خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شورای میانه‌روها | جعفرزاده ایمن‌آبادی: باید از آبروی خودشان هزینه کنند / صوفی: این اقدامات فایده‌ای ندارد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم ایده‌ی تشکیل شورای میانه‌روها را «منطقی و دلسوزانه» دانست و گفت: نباید افرادی که به ناحق کنار گذاشته شده‌اند دلشکسته شوند و گوشه نشینی کنند، آنان باید از آبروی خودشان هزینه کنند و بیایند در خدمت کشور باشند.  

از سوی دیگر علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ی تشکیل چنین شورایی می‌گوید: وقتی آقای خاتمی می‌گوید که اصلاحات به مانع سخت و ستبر برخورد کرده است به این معناست که تا آن مانع سخت و ستبر برطرف نشود طبیعتا این اقدامات هم هیچ فایده‌ای ندارد.

گفت‌وگوی انصاف نیوز با آقایان جعفرزاده ایمن‌آبادی و صوفی درباره‌ی ایده‌ی تشکیل شورای میانه‌روها را می‌توانید در ادامه بخوانید.

آقای جعفرزاده در گفت‌وگو با انصاف نیوز با انتقاد از تندروی جریان‌های سیاسی کشور گفت: اگر به آنچه که با عنوان تجربه‌ی تاریخی سیاسی کشور می‌شناسیم نگاه کنیم می‌بینیم‌ که همیشه از جریان تندروی ضربه خورده است. در این میان وزن تندروی اصولگراها بیشتر بوده ولی تندوری اصلاح‌طلبان هم کم ضربه نزده است؛ بالاخره هر جریان تندرویی که بر مدار عقلانیت نچرخیده است برای کشور هزینه زایی کرده است.‌ الان هم می بینیم که جریان تندرو جبهه پایداری یا جریان تندروی اصولگرایی سنتی هزینه‌ی بسیار زیادی را روی دست مردم و کشور گذاشته است.

نماینده‌ی مردم در مجلس دهم درباره‌ی ایده‌ی تشکیل شورای میانه‌روها گفت: نمی‌دانم که در حال حاضر چنین شورایی در حال تشکیل است یا خیر ولی این ضرورت وجود دارد که دلسوزان انقلاب و نظام و شهدا که به ناحق و بعضاً ظالمانه کنار گذاشته شده‌اند به میدان بیایند؛ آنان در قبال خون شهدا وظیفه دارند که  ساکت ننشینند و برای خدمت به میدان بیایند.

او‌ در ادامه افزود: به آقایان ناطق نوری، علی لاریجانی و سیدمحمدخاتمی ظلم شد ولی باز هم به خاطر ایران سرافراز و 230هزار شهید این کشور نباید دلشسکته شوند و گوشه ای بنشینند؛ هر کس این کشور را دوست دارد باید آستین بالا بزند و کمک کند، حتی اگر مورد بی مهری و کم لطفی حریان آقای رئیسی قرارگرفته باشد. آقای رئیسی مامور بوده اینان را خانه‌نشین کند و الان هم همه می‌بینیم که این دولت ناموفق و ناکارآمد بوده است.

این نماینده‌ی سابق مجلس با انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم گفت: مردم دارند با عملکردی‌ که این دولت داشته است از  بین می‌روند و در مشکلات اقتصادی لِه می‌شوند. در چنین وضعیتی هر کسی که دلش برای این کشور می سوزد باید کمک کند تا با تشکیل یک ائتلاف مجلس و دولت آینده را تغییر دهند. یکدستی نهادهای کشور نشان داد که اینکه همه یک شکل فکر کنند جواب نمی‌دهد، در حال حاضر اصل تفیکیک قوا دچار خدشه شده، قوه قضاییه به وظایف خودش عمل نمی‌کند، قوه مقننه که باید ناظر بر دولت باشد تعطیل شده است، دولت هم هر کاری عقلش رسیده انجام داده چون علمش را نداشته و همین قدر توانش را داشته این وضعیت رقم خورده است. اگر این افراد به میدان نیایند و کمک نکنند، قیمت دلار سر به فلک می‌کشد.

او تشکیل شورای میانه‌روها را «یک اقدام منطقی و دلسوزانه» دانست و افزود: در شرایط فعلی کشور که ما یک ساختار تحزبی و احزاب واقعی نداریم، این درست است که باید به این سمت حرکت کنیم اما تا آن زمان با چنین مجموعه‌هایی فعلا باید کشور را اداره کنیم تا به سمتی برویم که کشور حزبی شود و احزاب ریشه‌دار و نه احزابی که یک شبه ایجاد می‌شوند فعال شوند اما الان که کشور که این‌طور اداره می‌شود چه اشکالی دارد که یک شورایی از عقلا و دلسوزان نظام و انقلاب و ارزش‌های آن شکل بگیرد.

جعفرزاده با بیان اینکه «ارزشهای انقلاب دچار خدشه شده است»، گفت: ما به آرمان‌های انقلاب که وعده داده بودیم به‌خاطر لجاجت‌های بی حاصل و نظریه‌های ناکارآمد نرسیدیم. مگر همین‌ها نمی‌گفتند دو ماه دیگر صبر کنید که «زمستان سخت» اروپا در راه است؛ سخت‌ترین زمستان را ایرانیان کشیدند. همین مثال نشان می‌دهد که برآرودها و محاسباتشان اشتباه و کشور رها شده است.

این فعال سیاسی اعتدالگرا در پایان گفت: نباید افرادی که به ناحق کنار گذاشته شده‌اند دلشکسته شوند و گوشه نشینی کنند، آنان باز هم باید از آبروی خودشان هزینه کنند و بیایند در خدمت کشور باشند. من اعتقاد دارم که اگر چنین اتفاقی بیفتد اتفاق خوب و مبارکی است و با توجه به اینکه کارنامه‌ی آقای رئیسی هزینه بسیار سنگینی روی دست اصولگراها گذاشته و آنان کمترین محبوبیت را در اکثریت اقشار جامعه دارند الان معتدلین و کسانی که همیشه از تندروی پرهیز می‌کردند باید دور یک میز جمع شوند و برای کشور نسخه‌های منطقی و درست بنویسند.


علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ی احتمال تشکیل شورای میانه‌روها گفت: وقتی آقای خاتمی می‌گوید که اصلاحات به مانع سخت و ستبر برخورد کرده است به این معناست که تا آن مانع سخت و ستبر برطرف نشود طبیعتا این اقدامات هم هیچ فایده‌ای ندارد.

 آقای صوفی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: تشکیل این شوراها وقتی فایده دارد که حاکمیت برای قبول چنین تغییری آمادگی داشته باشد‌. در حالی که هیچ نشانه‌ای نیست که چنین آمادگی را نشان دهد. بنابراین فایده‌ای ندارد که خودشان بنشینند با هم گفتگو کنند. وقتی نظارت استصوابی همچنان هست و پیشنهادهایی که آقای خاتمی مطرح کرده هنوز جوابی نگرفته است به نظر من تشکیل این شورا نمی‌تواند مفید باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که «آیا علاوه بر موانع بیرونی در بین چهره‌های شاخص میانه‌رو هم اختلافی برای تشکیل این شورا وجود دارد؟»، گفت: این اختلافات آنچنان مانع جدی نمی‌تواند باشد. اگر اختلافی باشد خیلی زود رفع خواهد شد. اما وقتی آقای خاتمی می‌گوید که اصلاحات به مانع سخت و ستبر برخورد کرده است به این معناست که تا آن مانع سخت و ستبر برطرف نشود طبعا این اقدامات هیچ فایده‌ای ندارد. به هر حال آقای خاتمی یک راه حل پانزده‌بندی ارائه کرده است که  بخشی از بندهای آن مربوط به همین انتخابات هست و انواع و اقسام دیگر گشایش‌هایی که می‌شود انتظار داشت از سوی حاکمیت انجام شود و در نتیجه‌ی آن باعث به وجود آمدن امیدی شود که کاندیداها بتوانند به صحنه بیایند.

او‌ در ادامه افزود: در انتخابات انتخاب‌شونده مشکل دارد و با نظارت استصوابی مواجه است و سال‌هاست که با نظارت استصوابی، انتخابات را مهندسی می‌کنند و بالاخره در نهایت در دو انتخابات اخیر در سال‌های 98 و 1400 هم دو قوه را کاملا یکدست کردند. این اقدامات را تحت عنوان یکدست‌سازی به انجام رساندند تا به زعم خودشان در یک حاکمیت یکدست بهتر بتوانند از پس مشکلات بر بیایند ولی دیدیم که اساسا چنین نشد و اوضاع بدتر هم شد. آن انتخاب‌شونده که هنوز مشکلش برطرف نشده و تا نظارت استصوابی از بین نرود نمی‌شود امیدی داشت. البته که بعدش هم ممکن است محدودیت هایی ایجاد شود ولی کار در یک مدار متعارف می‌افتد که برای بررسی صلاحیت‌ها از 4 منبع قانونی استعلام شود و همینطور همه را رد نمی‌کنند.

صوفی با بیان اینکه «اگر کاندیداها از طیف‌های مختلف حضور داشته باشند همان طیف‌ها می توانند انگیزه داشته باشند تا در انتخابات مشارکت کنند»، گفت: اما انتخاب‌کننده‌ها هم دیگر از همه چیز گذشته‌اند و کاملا مایوس هستند. آنان از اینکه از طریق صندوق رای بتوانند کاری انجام دهند ناامید شده‌اند و مشارکت حداقلی‌شان در 1398 و 1400 این موضوع را کاملا نشان داد. حاکمیت هم به نوعی اعلام کرده که خیلی اصرار نداریم به مشارکت حداکثری و با مشارکت حداقلی هم امورات‌مان می‌گذرد. بنابراین آن سازوکاری که اینها در طول این مدت خیلی زحمت کشیدند تا به اینجا برسانند و بالاخره بر جمهوریت و انتخابات و حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان یک نقطه‌ی پایانی بگذارند نشانه ای نیست که بخواهند از آن عدول کنند و بخواهند این را از دست بدهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در کشور در حوزه‌های مختلف گفت: گرچه شرایط به گونه‌ای است که راهی و فرصتی غیر از انتخابات برای تعدیل اوضاع و ایجاد امید باقی نمانده است اما پیش‌بینی‌ام این است که در انتخابات سال آینده هم تکرار وضعیت انتخابات 1400 را شاهد خواهیم بود. البته مردم از اوضاع اقتصادی و معیشتی دیگر کاملا مایوس هستند و این امیدی که می‌گوییم به این معناست یک مقدار در عرصه‌ی سیاسی فرجی حاصل شود تا شاید مردم به حضور در انتخابات گرایش پیدا کنند و با فرستادن نمایندگان‌شان در مجلس یا انتخاب یک رئیس جمهور خوب اوضاعشان مقداری بهتر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اقای جنتی در سن ۹۶ سالگی باردیگر رییس شورای نگهبان برای ۴سال اینده شد این بدینمعنیست که رییسی ودارو دسته پایدارچیها و امام صادقیها در۴سال بعدی هم برسرکارند پس امید بهبودی وجود ندارد ‘ رییسی فقط اوامررا اجرا میکند وهیچکاره است اعتراضات هم کسی اسمی از وی نبرد ‘ تااینهابرسرکارندهسته سخت قدرت اجازه هیچ تغییری نخواهد داد ‘ مگراینکه اقتصاد کشور ازهم بپاشد که نشانه ها حکایت از آن دارد ‘انوقت شاید دلسوزان انقلاب وایران راه چاره ای بیابند وکشور را ازورطه نابودی برهانند ‘هرچند امیدی درافق دیده نمیشود ‘ دستی ازغیب برون اید وکاری بکند .

  2. سلام – اگر چه شخصآ مخالفتی با ایده شما ندارم ولی ما مردم به حدی عصبانی هستیم که حتی این ایده شما که غیر ممکن هم میباشد , بعید است بتواند جلب رضایت کند . از نوروز 57 تا بهمن 57 یک شعار از خیابانهای ایران شنیده میشد ” ما میگیم شاه نمی خوایم نخست وزیر عوض میشه ” حال پیشنهاد شما هم یک چنین حسی را القا میکند برادر…

  3. به نام خدا
    خبر امکان تشکیل شورای میانه رو ها با حضور آقای خاتمی و روحانی و ناطق نوری و لاریجانی و سید حسن خمینی یک روزنه ی امید رو برای مردمی که در اثر سوء تدبیر و غیر اجرایی کار کردن دستگاه اجرایی و بی عملی مجلس دچار مشکل حاد معیشتی شده اند گشود. امید است حداقل برای آن 2 میلیون نفری که امید داشتند به آقای همتی رای دادند یا آنهایی که به رای های باطله پناه آوردند علاجی صورت بگیرد. حتی اگر قرار است رای باطله بار دیگر بدهند باید به عنوان یک رفتار خشونت پرهیز در انتخابات آینده این کار را بکنند.
    یکبار دیگر ملت ایران در سالهای 1398 و 1400 همچون سال 1384 ساده از خطر دوباره حضور عناصر بنیادگرا افراطی در نهادهای نو مردمی غافل شدند و پیامد های این اتفاق رو چندین برابر سیاست فشار حداکثری ترامپ پس دادند. این خطا دست کمی از تنها گذاشتن مصدق در برابر کودتای 28 مرداد و دخالت بیگانه در تاریخ ایران نداشت.
    متاسفانه در حالی که حزبی که در آمریکا سر کار است که مدت استقرارش می توانست فرصتی باشد برای احیای برجام و استفاده از فواید مهم آن از جمله نوسازی ناوگان هوایی و لغو تحریم های تسلیحاتی و سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی و کنترل نرخ ارز و مهیا شدن فضای کار و کارآفرینی و غیرو برای همه ی مردم ایران عده ای وقت را به گرفتن تضمین گذراندن!
    شکی نیست اکثریت مردم از شیوه ی اداره ی کشور گله دارند. اما آنانی که برای انتخابات 1402 مجلس لحظه شماری می کنند توقع دارند مجلس آینده و کابینه دولت فعلی خالی از عناصری از جبهه پایداری و سایر بنیادگرایان بشود..
    متاسفانه رادیکال ها به جای اجرایی فکر کردن گام آخر را اول بر می دارند و دید و شناختی از وضعیت ندارند.
    برای روشن کردن تکلیف گره های مهم مثل بازنگری در قانون حجاب و عفاف و مسئله هسته ای و مدیریت تنش های خارجی و نحوه برگزاری انتخابات و حتی تعیین تکلیف صلاحیت افراطی ها برای شرکت در انتخابات راهی جز رجوع به اصل 59 قانون اساسی نیست و کسانی که طفره می روند دارند بر تعداد معترضین می افزایند. امید است برای مرحم دردهای مردم اسم لیست انتخابات مجلس 1402 را تنها ” اصل 59 قانون اساسی ” در برابر لیست تندروها قرار دهیم تا مردم به میدان بیایند. چرا مجلس در مورد بند 6 اصل سوم قانون اساسی که در مورد وظایف دولت جمهوری اسلامی است یعنی ” هرگونه زمینه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی را در جامعه محو کند.” در طول این سالها قانون گذاری نکرده است؟ و دولت هم لایحه ای نداده است ؟ چرا حقوق شهروندی تهیه شده توسط دولت یازدهم برای تصویب به مجلس ارسال نشد؟
    حداقل در برابر حجم بزرگ ناکارآمدی های موجود در مجلس آینده باید فراکسیونی شبیه فراکسیون رهروان ولایت که متشکل از آقای لاریجانی و طیف نزدیک به ایشان و برخی اصلاح طلبان در مجلس نهم بود تشکیل شود وگرنه ضررها چندین برابر میشود!
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا