خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گسترش بی‌قانونی با کمک به مدرسه‌ی اجباری

«حمید انوری»، خبرنگار انصاف نیوز: بر اساس اصل 30 قانون اساسی؛ مدارس دولتی حق گرفتن پول از دانش‌آموزان را ندارند، قانونی که بدلایل مختلف از جمله: کمبود بودجه‌ی آموزش‌وپرورش و سرانه‌ی مدارس در عمل اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، بنابر گزارش‌های مردمی، مسوولان بعضی از مدارس برای جبران کسری بودجه‌ی خود از شیوه‌های جدیدی از جمله فشار و تحقیر دانش‎آموزان استفاده می‌کنند. این منجر به ایجاد مشکلاتی برای کودکان شده است که نه تنها قانون را زیر سوال می‌برد بلکه به گسترش بی‌قانونی در جامعه کمک کرده و روحیه‌ی قانون‌گریزی را گسترش می‌دهد. آیا بهتر نیست آموزش‌وپرورش با توجه به کمبود بودجه، ساز و کاری شفاف برای شهریه در تمامی مدارس و ایجاد چتر قانونی و حمایتی برای کسانی که توانایی مالی ندارند، تعریف کند؟

بیشتر بخوانید:

دولتی شهریه ندارد، اما کمک به مدرسه چرا

سرویس اجتماعی انصاف نیوز برای تهیه‌ی گزارشی میدانی از هرج‌ومرج‌هایی در زمان ثبت نام و گرفتن شهریه توسط مدارس، به مناطق 11 و 12 آموزش‌وپرورش مراجعه کرده است که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید:

دبستان دخترانه‌ی ریحانه (دوره اول) است. ابتدا بچه‌هایی که در محدوده‌ی خودشان زندگی می‌کنند را ثبت‌نام می‌کند. مسوول ثبت‌نام می‌گوید که اینجا دولتی است و عملا شهریه‌ای ندارد، اما کمک به مدرسه چرا…! این مبلغ بستگی به شرایط مالی دانش‌آموز دارد، اما میزان کمک به مدرسه بین 300 تا 500 هزار تومان است.

کو« سرانه»؟!

در دبستان دخترانه‌ی ایران (دوره اول)، انجمن اولیا سال گذشته مبلغ 200 هزار تومان را برای کمک به مدرسه تعیین کرده بود. آن‌ها مبلغی را برای مشارکت مردمی می‌گیرند چون سرانه‌ای ندارند تا بتوانند مدرسه را بچرخانند.

خانمی که مسوول ثبت‌نام بود درباره‌ی اینکه «این دریافتی اجباری است؟»، گفت: نه اختیاری است، اما اگر کمک نکنید نمی‌توانیم از برگ‌ها کپی یا جشن بگیریم یا جایزه بدهیم. این برگه‌ای که به شما می‌دهیم، پولش را دیگران داده‌اند. بخاطر حلالیت استفاده از وسایل یک حداقلی را باید بدهید.

مدرسه‌ای که خیرش می‌رسد

در دبستان خیریه‌ی پسرانه‌ی لاهوتی (دوره اول و دوم)، آقایی که مسوول است می‌گوید که جا نداریم، اما آخر مرداد دوباره سری بزنید. او درباره‌ی شهریه و اینکه اگر توانایی پرداختش را نداشته باشیم، می‌گوید که «حداقل 300 هزار تومان را باید بدهید، هر کسی بیشتر کمک کرد ممنونش هم هستیم! فعلا بگذار ببنیم ثبت‌نام می‌شود یا نه، هنوز نیامده چانه می‌زنی! اینجا اینطوری نیست که بخواهیم دیگران را اذیت کنیم.»

گویا وضعیت این مدرسه برای دانش آموزان خوب است چون مادر یکی از کودکان گفت که اگر کسی توانایی نداشته باشد با او کنار می‌آیند، پارسال نتوانستم پولی بدهم، اما اصلا اذیت نکردند.

خودی و غیرخودی

دبیرستان دخترانه‌ی هاجر (دوره‌ی اول)، گویا یکی از بهترین و البته سخت گیرترین مدارس منطقه 12 است. پدر یکی از دانش‌آموزان گفت که اگر در محدوده باشید 700 هزار تومان و اگر خارج از محدوده باشید یک میلیون و 200 هزار تومان می‌گیرند!

چرخیدن چرخ مدرسه

دبیرستان پسرانه‌ی ملک‌پور (دوره دوم)، شهریه‌ی این مدرسه در طول سال 300 هزار تومان است؛ نصفش را هنگام ثبت‌نام می‌گیرند، البته 100 هزار تومان هم پول لباس است.
یکی از مسوولان مدرسه درباره‌ی اینکه «اجباری است؟»، می‌گوید که نیست، اما آموزش‌وپرورش پولی نمی‌دهد و با پول شماها باید مدرسه را بچرخانیم.

جا نداریم!

دبستان پسرانه‌ی شهید آسایش؛ این مدرسه هم بین 200 تا 250 هزار تومان می‌گیرد. یکی از مسوولان بدلیل آنچه که او نداشتن جایی در کلاس می‌گفت، دیگر کسی را ثبت‌نام نمی‌کرد، اما در همان حال از مادری خواست تا مبلغ 50 هزار تومان بابت کتاب و بیمه و… با دستگاه کارتخوان پرداخت کند!

چانه نزن

دبیرستان دخترانه‌ی پیام قرآن (دوره اول)، شهریه‌ی پایه‌ی آن 450 هزار تومان است و این را بخاطر کلاس‌های فوق برنامه‌ای که تشکیل می‌دهند می‌گیرند؛ گویا اجباری است!

وقتی که ایستادیم و با مسوول ثبت نام برای شهریه چانه زدیم، گفت: «ثبت‌نام نداریم می‌خواهی ثبت نام بکنی؟!، نیست برو…!» مدرسه‌ای دیگر که در همان نواحی بود، بچه‌هایی که خارج از محدوده بود را ثبت‌نام نمی‌کرد، اما مادری یه ما گفت که 200 هزار تومان بیشتر به عنوان کمک به مدرسه بدهید؛ بعد ثبت‌نامتان می‌کنند و 100 هزار تومان بدهید تا یک معلم خوب به شما بدهند و سر کلاس «حبیبی» بچه را نیندازند.

مدارس خصولتی

دبستان پسرانه‌ی حضرت ابوالفضل (دوره دوم)، مسوولی در مدرسه گفت که پارسال شهریه اینجا 300 هزار تومان بود و امسال ممکن است 50 تا 100 تومان اضافه شود.
نکته‌ی جالب اینجاست که در تابلوی این مدرسه نوشته شده است که «دولتی»، اما یکی از مسوولان این مدرسه گفت: «الان اکثر دولتی‌ها هیات امنایی شده و اینجا هم زیر نظر شهرداری است». او درباره‌ی اینکه شهریه «اجباری است؟»، تاکید کرد که «بله، آموزش‌وپرورش کاملا تایید کرده است.»

بیشتر بخوانید:

بنا بر این گزارش به‌رغم مصاحبه‌های گاه و بیگاه مسوولان وزارت آموزش‌وپرورش مبنی‌ بر اجباری نبودن پرداخت کمک به مدرسه یا اینکه اخذ شهریه به بهانه‌ی هیات امنایی بودن خلاف مقررات است، اما در عمل اتفاقات دیگری در حال وقوع است. موضوعی که گویا آموزش‌وپرورش هم آن را در لفافه قبول کرده است، اما بدلیل ترس از مخالفت‌هایی که ممکن است علنی شدن آن گریبانگیرشان شود؛ عزمی جدی برای برخورد و درست کردن این وضعیت ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. زنده ياد لاهوتي اگر ميدانست مدرسه اي كه بنا كرده توش معلمي داره كه با با تنبيح بدني و فحاشي اموزش خود را پيش ميبره هيچ وقت اقدام به تاسيس مدرسه نميكرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا