فاصله گرفتن هر یک از این جریانات از بخش تندرو جریان خودشان است. اگر این اتفاق بیفتد رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان یک رقابت کاملا واقعی خواهد بود. معمولا بخش‌های تندرو هم در بین اصلاح‌طلبان و هم در میان اصولگرایان به دنبال این هستند که یک دعوایی درست شود و در آن دعوا دوقطبی شدید ایجاد شود و در آن دو قطبی شدید آنها به دنبال بهره‌برداری سیاسی خودشان هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در شرایط کنونی یک بچه دبستانی هم میداند که… و قطعا امیدی به بهبود وضعیت نیست. تنها فایده چنین ائتلافهایی(در صورت موفقیت) ایفای نقش سوپاپ اطمینان برای سیستم است ولا غیر

    6
    2
  2. شتر در خوتب بینئ پنبه دانه …نظام مگه دیوانه است که به دمندگان در آتش اغتشاش امکان حضور در حاکمیت را بدهد…. خاتمی همان که نفس میکشد باید خدا را شکر کند ….چون همون فتنه کثیف 88 را که در آن نقش لیدری ایفا کرد برای هفت پشتش بس بود .

    3
    5
  3. رهبر انقلاب فرمودند از ادبیات دشمنان استفاده نکنید دشمنان به حزب اللهی ها میگفتند تندرو و به تسلیم شدگان میانه رو

    1
    2
  4. این 5 تن از سیاستمداران کهنه کار عرصه سیاسی هستند و بی گدار به آب نمی زنند و قطعا اطلاع دارند در جامعه دوقطبی وسط ایستادن بدترین و بی فایده ترین کار ممکن است لذا به نظر من این افراد با این حرکات نمادین نه برای مردم که برای حاکمیت پیامهایی ارسال می کنند لذا بهتر است تحلیل این موضعگیری را به زمامداران واگذار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا